Senaste nytt

AMEX statuspoäng på fel period

mha

Medlem
Jag har nu innehaft mitt SAS AMEX Elite-kort i 5 år. Tidigare år har varit helt utan problem och allt har fungerat som förväntat. Fram tills i år. Nu jag hitintills har haft 2 ärenden med SAS och 3 med AMEX för att komma till rätta med problematiken.

Det är fascinerande hur ett icke-problem som bara tordes vara att ändra en siffra i en databas kan bli ett för AMEX helt omöjligt problem att lösa.

För de flesta som signar upp för kortet så är det som lockar att man alltid blir silver (dvs får 20.000 statupoäng) vilket gör att möjligheten att nå och bibehålla guld blir en rimlighet som inte annars skulle gå för oss som inte reser lika frekvent. Detta omskrivs även på förstasidan på AMEX hemsida om kortet i enligt mig relativt tydliga ordalag.

1684844567732.png

1684846372417.png

Vad som nu har hänt är att jag har fått 40.000 statuspoäng för 2022, och det ser ut som att jag totalt kommer få 0 i 2023. Detta är på grund av hur integrationen mellan AMEX och SAS där överföringen av poäng, eller snarare dateringen av dem, inte matchar utställningsdatumet och överföringen sker på olika dagar beroende på helger, systemlast och annat. Mitt kvalifikationsdatum för period med SAS är mellan 1:a Mars till Sista Februari.

Kollar man på min överföringshistorik kan man se följande;

2023-02-27 Status Points from AMEX Status Points 20 000 poäng
2022-03-04 Status Points from AMEX Status Points 20 000 poäng
2021-03-05 Status Points from AMEX Status Points 20 000 poäng
2020-03-05 Status Points from AMEX Status Points 20 000 poäng
2019-03-07 Status Points from AMEX Status Points 20 000 poäng

Ärende #1 med SAS GOLD via mail:
Vi kan inte göra något. Kontakta AMEX support. Hör av dig om poängen för 2024 inte förs över korrekt så kanske vi kan kolla på det då.

Ärende #1 med AMEX:
Det har blivit något fel med vissa körningar på våra kort. Vi löser detta.

Ärende #2 med AMEX:
Vi löser problemet. I tillägg lovade representanten att de skulle flytta mitt överföringsdatum från 26:e Februari till 26:e Mars för att jag i framtiden inte skulle få detta problemet.

Då jag inte fått återkoppling från varken #1 eller #2 så valdet jag att ringa AMEX igen. Då fick jag helt andra bullar tillbaka;

Ärende #3 med AMEX:
Vi kan inte göra något åt saken. Vi lägger in poängen samma datum (26:e Februari) varje år. Det spelar ingen roll att du inte blir silver. Vi har uppfyllt alla våra krav och skyldigheter enligt vilkoren då vi har fört över avtalade poäng. Vi bryter inte mot några avtal. Vi har inte koll på din kvalifikationsperiod. Den enda lösningen som AMEX ser är att jag säger upp mitt kort och ansöker om ett nytt om 6 månader för att då korrigera min kvalifikationsperiod.

Ärende #2 med SAS via telefon:
Mejla oss på gold.se. Där inväntar jag nu svar.

Det är absurt hur två stora bolag helt kan ducka att deras system är integrerade på ett sånt sätt att kunder hamnar i kläm, och sedan rycker på axlarna åt det och inte kan göra något åt saken. Att jag som kund ska behöva säga upp mitt kort och ifrånsäga mig alla andra förmåner på grund av att deras system är opålitliga är iaf för mig befängt. Och om jag säger upp kortet nu och ska ansöka om ett nytt om 6 månader som sedan ska godkännas är det ju inte säkert att jag faktiskt landar på en annan månad. Säger jag upp kortet idag så kan jag ansöka i December och i worst case få mina nästa poäng i samma batch.

Hade AMEX i samtal #1 och #2 gett mig informationen som #3 gjorde så hade jag kanske kunnat säga upp kortet på dagen och därmed haft en marginal att få mina poäng. Men det är något seriöst fel när ett företag hellre ber ens kunder att säga upp sin produkt än att kunna lösa ett sådant trivialt problem. Det är bokstavligen en siffra i en databas. Men det "går" inte att ändra.

Andra som varit med om liknande? Fick ni en lösning?

Och detta kan ju vara en relevant varning för er som funderar på att skaffa kortet. Lägg signup-datum med åtminstone en månads marginal från ert bryt för kvalifikationsperiod :D

Last edited:
Och detta kan ju vara en relevant varning för er som funderar på att skaffa kortet. Lägg signup-datum med åtminstone en månads marginal från ert bryt för kvalifikationsperiod :D
Den rekommendationen har nog funnits sedan Amex Elite blev tillgängligt. Det är många som råkat ut för just detta att poängen hamnar på fel period om man har sitt års-bryt på amex samtidigt som eurobonusåret. Bästa man kan göra är att säga upp Elite-kortet och sedan skaffa det igen mitt i perioden eller något liknande för att inte riskera detta.

Har inga tips men om man kollar på forumet så finns vissa som lyckats flytta bak sina poäng i tiden, borde rimligtvis gå att flytta fram också. Man ska bara hamna hos rätt person verkar det som.

Den rekommendationen har nog funnits sedan Amex Elite blev tillgängligt. Det är många som råkat ut för just detta att poängen hamnar på fel period om man har sitt års-bryt på amex samtidigt som eurobonusåret. Bästa man kan göra är att säga upp Elite-kortet och sedan skaffa det igen mitt i perioden eller något liknande för att inte riskera detta.
Har läst en del i forumet när jag begav mig och kändes inte som en uppenbar rekommendation. Man lever och lär antar jag. :)

Har inga tips men om man kollar på forumet så finns vissa som lyckats flytta bak sina poäng i tiden, borde rimligtvis gå att flytta fram också. Man ska bara hamna hos rätt person verkar det som.
Jag provar och ser. Det är ju bara ett värde i en databas. Så såklart det går om man träffar rätt.

Ingen som tycker det är weird att bolaget vägrar ta större ansvar trots formuleringen på deras hemsida?

Dessutom bryter de mot sina egna allmänna vilkor som säger att man aldrig kan casha in dubbla statuspoäng oavsett om kortet sägs upp som sedan landar på samma kvalifikationsperiod. :) enligt mig otroligt underhållande.

Ingen som tycker det är weird att bolaget vägrar ta större ansvar trots formuleringen på deras hemsida?

Dessutom bryter de mot sina egna allmänna vilkor som säger att man aldrig kan casha in dubbla statuspoäng oavsett om kortet sägs upp som sedan landar på samma kvalifikationsperiod. :) enligt mig otroligt underhållande.
Jag tycker att det är extremt grisigt av AmEx att inte ta ansvar i en sådan här situation.

Som palmen sa, det här är välkänt att statuspoängen kan komma vid lite varierande tidpunkter den månaden på året Amex-perioden förnyas och anledningen till varför vi inte rekommenderar att skaffa Amex Elite för nära sitt medlemskapsårsbryt.

Som palmen sa, det här är välkänt att statuspoängen kan komma vid lite varierande tidpunkter den månaden på året Amex-perioden förnyas och anledningen till varför vi inte rekommenderar att skaffa Amex Elite för nära sitt medlemskapsårsbryt.
Jag anser att det inte är välkänt förrän det händer och man gör aktiv research. Jag har haft konto i detta forum i 4 år och säkert läst på om artiklar i 5-6 för att sedan ta klivet in till ett AMEX-kort. Då jag först nu 5 år senare uppdagas av informationen, så anser jag ändå att kännedomen är hyfsat begränsad. Jag kan absolut haft otur men jag känner att denna typ av kommentar är väldigt okonstruktiv i sin grund.

Min uppfattning att det å ena sidan är absurt att det inte går att lösa. Å andra sidan är det en känd problematik. Jag avvaktade med att signa upp tills jag var ungefär i mitten av perioden för att vara helt säker på att slippa det här problemet. Det var för många år sedan förvisso, men informationen fanns där redan då. Tror rådet från @palmen till sist är rimligast. Säg upp och börja om…

Toppen