Senaste nytt

Amex - Säga upp?

Tostarp

Medlem
Är det fler än jag som planerar att säga upp Amex?

Jag tycker upplägget är kanonbra (speciellt med 241 och låga skatter) men jag börjar härskna till på att tillgängligheten på bonusresor är i princip obefintlig. Mitt högst prioriterade mål med att samla EB-poäng är att kunna åka longhaul i business, vilket är som att vinna på lotto om man hittar när man vill åka. Det som retar mig mest är att SAS hellre låter C-säten åka tomma isf att öppna upp dom till EB.

Jag är vidare övertygad om att väldigt många Star-Alliance bokningar som görs (och som kostar pengar för SAS) tillkommer för att man inte öppnar upp egna säten. Hur SAS tänker här fattar jag inte?

Jag har sedan ett år tillbaks inte flugit ett enda SAS-plan (Flyger +50 resor i business per år) och har istället kraftsamlat på M&M hos lufthansagruppen. Skatterna inom M&M är visserligen inte trevliga, men man kan iallafall åka när man vill.

Jag har nästan 1 miljon EB-poäng men har nästan gett upp då jag inte bara kan sticka med kort varsel utan vill ha lite planering. Jag är inte intresserad av att köpa hörlurar o annat skit med mina EB-poäng, jag vill flyga..!

Hela detta forum handlar till mångt o mycket om hur man ska trixa med olika saker för att kunna flyga dit man vill och när man vill (vilket man oftast inte kan med SAS !).

Fler som tänker som jag ??

Jag kommer inte säga upp, 241 vouchern är sjukt värdefull. Har personligen inga problem att boka bonusresor med sas eller Star Alliance. Det hjälper ju dock att bara boka 1 biljett och kunna vara flexibel och inte behöva åka när skolorna är stängda.

SAS har nästan alltid fullt i Business det som inte sålts går ju åt till uppgraderingar för poäng/pengar. Att sälja ut dessa platser inte förväg som awards blir risky då de inte kan sälja sista minuten platser som trots allt bokas tämligen ofta.

Jag tycker upplägget är kanonbra (speciellt med 241 och låga skatter) men jag börjar härskna till på att tillgängligheten på bonusresor är i princip obefintlig. Mitt högst prioriterade mål med att samla EB-poäng är att kunna åka longhaul i business, vilket är som att vinna på lotto om man hittar när man vill åka. Det som retar mig mest är att SAS hellre låter C-säten åka tomma isf att öppna upp dom till EB.

Jag är vidare övertygad om att väldigt många Star-Alliance bokningar som görs (och som kostar pengar för SAS) tillkommer för att man inte öppnar upp egna säten. Hur SAS tänker här fattar jag inte?

Jag har sedan ett år tillbaks inte flugit ett enda SAS-plan (Flyger +50 resor i business per år) och har istället kraftsamlat på M&M hos lufthansagruppen. Skatterna inom M&M är visserligen inte trevliga, men man kan iallafall åka när man vill.

Jag har nästan 1 miljon EB-poäng men har nästan gett upp då jag inte bara kan sticka med kort varsel utan vill ha lite planering. Jag är inte intresserad av att köpa hörlurar o annat skit med mina EB-poäng, jag vill flyga..!

Hela detta forum handlar till mångt o mycket om hur man ska trixa med olika saker för att kunna flyga dit man vill och när man vill (vilket man oftast inte kan med SAS !).

Har du kollat på Awardhacks ?

Finns många lediga men det är främst till USA just nu.

Jag kommer inte säga upp, 241 vouchern är sjukt värdefull. Har personligen inga problem att boka bonusresor med sas eller Star Alliance. Det hjälper ju dock att bara boka 1 biljett och kunna vara flexibel och inte behöva åka när skolorna är stängda.

SAS har nästan alltid fullt i Business det som inte sålts går ju åt till uppgraderingar för poäng/pengar. Att sälja ut dessa platser inte förväg som awards blir risky då de inte kan sälja sista minuten platser som trots allt bokas tämligen ofta.
+1 på den. Jag ser också AMEX 2-4-1 som otroligt värdefull, håller med om att SAS på long-haul har mycket begränsad tillgänglighet särskilt när man som jag vill planera långt i förväg men det kompenseras mer än väl med tillgänglighet hos Star A. Har tex bokat C med Eva Air över höstlovet samt C med Lufthansa till Denver i februari. Kul att testa business på olika bolag

Vill jag åka med SAS så använder jag MC Premium

Även om tillgängligheten till Asien med Star Alliance är väldigt skral just nu så ser jag inte det som ett skäl att säga upp kortet. Så länge man är flexibel och kan resa dit bonusplatserna finns och inte fixerar sig på ett visst resmål/datum så upplever jag sällan några problem att hitta tillgänglighet.

Miles&More är bättre i avseendet att du har lite mer tillgänglighet från Skandinavien på Lufthansa Group, men att betala 8000kr i skatter och bränsletillägg tar emot. Likaså högre poängkostnad pga avsaknad av poängrabatter.

Jag gillar inte SAS men får nog ändå säga att Amex-erbjudandet är kanon. Man behöver inte ens flyga SAS för att använda det.

Och nej, det är ont om bonusplatser ibland, framförallt på populära tider och destinationer. Men långsiktig planering eller flexibilitet nära inpå resan brukar lösa det. Men det funkar inte att komma på i maj att man vill lägga sommarsemestern med sambo och tre kids i Tokyo och förvänta sig att åka business direkt från Köpenhamn.

Mitt förslag är att eftersom du ändå inte vill flyga SAS så bränn dina poäng och fortsätt på din inslagna kurs på Lufthansa om det funkar bättre för dig. Finns ju liksom inget självändamål med att vara trogen sas om det inte passar.

Tolkar det som att det snarare är EB du vill ge upp än Amex.

Håller med JonasC ovan gällande att vara flexibel med resmål. Jag ligger aldrig på låset för att boka bonusplatser med SAS (eller annan i *A) men har utan större problem fått till 2-3 resor om året i longhaul C (för upp till åtta personer men vanligtvis två). Förväntar mig dock inte direktflyg eller liknande.

Tillgängligheten på SAS egna flighter är dock inte så viktig för mig då de med vissa undantag ändå inte flyger dit vi vill åka.

Jag sa upp mitt Elite i slutet av April.
Flyger och handlar för lite.
Ansöker förmodligen om ett nytt nästa år.

Toppen