Senaste nytt

Amex Premium eller Elite?

Tobbeee

Medlem
vilket kort rekommenderar ni, Premium lr elite?

Jag reser 2-3ggr per år. Ville komma in i loungen, gör man det med nåt av korten?

Vad gör elite s mkt bättre att jag ska betala 3k mer per år?

Jag reser 2-3ggr per år. Ville komma in i loungen, gör man det med nåt av korten?

Man kommer inte automatiskt in i loungen med något av dessa kort, då är ett priority pass bättre om det är vad du vill uppnå.
Skillnaden mellan Elite och Premium är att man får fler poäng med Elite (20p/100SEK isf 15p/100SEK) och att man får 20000 statuspoäng varje år med Elite som räknas mot högre status (men inte går att använda för annat, t ex bonus resor). Med dessa 20000 poäng blir man automatiskt silver medlem och behöver "bara" 25000p till för att uppnå guld som då också bl a innebär lounge access på alla sas och star alliance lounger.

Om du vill spara poäng och reser några gånger per år så är förmodligen Premium bättre...

Hur långt och i vilken klass reser du 2-3ggr per år? Om det bara är inom Europa lägg pengarna på att åka Plus/Business istället om du ej kommer upp i en ytterligare 2-4-1.

Ja då är nog premium vettigare nu. Jag reser mest inom Europa nu.
Får bli ett elit när ungarna är större då det kommer bli fler resor utanför Europa och lättare att få dem 25k poängen till guld!

Tack för hjälpen

Det beror också på hur mycket du spenderar med kortet. Elite ger två stycken 2-4-1 vouchers, första vid 150' och andra vid 300'. Premium ger bara en vid 150'. Men att använda 2-4-1 på Europaresor ger ganska dåligt värde, så om du verkligen bara reser inom Europa är knappast en selling point.

Last edited:
Ett alternativ kan vara amex gold som ger 4 gratis loungebesök per år samt är kostnadsfritt förstaåret. Notera att det inte är sas-loungen man får tillträde till utan exempelvis Menzies i Stockholm. Ok reseförsäkring har man också.

Det intressanta är inte primärt hur ofta du reser per år, utan om du kommer spendera 150 000kr eller 300 000kr på ett år och därmed kan komma upp i en eller två kuponger.

Det spelar även en liten roll när på året du åker. Med Elite så är du ju minst Silver, och då får man loungetillgång i SAS "hemmalounger" (Arlanda, Oslo, Köpenhamn) under sommar och jul.

Jag läste i en annan tråd att man kan ha två Premium-kort - och det komplicerar ju den här frågeställningen ytterligare.

Toppen