Senaste nytt

AMEX Points Plus - hur hitta resor/ använda intjänade poäng?

GunnR

Medlem
Hej, jag funderar över hur jag bäst kan använda mina intjänade amex poäng. Vill försöka få till en flygning med one world och då gärna Qatar business men har ingen erfarenhet av att leta bonusflygresor i den alliansen. Några frågor:

Bästa valutan för poängen är väl att flytta amex poäng till BA eller Finnair som båda har avios och som jag tolkar har den bästa växlingskursen. Korrekt? Har även nånstans läst att det finns en årlig maxpoäng som går att flytta från amex till BA och Finnair. Korrekt? Och det går att flytta poäng mellan Finnair och BA som jag förstår det.

Kan jag boka Qatar via BA eller Finnair? Dvs har one world samma flexibilitet som A* att leta flygresor inom alliansen?

Är BA bästa site för att leta bonusflyg inom one world? Har läst det nånstans.

Om det redan finns trådar om detta, tacksam för en länk dit.

Tack på förhand. Inte lätt att vara nybörjare i en ny allians. om detta inte är en bra ide får jag flytta poängen till SAS och boka i sky team om det är lättare men då får jag väl byta kort igen, tillbaks till amex elite.

Du kan även flytta Avios från BA till Qatar, och om du har BAEC- och QRPC-konton kan de kopplas ihop så att det gemensamma Avios-saldot är synligt hos QRPC. Detta är intressant eftersom det kan vara lite billigare att boka Qatar-flyg direkt hos QRPC snarare än att boka hos BAEC.

Last edited:
... Har även nånstans läst att det finns en årlig maxpoäng som går att flytta från amex till BA och Finnair. Korrekt? Och det går att flytta poäng mellan Finnair och BA som jag förstår det.
...
Det finns en daglig gräns för Amex->BA på 100 000 MR (f.n. 5 000 avios). Oklart för mig om det också finns en årlig gräns.
Det finns en årlig gräns på Amex->AY på 990 000 MR (f.n. 49 500 avios) Oklart för mig om det också finns en daglig gräns.

När du väl har avios kan du flytta de fritt mellan egna konton i BA och AY (m.fl). Kontona måste matcha exakt och du måste ha aktiverat 2-faktor-inloggning på båda.

Ring till Amex, de kommer att hjälpa Dig att överföra mera än 100 000, det har jag gjort, gick smidigt och snabbt
Min ganska nyliga erfarenhet var att det inte fungerade. Den engelska kundtjänsten sa "inga problem, jag måste bara dela upp det i flera transaktioner på 100 000 var" och när han gjort det sa han "transaktion nr 2 står som pending, så den går nog igenom i morgon". Det gjorde den inte.

Kanske hade jag bara otur med en agent som gjorde något fel. Men den dagliga gränsen till BAEC finns där fast att den inte är dokumenterad. Och det krävs något speciellt handgrepp för att gå förbi den.

Det finns en årlig gräns på Amex->AY på 990 000 MR (f.n. 49 500 avios) Oklart för mig om det också finns en daglig gräns.
Om vi pratar om svenska MR från Amex finns det absolut en daglig gräns just nu, och den är noll, eftersom överföring inte fungerar. ;)
Skärmavbild 2024-07-28 kl. 10.50.55.png

Kollade senast för 1,5 månad sedan, då det såg likadant ut. Så jag antar att detta tillstånd har varat sedan AY bytte till Avios? (Uppgiften om att det inte går att överföra till 9-siffriga IB Plus-nummer såg jag definitivt förra året, så Amex verkar inte så snabba på att fixa strul som gäller MR-transferpartners.)

Om vi pratar om svenska MR från Amex finns det absolut en daglig gräns just nu, och den är noll, eftersom överföring inte fungerar. ;)
Visa bifogad bild 155429
Kollade senast för 1,5 månad sedan, då det såg likadant ut. Så jag antar att detta tillstånd har varat sedan AY bytte till Avios? (Uppgiften om att det inte går att överföra till 9-siffriga IB Plus-nummer såg jag definitivt förra året, så Amex verkar inte så snabba på att fixa strul som gäller MR-transferpartners.)
Vet vi om det verkligen inte fungerar?
Tror att den info-texten las till före Finnairs övergång till avios.

Toppen