Senaste nytt

Amex platinum hyrbilsförsäkring - Sixt

Oskih

Ny medlem
Hej,

Sitter för tillfället och planerar inför sommarens trip till västkusten och tänkte passa på och boka en hyrbil via Sixt. Är relativt ny då det kommer till Amex platinum och reseförsäkringen, men jag har förstått att den i princip borde täcka det mesta. I villkoren för reseförsäkringen noterar jag att det framgår att försäkringen endast träder i kraft ifall man kan avsäga sig andra eventuella försäkringar.

Hos Sixt noterar jag att det automatiskt i priset ingår en CTI Collection Theft Insurance som sänker självrisken till 9500 SEK. Det framgår dock att det vid upphämtningen går att avsäga sig denna försäkring också men då stiger självrisken rejält.

Är det någon som har koll på vad exakt som gäller här? Skulle ju inte vara så trevligt om något faktiskt händer och Amex vägrar ersätta.

Stort tack på förhand!

NB att Sixt är det mest skurkaktiga hyrbilsföretaget jag någonsin har haft kontakt med. De är experter på att hitta skador på bilen du aldrig hade hittat själv. Så jag hade föredragit att låta Amex platinum hade tagit smällen.

Det jag tror Amex försäkringsvillkor menar är att de enbart täcker den delen av kostnaderna som du inte har valt att täcka med försäkring som hyrbilsbolaget erbjudit. Detta innebär att Amex aldrig behöver täcka kostnader som täcks av annan försäkring som hyrbilsbolaget erbjudit - dvs, Amex försäkring har ingen överlappning med hyrbilsbolaget. Amex täcker alltså enbart det beloppet som du inte har annan täckning för - i regel är detta självrisken för hyrbilsbolagets försäkringar (vilket brukar vara allt mellan ca 10 ksek till 30 ksek). Jag ser ingen annan logisk förklaring till Amex villkor, men kanske någon annan har bättre koll?

Amex gör väl att du inte behöver den där snordyra super cover försäkringen utan att det räcker med en grundförsäkring

Toppen