Senaste nytt

Amex - MR poäng. Vad har ni för tips och råd?

Slipsknut

Medlem
Hej alla !

Nu är flyg till NY köpt och man har kollat in hotell. Har bokat ett som jag tycker ser bra ut men sen blev jag sugen på att se vad som finns genom Amex travel.
Jag har platinum men har aldrig utnyttjat poäng på tex hotell.
Får inte heller fram någon bra info om vad värdet är på poängen på tex Hilton.
Hur många poäng krävs för en natt?

Har någon här något bra svar på detta?

Jag skulle verkligen uppskatta råd om hur jag ska tänka med poäng allmänt. Jag handlar bara med kortet utan att tänka så mkt på just poängen vilket är fel. Dom ska ju utnyttjas!

Jag gillar förmåner med platinum så som Pontus på Arlanda, fast tracken, lounge samt då alla härliga events man får tillgång till.
Är det , trots detta, mer värt med tex Sas Amex?

Så för att summera ett kanske ganska otydligt inlägg.

Säg 300.000 poäng på platinum, får man något för det på Hilton i NY?
Har läst i andra trådar att folk här har flera olika "företag" dom skickar poäng till eller hur jag ska beskriva det. Hur gör ni?

Tack för ett grymt forum !

Hej och välkommen hit @Slipsknut !

Poängoptimering är en konst och en stor del av forumet handlar om det så svårt att sammanfatta allt i ett inlägg. Skaffa Hilton Honors Gold via ditt Platinumkort och kolla runt vad hotellen kostar via deras hemsida eller app. För 300 000 poäng som växlas till Hiltonpoäng blir det dock inget fantastiskt värde, du kan få en natt på Hilton Garden Inn Times Square (inklusive frukost som guldmedlem). Att växla till hotellprogram via Amex MR brukar oftast vara bäst om du antingen har ohemult mycket poäng som du inte har någon bättre användning för eller om det saknas en slatt poäng för att boka det där rummet du suktar efter.

Hej och välkommen hit @Slipsknut !

Poängoptimering är en konst och en stor del av forumet handlar om det så svårt att sammanfatta allt i ett inlägg. Skaffa Hilton Honors Gold via ditt Platinumkort och kolla runt vad hotellen kostar via deras hemsida eller app. För 300 000 poäng som växlas till Hiltonpoäng blir det dock inget fantastiskt värde, du kan få en natt på Hilton Garden Inn Times Square (inklusive frukost som guldmedlem). Att växla till hotellprogram via Amex MR brukar oftast vara bäst om du antingen har ohemult mycket poäng som du inte har någon bättre användning för eller om det saknas en slatt poäng för att boka det där rummet du suktar efter.

Tack för bra svar! Var lite som jag antog med hotellet där.
Jag pratade med kundservice via chat som sa att vill man boka flyg med poäng så är 300.000 poäng 3000 dollar vilket ändå får ses som en bra summa om det nu stämmer. Men dom borde ju tala sanning kan man tycka.

Bättre då att låta poängen vara kvar och samla på sig en stor ordentlig summa och isåfall använda den på flyg.
Men ska kika på det där med Hilton gold. Brukar aldrig välja Hilton dock men kan ju absolut vara värt!

återigen tack för svar !

MR poängmiljonär själv. De går aldrig ut så sparar dem till ett eventuellt bra tillfälle någon gång i framtiden. Växlade in till EB poäng vid en kampanj tidigare till bra kurs. Ångrar lite att jag inte förde över allt den gången.

De kan också vara bra att ha om du behöver hålla liv i en status någonstans genom poängaktivitet. Amex har många partners du kan föra över till. Jag har tyvärr inte mer att komma med.

MR poängmiljonär själv. De går aldrig ut så sparar dem till ett eventuellt bra tillfälle någon gång i framtiden. Växlade in till EB poäng vid en kampanj tidigare till bra kurs. Ångrar lite att jag inte förde över allt den gången.

De kan också vara bra att ha om du behöver hålla liv i en status någonstans genom poängaktivitet. Amex har många partners du kan föra över till. Jag har tyvärr inte mer att komma med.

Är det inte generellt ganska kass omvandling på poängen? Om man då som exemplet ovan ungefär får 1 natt på Hilton för 300.000 vilket då är 300.000 kr man ändå handlat på kortet.

Om man lägger fokus på att lägga sina poäng på enbart flyg borde man byta kort från Platinum till något annat?

Kul med MRmiljonär, hatten av för den!

Jag pratade med kundservice via chat som sa att vill man boka flyg med poäng så är 300.000 poäng 3000 dollar vilket ändå får ses som en bra summa om det nu stämmer. Men dom borde ju tala sanning kan man tycka.
Det där låter lite väl högt, utan att veta vad som faktiskt gäller...
300k MR-poäng blir ojmr 300k/12=25k Eurobonuspoäng vid konvertering. Vid ”normal” värdering är det ~2500kr...
Är du säker på att de menade USD?

Det där låter lite väl högt, utan att veta vad som faktiskt gäller...
300k MR-poäng blir ojmr 300k/12=25k Eurobonuspoäng vid konvertering. Vid ”normal” värdering är det ~2500kr...
Är du säker på att de menade USD?

Ja jag tycker det är lite mkt också.
Dock var han jag pratade med engelsktalande och då antagligen amerikan. Kan det vara så att dom pratar dollar? Såg snabbt i någon tråd att Amex i USA har 1 dollar medan vi har 1 kr?

Ja jag betalar nästan aldrig med platinum som jag upprepat flera gånger på B.C utan har det för Pontus/PP-lounger och HHG statusen. Kör mest med Elite nu som ger bra värde tillbaka då jag helst flyger i premiumkabiner med *A.

Jag vet inte detaljerna kring hur mycket värde man får av poängen om man bokar via Amex resebyrå, men något är helt klart fel på det där uttalandet. 300 000 MR-poäng får man genom att bara spendera 10 000 dollar på ett svenskt Platinum-kort, så att man skulle få tillbaka ett värde som är 33% av den spend man har haft är inte rimligt.

Toppen