Senaste nytt

Amex Flying Blue (Nederländerna)

Cyril

Medlem
Hej!

Ingen av er som råkar ha ett Amex enligt rubriken? Har nyligen flyttat till Amsterdam och har därmed ett lokalt Amex kopplat till mitt nederländska bankkonto. Förstår dock inte hur det här fungerar och när Amex drar pengar? Tror det ska ske automatiskt via kontot man anger vid ansökan, men inte när i månaden eller hur ofta. Finns heller ingen limit utan man får testa sig fram om jag förstått det rätt?

@Cyril Jag har ett Amex enligt ovan.
Kortet sätts upp med Direct Debit som bäst kan liknas vid det svenska autogirot, som drar pengar direkt från kontot. Direct debit körs vanligtvis ungefär fem till sju dagar efter fakturaperioden har stängts.

Självklart finns det någon form av limit men den anges inte utåt utan baserat på Amex bedömning av dig så går transaktionen igenom eller nekas. Det kan vara bra att ringa Amex och förvarna om du tänkt köpa ett par Rembrandttavlor eller liknande. Vardagsdebiteringar, resor och liknande är jämlikt Amex i Sverige inga som helst problem.

Tack till @Tonton för ping.

@Cyril Jag har ett Amex enligt ovan.
Kortet sätts upp med Direct Debit som bäst kan liknas vid det svenska autogirot, som drar pengar direkt från kontot. Direct debit körs vanligtvis ungefär fem till sju dagar efter fakturaperioden har stängts.

Självklart finns det någon form av limit men den anges inte utåt utan baserat på Amex bedömning av dig så går transaktionen igenom eller nekas. Det kan vara bra att ringa Amex och förvarna om du tänkt köpa ett par Rembrandttavlor eller liknande. Vardagsdebiteringar, resor och liknande är jämlikt Amex i Sverige inga som helst problem.

Tack till @Tonton för ping.

Tack för ett bra och utförligt svar!

Med Direct Debit så antar jag att du menar det kontot som jag var tvungen att fylla i vid ansökan, med IBAN och allt. I och med det systemet så antar jag att hela beloppet måste betalas på en gång. Det är alltså inte som i Sverige där man kan betala en liten del av utnyttjat kredit om man så önskar?

Vet du om fakturaperioden alltid är den första till sista i månaden eller är det beroende på när man gjorde sitt första köp eller dylikt?

I och med det systemet så antar jag att hela beloppet måste betalas på en gång. Det är alltså inte som i Sverige där man kan betala en liten del av utnyttjat kredit om man så önskar?
Det är inte ett kreditkort där du kan rulla en skuld framför dig från en månad till en annan utan ett betalkort som skall betalas i sin helhet vid fakturans uttalade sista betalningsdag.

Vet du om fakturaperioden alltid är den första till sista i månaden eller är det beroende på när man gjorde sitt första köp eller dylikt?
Fakturaperioden baseras på när du ansökte om/fick ditt kort men kan ändras till vissa förutbestämda datum om du ringer in och rådgör med kundtjänst.

Tack för ett bra och utförligt svar!
Om du blivit hjälpt av en post, tycker att du håller med eller har fått ett bra svar är ett kort och snabbt sätt att helt enkelt klicka på Gilla knappen i botten på den posten. Då får den som skrivit posten en kort notis om det uppe i högerhörnan. Ett kort och snabbt sätt att visa lite uppskattning.

Fakturaperioden baseras på när du ansökte om/fick ditt kort men kan ändras till vissa förutbestämda datum om du ringer in och rådgör med kundtjänst.

Då vet jag! Tror jag ansökte den 2 september och fick mitt kort den 13 september då jag också gjorde mitt första köp.

Men om det är som du säger att beloppet dras 5-7 dagar efter att fakturan för månaden stängt så antar jag att man får någon slags förvarning. Alltså när jag ser på mitt Amex konto att det finns en räkning har jag några dagar på mig att föra över tillräckligt med pengar.

Toppen