Senaste nytt

Amex Elite - riskabelt att vänta med poängen?

Jag bumpar en gammal tråd för att bekräfta att jag gjort ett rookiemisstag… :)

Jag har fått min status hos SAS förlängd då jag har bryt 31 augusti. Jag sade därför upp mitt Amex Elite i april med tanken att eventuellt skaffa ett nytt om jag behöver under 2022.

MEN man får första 20000 statuspoängen efter första året? Skaffar jag alltså ett Elite under 2022 får jag alltså poängen 2023 och kan inte räkna med dem till mitt sas-år 1/9-21 till 31/8-22?

Om jag förstår rätt bör jag alltså omgående eller iaf senast typ nu i juli skaffa Amex Elite igen?

Statuspoängen kommer rätt snabbt så där är det lugnt, du kan vänta till 2022.

Desto viktigare är det att signa upp för Elite så att dina statuspoäng inte kommer för nära brytpunkten för din kvalificeringsperiod. Datum för statuspoängutbetalning nummer två och framåt kan diffa från några veckor till ett par månader åt båda håll från datumet på året som du signade. Problemet är alltså att man i framtiden kan råka ut för att få två statuspoängutbetalningar under ett kvalificeringsår och inget alls följande år om man signar för nära sin brytpunkt för kvalificeringsperiod. Jag skulle nog vilja ha 3 måndaders marginal åt varje håll, dvs signa på när du känner för det efter 1 dec 2021 fram till senast 1 jun 2022 så kan du nog vara säker.

Toppen