Senaste nytt

AMEX byter reseförsäkringsbolag

LPC123

Medlem
Från 1/1 2025 byter AMEX reseförsäkringsbolag från AXA till Europ Assitance. Inga förändringar i villkoren enl AMEX och efter att ha läst villkorne kan jag inte heller hitta något direkt.
Fick mail nyss från AMEX kring skiftet.

Inga förändringar ”i alla väsentliga avseenden” enligt mailet jag fick… Så något har de väl ändrat på…
Ja det är ju sällan ett sådant skifte sker utan några som helst ändringar? Men jag har inte lusläst och jämfört med vad som gäller nu.

Så är det nån som vet vad som gäller om man har en resa över nyår. Är det villkoren som gällde när man bokade resan eller när man anmäler skada som gäller? Och vilket försäkringsbolag vänder man sig till?

Så är det nån som vet vad som gäller om man har en resa över nyår. Är det villkoren som gällde när man bokade resan eller när man anmäler skada som gäller? Och vilket försäkringsbolag vänder man sig till?
Det är AXA fram till 31 december, så om resan påbörjas före det lär det inte vara någon ändring från nuläget. Amex skriver "görs" i sina texter, och det brukar i försäkringsvillkoren vara definierat med något i stil med att när och där resan startar.

"För resor som görs före 31 december 2024 har du tillgång till AXA:s onlinetjänster via din försäkringsportal. För resor som görs från och med den 1 januari 2025 kommer onlinetjänsterna att tillhandahållas av Europ Assistance."

ChatGPt jämförde dom olika och kom fram till detta.

Här är en detaljerad sammanställning av specifika skillnader mellan den gamla och nya SAS EuroBonus American Express Elite Card-försäkringen:

1. **Försäkringsgivare**:
- *Gammal*: Försäkringen utfärdades av Chubb European Group SE och Inter Partner Assistance SA.
- *Ny*: Europ Assistance S.A. Irish Branch ersätter Inter Partner Assistance SA som en av försäkringsgivarna, vilket kan påverka vissa aspekter av administrationen och tillgängliga tjänster【6†source】【7†source】.

2. **Terminologi**:
- *Gammal*: Förmånerna kallas "Förmåner".
- *Ny*: Begreppet "Försäkringsskydd" används istället, vilket kan signalera ett försök att standardisera och förtydliga skyddsnivåerna för de olika försäkringsdelarna【6†source】【7†source】.

3. **Aktsamhetskrav vid ersättningsanspråk**:
- *Gammal*: Inga specifika aktsamhetskrav för hantering av ersättningsanspråk nämns.
- *Ny*: Innehåller "Generella Handlings- och Aktsamhetskrav," som specificerar att den försäkrade omedelbart måste kontakta transportleverantören och lämna läkarintyg från obundna vårdgivare vid anspråk på grund av sjukdom【7†source】.

4. **Definition av närstående**:
- *Gammal*: Termen "närmaste familj" används för att beskriva de försäkrade närstående.
- *Ny*: Termen ändras till "nära släkt," vilket klargör vilka personer som inkluderas som exempelvis make/maka, barn, föräldrar, och andra släktingar【6†source】【7†source】.

5. **Undantag för sportaktiviteter**:
- *Gammal*: Har en lista över undantagna sporter, men listan är mindre detaljerad.
- *Ny*: En mer omfattande och specifik lista på undantagna sporter och aktiviteter, som exempelvis vissa extrema sporter som bergsklättring och off-road mountainbiking, vilket tydliggör omfattningen av täckningen för sportaktiviteter【7†source】.

6. **Hemresa och avbokning**:
- *Gammal*: Inga särskilda instruktioner om omedelbar kontakt med transportleverantör vid avbokning.
- *Ny*: Krav på att den försäkrade omedelbart kontaktar transportleverantörer vid behov av avbokning eller förkortning av resa, samt specificerade krav på läkarintyg för medicinskt relaterade avbokningar【7†source】.

7. **Tandvård**:
- *Gammal*: Täcker upp till 10 000 kr för akut tandvård med allmänna villkor.
- *Ny*: Täckningen är densamma, men språkbruket är mer detaljerat i beskrivningen av kraven för tandvård, vilket ger tydligare riktlinjer för ersättning【6†source】【7†source】.

8. **Avbokning vid myndighetsbeslut**:
- *Gammal*: Täcker avbokningar om myndigheter utfärdar reseförbud eller inför karantänkrav.
- *Ny*: Klargör detta med tydligare struktur och språk, men utan större förändringar i villkoren【6†source】【7†source】.

Den nya försäkringen innehåller främst förtydliganden och specifikationer, med mindre ändringar i terminologi och utökade detaljer kring undantag och handlingskrav.

Jag öppnade just några ärenden hos AMEX/AXA för första gången, var nära på att säga upp mitt amex kort under "ansökningsprocessen" hos AXA. Tog flera timmar att ladda och några bilder och skriva en text. AXA är troligt seg och får börja om pga "tekniskt fel" hela tiden.
Vet någon om Europ Assitance är bättre än AXA? Jag vill inte att reseförsäkningen ha den eftersmak som it systemet hos AXA ger mig.

Jag öppnade just några ärenden hos AMEX/AXA för första gången, var nära på att säga upp mitt amex kort under "ansökningsprocessen" hos AXA. Tog flera timmar att ladda och några bilder och skriva en text. AXA är troligt seg och får börja om pga "tekniskt fel" hela tiden.
Vet någon om Europ Assitance är bättre än AXA? Jag vill inte att reseförsäkningen ha den eftersmak som it systemet hos AXA ger mig.
Frågan är om det är tillfälliga problem. Har lagt ett par ärenden till AXA mellan 2022-2024 och det har fungerat problemfritt samt väldigt snabb hantering.

Frågan är om det är tillfälliga problem. Har lagt ett par ärenden till AXA mellan 2022-2024 och det har fungerat problemfritt samt väldigt snabb hantering.
+1 på den. Det lilla jag haft med AXA att göra har varit riktigt bra tex skickat in claim på tisdagen, positivt svar på onsdagen och pengarna på kontot på fredagen

Toppen