Senaste nytt

American Airlines, transatlantisk resa med byte vid co-terminals - Bagageavgift på inrikessegment?

Jag flyger följande:
Köpenhamn->London Heathrow, AA6535, operated by British Airways
London Heathrow->Washington Dulles International, AA6193, operated by British Airways
Övernattning i Washington DC och jag måste hämta bagaget eftersom jag flyger ifrån en annan flygplats dagen efter
Washington Reagan National->Key West, AA4460, operated by American Airlines
Semester i Florida
Orlando->Charlotte, AA1806, operated by American Airlines
Charlotte->London Heathrow, AA0730, operated by American Airlines
London Heathrow->Köpenhamn, AA6533, operated by British Airways

Allt är bokningsklass S och det är American Airlines som har ställt ut biljetten och jag kommer att vilja checka in en väska som väger 23 kg. Kommer jag att behöva betala för den incheckade väskan vid något tillfälle? Enligt American Airlines webbsida ( Checked baggage policy − Baggage − American Airlines ) kostar bagage för domestic segment alltid pengar, men är det verkligen applicerbart eftersom det i grund och botten är en fullt genomgående transatlantisk biljett som bara råkar gå via co-terminals? Resebyrån skrev "Bagage: 1" i bokningsbekräftelsen, men när jag ringde American Airlines sa de att det kommer att kosta pengar vid incheckningen i Washington DC.

Samma bagageregler gäller under hela resan. Eftersom det är en resa till/från USA så gäller första segmentets bagageregler, dvs antalet bagage som ingår i biljetten (exklusive extrabagage till följd av status) på sträckan Köpenhamn-London gäller på alla delsträckor hela resan.

Dock så skulle jag säga att det är 50/50 om de kommer att kräva betalt i Washington eller inte. Spara kvittot och skicka in till kundtjänst i sådana fall.

Hemresan kommer nog fungera som avsett utmaningen är eventuellt som du själv skriver Washington->Key West.

Jag tror dock att British Airways kommer checka in baggaget hela vägen i Köpenhamn till Key West. Du måste alltid hämta ut baggaget själv vid inresa till USA så det spelar ingen roll att du byter flygplats. Det innebär att du också borde få boardingkort i Köpenhamn som American förvisso vill att du byter ut till deras egna boardingkort i London. American har transferdisk i terminal 5 innan bussen och terminal 3 innan säkerhetskontrollen.

Så om baggaget är taggat hela vägen och du har boardingkort då tror jag bara du behöver göra baggagedrop i Washington och då vore det själva attan om du skulle behöva betala.

Men om du bara får baggagetaggar till Washington Dulles (på grand av flygplatsbytet) då är risken stor att du åker på att betala trots att du inte borde behöva det. Som fcx skriver spara kvittot och reklamera när du kommer hem för ett baggage borde ingå i priset då det är en internationell biljett.

Dock så skulle jag säga att det är 50/50 om de kommer att kräva betalt i Washington eller inte. Spara kvittot och skicka in till kundtjänst i sådana fall.

Nej, det er ikke 50/50, om de opkræver betaling for bagagen. Det står allerede nu på billetten i bookingsystemet, om bagage er inkluderet på hele billetten eller ej - uanset separate strækninger domestic. Om alt er udstedt på samme billetnummer eks. 001-123456789, så er bagage inkluderet hele vejen. Men om der er separat billet for domestic, så er bagage ikke inkluderet. Så om dit rejsebureau siger, at 1 stk bagage er inkluderet, så gælder det for hele rejsen. Om du må betale på rejsen, skal du bare sende kvittering til dem bagefter.

Nja, det borde men verkar dessvärre inte vara helt tydligt för personalen vad som gäller i alla lägen i synnerhet då det finns internationella segment på biljetterna. Jag tror det har blivit bättre det senaste året i avseendet att datorerna styr hårdare. Men om det av någon anledning blivit fel så är det många i personalen som inte riktigt vet hur situationen skall hanteras och då väljer att ta betalt. Tyvärr.

Toppen