Senaste nytt

Alltid problem på SAS business-stolar, eller har jag bara otur?

Lukas S

Medlem
Är det bara jag som har extrem otur eller är det ofta fel på SAS "nya" business-stolar?

Jag kommer precis tillbaka från en resa till/från USA bokad i SAS business och båda gångerna bråkade luftkuddarna i både min och min medpassagerares stol. Luften åkte ur (varpå stolen blev stenhård) och stolen fick en reset som fungerade några minuter, och sen försvann luften igen. Ena flighten var full, på den andra fanns det lediga stolar så jag bytte stol men även denna hade samma fel. Bytte igen och den tredje hade IFE som levde sitt eget liv, hoppade fram o tillbaka i filmer, etc.

Detta är verkligen inte första gången jag haft problem med SAS stolar och IFE. På mina tio senaste flighter med SAS business - samtliga på A330 eller A330E - har jag haft fel på stolarna och/eller IFE sju (!) gånger. Antingen är det uppblåsningen som bråkar på ett eller annat sätt eller så hoppar IFE fram o tillbaka, väljer egna filmer, etc. som om man hade använt fjärrkontrollen. Mina problem är så pass frekventa att flygvärdinnorna lärt mig hur man nollställer stolen med knappen under stolsdynan. (Tilläggas kan att jag på intet sätt är jättestor eller jättetung så det är inte jag som krossar stolen, hehe.)

Har ni haft samma/liknande problem?

Stör mig oerhört på dessa luftkuddar. Föredrar utan tvekan en vanlig stol med vanlig stoppning. Ska iväg på Austrian business inom en ganska snar framtid och hoppas att deras luftkuddar funkar bättre :)

(Om det här diskuterats i någon annan tråd får ni gärna ta bort denna.)

Ha, jag har haft såväl strulande luftkuddar som hoppande IFE. Har varit ett evigt omstartande och allt som oftast utan ett tillfredställande resultat. Himla trist när produkten inte fungerar felfritt.

Åkte t/r med till LAX i business för några veckor sedan och hade problem med luftkudden i båda riktningar. Dessutom var lotterifunktionen aktiverad på IFE:n ena sträckan... Fick 15000 poäng för stolen och 5000 poäng för strulande wifi på ditvägen men har inte orkat bemöda mig skicka in något klagomål för hemresan. Min reskamrat i stolen bredvid fick 30000 poäng för samma problem på samma sträcka. Stolsproblemet verkar betydligt mer enhetligt än den kompensation som utgår i ersättning.

Åkte t/r med till LAX i business för några veckor sedan och hade problem med luftkudden i båda riktningar. Dessutom var lotterifunktionen aktiverad på IFE:n ena sträckan... Fick 15000 poäng för stolen och 5000 poäng för strulande wifi på ditvägen men har inte orkat bemöda mig skicka in något klagomål för hemresan. Min reskamrat i stolen bredvid fick 30000 poäng för samma problem på samma sträcka. Stolsproblemet verkar betydligt mer enhetligt än den kompensation som utgår i ersättning.

Indeed. 30 000 poäng kändes väldigt generöst. Jag har orkat anmäla det två gånger och fick 15 000 p båda gångerna (vilket jag blev nöjd med).

Blir väldigt irriterad av att se att problemen verkar så vanliga. Det här är allvarliga fel och SAS borde åtgärda dem. Jag har varit med om massa små-problem med andra flygbolags business-stolar också, men inget så här allvarligt och så här frekvent. Det är inte OK. Nu verkar det som att SAS vet om felen och väljer att dunka ut lite poäng till de som orkar klaga istället för att faktiskt laga stolarna.

Jag har bara åkt i SAS "nya" Plus-kabin en gång, förra hösten, och tyckte att stolen där var skönare (om än trängre) än business-stolarna eftersom man slapp luftkuddarna och fick en vanlig dyna. Har en resa över jul bokad längst fram i Plus och tänkte försöka uppgradera till business, men tog nu tillbaka requesten och nöjer mig med Plus. Kommer bli galen om jag får en trasig stol en gång till.

Instämmer, haft problem på alla mina flighter med A330E till/från Arlanda i år. Konstigt nog inga problem med A340 till/från Kastrup.

Låter som det finns en risk för att jag kommer drabbas då jag flyger hem från Chicago på tisdag med en 330. Finns en del stolar lediga (i alla fall nu) så borde kunna byta om min stol eller IFE skulle strula.

Då jag aldrig flugit i SAS nya business så vet jag inte hur stolen ska kännas men antar att man känner direkt om något är fel med sin stol? Tänkte det kunde vara bra att kolla det så fort jag kommer ombord så jag kan byta plats (för kan hända att det är fler stolar trasiga).

Jag har också haft problem tror jag. Kuddarna känns ju som att de inte sitter fast utan "vippar" från sida till sida.

Låter som det finns en risk för att jag kommer drabbas då jag flyger hem från Chicago på tisdag med en 330. Finns en del stolar lediga (i alla fall nu) så borde kunna byta om min stol eller IFE skulle strula.

Då jag aldrig flugit i SAS nya business så vet jag inte hur stolen ska kännas men antar att man känner direkt om något är fel med sin stol? Tänkte det kunde vara bra att kolla det så fort jag kommer ombord så jag kan byta plats (för kan hända att det är fler stolar trasiga).
Du märker det, tveklöst. Dynan blir precis stenhård.

Toppen