Senaste nytt

Aktivera Amex Platinum Extrakort

char

Medlem
Har beställt och fått hem ett Platinum extrakort till frugan, Hon har sen tidigare ett eget Amex classic och ett Elite extrakort. När Elitekortet registrerades så gick det inte på hennes befintliga konto utan hon fick skapa ett nytt konto. När jag nu försöker regga platinumkortet kan kan det inte reggas på något av hennes befintliga konton. Är skitjobbigt att ha en massa olika konton. Är det nån spärr för just extrakorten? Nåt som Amex kan hjälpa till med om man ringer? Jag har båda mina elite+platinum på samma konto.

kan det inte reggas

Aktiveringen av Amex kort är och har alltid varit en användarmässig mardröm. Ofta får man meddelandet att kortet inte går att aktivera, men när man testar så ser man att den faktiskt aktiverades! Jag har fått det att fungera genom att som en idiot försöka exakt samma sak flera gånger, helt plötsligt får man nytt felmeddelande om att kortet inte kan aktiveras för att det redan är aktiverat, och sen fungerar det... YMMV, men definitivt värt ett försök. Fungerar det inte hade jag försökt ringa kundtjänst, det är möjligt att de kan ordna det manuellt.

Jag har precis gått igenom det samma och aktiveringen i sig gick hur smidigt som helst - förutom att kortet inte adderades till extra-medlemmens befintliga konto. Men precis som Jane skriver, efter att ha väntat någon dag ser jag nu att kortet finns på rätt konto.

(Vilket var en djäkla tur, för brevet med pin-koden var totalt oläsbart. Man måste tydligen riva av lappen på baksidan av brevet i en viss riktning för att sedan vända tillbaka på brevet och lägga det mot en vit bakgrund för att kunna läsa koden. Min extrakortsinnehavare rev uppenbarligen inte försiktigt nog och inget gick att läsa ut).

Men ringa kundtjänst är väl svaret om det faktiskt har skapats ett extra konto, för det är såklart superstörigt att ha två kort i olika konton.

Jag har nu pratat med kundservice och hon försökte fixa men lyckades inte. Hon skulle återkomma så vi får se om dom kan lösa det

Fick nu ett svar på SMS från kundtjänst:

Jag har nu fått svar från IT support och det går tyvärr inte att länka dessa konton då mrs char "bara" är extrakorts medlem. Hade hon haft 3 huvudkort, så hade hon kunnat länka dessa. Om du vill char så kan du ju dela med dig av dina inloggningsuppgifter så behöver mrs char bara förhålla sig till 2 online konton.

Jag beklagar besväret. Ha en fortsatt fin dag XXX

Mycket märkligt när ni och jag antar andra har lyckats blanda huvudkort och extrakort

Mycket märkligt när ni och jag antar andra har lyckats blanda huvudkort och extrakort

Jag vet inte om jag förstår eller missförstår den önskade funktionen. Jag har mitt Elite huvudkort, mitt Platinum huvudkort, min frus Elite extrakort samt Platinum extrakort (och dessutom ytterligare två additional cards uttagna på mig själv) på ett och samma konto. Det funkar.

Menar du att du vill ha din frus extrakort (extrakort till ditt kortavtal alltså), på ett separat konto där det även finns ett huvudkort som hör till din frus egna kortavtal? Det vet jag inte om det fungerar att blanda på det viset.

En fråga till. Jag har nu skapat ett tredje konto åt mrs char. Hur beställer jag ett PP till henne?

Jag minns inte 100% säkert, men jag tror att vi gick till den här sidan, och gjorde två ansökningar. En gång med mitt kortnummer, en gång med fruns extrakortnummer. Priority Pass™ Ansökan

Jag vet inte om jag förstår eller missförstår den önskade funktionen. Jag har mitt Elite huvudkort, mitt Platinum huvudkort, min frus Elite extrakort samt Platinum extrakort (och dessutom ytterligare två additional cards uttagna på mig själv) på ett och samma konto. Det funkar.

Menar du att du vill ha din frus extrakort (extrakort till ditt kortavtal alltså), på ett separat konto där det även finns ett huvudkort som hör till din frus egna kortavtal? Det vet jag inte om det fungerar att blanda på det viset.

Ja frun vill ha ett konto där hon ser sitt huvudkort Amex Classic, sitt extrakort till mitt Elite och sitt extrakort till mitt Platinum. Jag tycker det bör fungera men kanske jag som missförstått att det inte går att blanda egna kort med extrakort till andra.

Hon har iaf nu tre konton, Konto 1 huvudkort Classic, konto 2 extrakort elit, konto 3 extrakort platinum. Finns ju ingen anledning att jag ska koppla hennes extrakort till mitt konto då jag ser alla hennes transaktioner ändå. Hon vill ju ha tillgång för att kunna ha koll på hennes egna transaktioner.

Ja frun vill ha ett konto där hon ser sitt huvudkort Amex Classic, sitt extrakort till mitt Elite och sitt extrakort till mitt Platinum. Jag tycker det bör fungera men kanske jag som missförstått att det inte går att blanda egna kort med extrakort till andra.

Hon har iaf nu tre konton, Konto 1 huvudkort Classic, konto 2 extrakort elit, konto 3 extrakort platinum. Finns ju ingen anledning att jag ska koppla hennes extrakort till mitt konto då jag ser alla hennes transaktioner ändå. Hon vill ju ha tillgång för att kunna ha koll på hennes egna transaktioner.

Det ska fungera. Jag ser mitt Platinum, mitt Elite och mitt extrakort till min sambos Elite. Min sambo ser spegelbilden av detta i sin app.

Edit: se bild Screenshot_20211102-163019_Amex SE.jpg

Toppen