Vi får hålla tummarna för det!SAS som ground handling?
Amsterdam ground handling är ett misslyckande från flygplatsledningen. De tillåt alldeles för många aktörer (fri marknad!) utan att ställa rätt/rimliga krav på kvalitet. Under de förutsättningar finns det alltid de som löser det billigare. På sin höjd vad jag minns var det hela 8 olika aktörer aktiva, med egen personal, egna utrymme, egen utrustning osv. Därmed försvann all redundans som finns på större skala: flera traktörer som kan skjuta iväg en CRJ, möjlighet att hantera sjukfrånvaro (pga alla arbetsskador eftersom billigast innebär dåliga arbetsförhållande och högt tryck), osv. Det märkligaste i mina ögon är att flygbolagen inte fick nog och gick ihop för att begära bättring, när det var som värst var vi sena veranda flight med minst 5-10 min (extra) pga ground handling.Sedan är frågan, när byter SAS till KLM Ground Handling på Amsterdam. Tydligen väldigt instabilt när både Air France och Delta avslutar sina avtal och byter till annan leverantör.
Är inte detta standard på större flygplatser?På sin höjd vad jag minns var det hela 8 olika aktörer aktiva
Det har jag ingen koll på. Det krävs ju någon volym över att vara aktiv. Ofta finns det ju flera handlingsbolag rent tekniskt, men då sysslar några bara med privatflyg eller rena fraktflyg.Är inte detta standard på större flygplatser?
Nu kallas de för "Ground/Ramp Handlers" men tyckte detta var intressant. Dock från 2019:Kollade med hjälp av AI, så ta med en skopa salt, men för både Frankfurt och Munich listar den två handlingsbolag var, för Schiphol sex:
Airport Ground Handling Agents
Munich (MUC) - AeroGround Flughafen München GmbH- Swissport Losch München GmbH & Co. KG
Frankfurt (FRA) - Fraport Ground Services GmbH- CHI Aviation Handling GmbH
Schiphol (AMS) - KLM Ground Services- Swissport - Menzies Aviation - Dnata- Aviapartner - Viggo