Senaste nytt

Air Canada i incident på San Franciscos flygplats 7 juli

Har vi någon pilot (eller någon annan sakkunnig) som vet hur man ser skillnad på en taxiway och runway från luften?
Banljusen avslöjar ju detta rätt bra samt att det finns ljus för inflygningen till landningsbanan.
Vänstra banan 28L var ju stängd och bara 28R öppen, säkert det som förvirrade men ändå helt obegripligt.

Jag har inte hört eller noterat om denna händelse alls.

Däremot var jag i San Francisco i juni och både flög in till och ut från SFO. De håller på att bygga en ny landningsbana och där pågår stora, mycket stora arbeten ute på banorna med hundratals bilar och ännu fler gubbar som arbetar där. De har då speciella "ljusbilar" som då markerar var man får köra och inte. Är det tänkbart att något sådant skulle ha kunnat spela in? För allt är inte som vanligt på marken just nu.

Jag är verkligen inte sakkunnig i ämnet, men blev nyfiken och googlade lite. Jag hittade den här bilden: https://c1.staticflickr.com/3/2049/2291636209_654fea9dde_z.jpg?zz=1
(Tagen från kommentarerna en bit ner på denna sidan Exclusive: SFO near miss might have triggered ‘greatest aviation disaster in history’ )
Det var ett lysande exempel (pun intended).

Det måste ha slagit slint i skallen på piloterna eller så hade de/en av dem dödslängtan (minns Germanwingspiloten).

Det är enormt stor skillnad på en start/landningsbana och en taxibana speciellt när man landar i mörker. Det finns inga inflygningljus till en taxibana. Flyger man in på instrument hamnar man inte på taxibananan om man inte gör några grova misstag. Flyger man in visuellt på dagen är det lättare att göra fel.

Däremot är det lättare att hamna på taxibanan och starta från denna i dåligt väder, dimma mm.

Incidentern är noterad i den press som skriver om dessa händelser.

Incident: Canada A320 at San Francisco on Jul 7th 2017, lined up with taxiway for landing

Toppen