Stefan Sandström
Medlem
Det stämmer inte alls. C-Series är ett helt nyutvecklat flygplan från Bombardier som kommer få helt nyutvecklade motorer från Pratt & whitney. Dessa motorer kommer även vara ett av två alternativ på Airbus A320NEO(New Engine Option)
Boeing 737-600 är däremot ett fiasko för tillverkaren. 736 är den klart dyraste 737 NG modellen att operera.Både 737-600 och Airbus A318 floppade, ingen har sålt över 100 ex ens. Bägge är alldeles för tunga i förhållande till storleken....
Om 736 och A318 är en flopp eller inte är något man kan argumentera hur länge som helst. dock är ju båda byggda på samma frame som storsäljare så utvecklingskostnaden har inte varit i närheten av vad en helt ny frame from C-Series är.
För tillfället har C-Series 138 ordrar vilket inte är helt dumt, men tyvärr inte räcker helavägen fram. Och orderboken för de maskinerna har ju stannat av rejält inte en order på mässan vad jag fattade det som?..
Jag jobbade (precis slutat) för ett stora flygbolag och vi hade ofta diskutionen om detta plan. Det fyller en funktion men är för dyrt för vad man får.
Skulle väl iofs inte tro att någon betalar listpriset på den.
Och som du vet så kan man gå på ett högre operativ kostnad om inköps priset är lägre (KLM MD11 prakt exempel) Fördelen för B och A är ju att CCQ är 2veckors kurs mellan modellerna...och många gånger behöver man inte ens den kursen.
EDIT: nu låter det som jag inte vill att C-Series ska lyckas. Så är det inte alls, jag tycker det är bra med konkurans på marknaden. B och A har blivit för bekväma på sin post.
Last edited: