Senaste nytt

9 månader resa (Sydostasien)

Hej!

Jag ska ut på en längre resa (9 månader) som kommer ha sin start i Thailand. På grund av visumregler - men också att jag vill se mig omkring - så kommer jag besöka flera grannländer.

Tanken är att flyga ut 1 Aug och hem 31 mars - 8 månader.

Inget flygbolag tillåter mig att boka en återresa som är så långt borta idag. Först i maj är det bokningsbart.

1) Om jag bokar en biljett 1 aug - 31 mars - är det er bedömning att flygbolaget tillåter mig incheckning? Om jag bara hade haft ett enkelflyg så hade jag nekats. Vad jag undrar är om jag också nekas
p.g.a. återflyget är så pass långt bort i tiden?

2) Ni som är lite mer resvana (enkelresor): i princip alla flygprissökningar jag gör så är enkelresan i samma prisklass som en tur och retur. Ska jag lägga ner och försöka hitta billigare enkelresor?

3) Biljetter som är ombokningsbara: jag förstår att villkoren är skrivna på så sätt att jag kommer få betala minst 120eur vid ombokning - men är det i praktiken betydligt mer som gäller? Eftersom jag inte ännu
tillåts boka en så pass lång resa så är jag i tankarna att boka en så lång dem tillåter mig, och sedan att jag helt enkelt ändrar returflyget. Gissningsvis står jag inför en ekonomisk överraskning här, eller?

Andra spontana tips ni vill kasta in? Min första resa av denna längd.

Om jag bara hade haft ett enkelflyg så hade jag nekats.
Varför det? Du behöver ju inte lämna Thailand via flyg.

Vad jag undrar är om jag också nekas p.g.a. återflyget är så pass långt bort i tiden?
Varför skulle de bry sig om det? Du kommer bli insläppt i Thailand så de har inga problem med att släppa ombord dig.

2) Ni som är lite mer resvana (enkelresor): i princip alla flygprissökningar jag gör så är enkelresan i samma prisklass som en tur och retur. Ska jag lägga ner och försöka hitta billigare enkelresor?
Ja.

3) Biljetter som är ombokningsbara: jag förstår att villkoren är skrivna på så sätt att jag kommer få betala minst 120eur vid ombokning - men är det i praktiken betydligt mer som gäller?
Det beror helt på. Ombokningskostnaden gäller för om du hittar biljetter i samma bokningsklass, annars tillkommer fare difference också. Och titta noga så att biljetterna tillåter ändring efter påbörjad resa och inte bara före utresan.

Hej,

Tack för svaren.

Jag ska inte Backpacka - men, ja - temat är semester.

Finnair skrev precis i Supporten till mig att de kommer neka mig i check-in desken påstigning om jag inte har en biljett ut från Thailand. Vidare så berättade hon att de gör på så vis från uppdrag av Thailändsk immigration. Men du menar att att det är "inga problem"? Hade ju varit jättebra i så fall.

Tack för tipset om att kolla upp ifall den är ombokningsbar även efter resan har påbörats. Ska kolla!

Hej,

Tack för svaren.

Jag ska inte Backpacka - men, ja - temat är semester.

Finnair skrev precis i Supporten till mig att de kommer neka mig i check-in desken påstigning om jag inte har en biljett ut från Thailand. Vidare så berättade hon att de gör på så vis från uppdrag av Thailändsk immigration. Men du menar att att det är "inga problem"? Hade ju varit jättebra i så fall.

Tack för tipset om att kolla upp ifall den är ombokningsbar även efter resan har påbörats. Ska kolla!
Det kan vara relevant att fråga om ålder och/eller om du är student. Vissa resebyråer säljer ungdoms/studentbiljetter som har bättre ombokningsvillkor än standard. Kolla STA Travel eller Kilroy Travel.

KILROY-biljetter är flexibla och passr dem som vill ha frihet samt flexibilitet att ändra sina flygbiljetter. Det är även ofta möjligt att ändra resplanen - både innan och under din resa. Denna typ av biljett är för ägare av ISIC-kortet; ungdomar under 25 år och för heltidsstuderande upp till 33 år. ”
Billiga flygbiljetter - KILROY

”Vi på STA Travel är stolta över att kunna erbjuda de billigaste och bästa flygbiljetterna till stora deler av världen.
Flygbolagen som vi samrarbetar med erbjuder specialpriser för studenter, ungdomar under 26 år och lärare. Många av de är exklusiva för STA Travel. Med full flexibilitet samt giltighet på 12 månader kan du vara vad som helst – du bestämmer din drömresa.”
Flygbiljetter - STA Travel Sverige

Last edited:
Köp billigaste tänkbara biljett ut ur Thailand så är du safe då. Nu har du ju frågat bolaget jag antar du tänker flyga med så då har du ingen ursäkt att inte göra som de säger.

Om du inte har thailändskt visum, kan du som svensk medborgare (jag förutsätter så) stanna i Thailand max 30 dagar utan visum.
Så du behöver en utresebiljett från Thailand inom den tidsramen.

Vad gör man ifall man ska bila ut ur Thailand då?

Eftersom thailändska myndigheter kräver att det ska finnas utresebiljett, så får man följa det kravet.
Thai Embassy skrev:
According to immigration law, you must be able to present an exit ticket within 30 days of your arrival if you travel without a visa (60 days if you wish to extend your stay at immigration office). The immigration officer has the right to deny you entry if you fail to show an exit ticket.
General Information – Royal Thai Embassy Stockholm

Tack för alla svaren!

Om jag köper en biljett som har återresa 8 månader senare - det vill säga utanför den tidsramen som mitt visum ger (2 månader). Tror ni detta föranlöper till nekad ombordstigning?

Agehall - jag ser att du har 24 000 posts men jag måste säga att det är en genuint tråkig attityd du har, speciellt när du hade fel i ditt tvärsäkra svar från början samt att jag bara är här för att be om hjälp - inte att vara konfrontativ. Om du ogillar att folk frågar saker så förstår jag inte varför du är på forumet - eller besvarar posts - överhuvudtaget.

Toppen