Senaste nytt

48 timmar i Amsterdam med 10-åring - Vad hitta på?

BAS

Medlem
Åker till Amsterdam med dottern till helgen. Har dock inte hunnit planera mer än en snabb googling, så undrar om ni har några bra tips / måsten?

Vi bor på Radisson Blu, rätt centralt inbillar jag mig. Vi gillar att gå, så plus för förslag inom gångavstånd.

Antar att en kanaltur är obligatorisk. Eventuellt Madame Tussauds, Nemo (tekniskt museum) och Amsterdam dungeon. Men finns det något mindre uppenbart? Restauranger med barntema? Är tacksam för alla idéer.

Åker till Amsterdam med dottern till helgen. Har dock inte hunnit planera mer än en snabb googling, så undrar om ni har några bra tips / måsten?

Vi bor på Radisson Blu, rätt centralt inbillar jag mig. Vi gillar att gå, så plus för förslag inom gångavstånd.

Antar att en kanaltur är obligatorisk. Eventuellt Madame Tussauds, Nemo (tekniskt museum) och Amsterdam dungeon. Men finns det något mindre uppenbart? Restauranger med barntema? Är tacksam för alla idéer.
Äta våfflor med Nutella tror jag dottern uppskattar! Finns sånna ställen lite överallt

• Gilla
Reactions: BAS
Dottern är laktosintolerant, så vi får ta det lite försiktigt med våfflor/pannkakor :(. Dessutom är hon jordnötsallergiker. Riktig nutella är jordnötsfri, andra märken vet man aldrig, men det får vi säkerställa på plats.

Äta våfflor med Nutella tror jag dottern uppskattar! Finns sånna ställen lite överallt

Lite överallt minst sagt, blev synskadad av all nutella jag såg överallt...

Till trådskaparn kanaltur definitivt, var där i höstas för första gången och vi köpte biljetter på hop on hop off vilket var väldigt smidigt tyckte vi. Då fanns det två kanallinjer och en busslinje biljetten gällde på, kanske är annorlunda nu under vinterhalvåret det vet jag inte... Vi använde det som transportmedel till ställen vi ville till samt att vi sedan gick mellan stationer. I matväg var jag inte speciellt imponerad av ställena vi åt på.

• Gilla
Reactions: BAS

Attachments

• pannkaka.jpg
    pannkaka.jpg
    90,1 KB · Visningar: 271
Dessutom är hon jordnötsallergiker.
OT: Kolla in studien på KI.
" När man äter något man inte tål så triggar en speciell sorts allergiantikropp, immunoglobulin E (IgE), vissa celler att släppa ut bland annat histamin vilket gör att vi får en allergisk reaktion. Medicinen blockerar IgE-antikropparna och stoppar därför den allergiska reaktionen, vilket tillåter patienten att äta små mängder jordnötter och successivt vänja sig av med sin allergi utan stor risk för allergiska reaktioner som biverkan. Slutligen trappas medicinen ned när kroppen vant sig vid jordnötterna."
Jordnötsallergi - Små doser under lång tid ska vänja kroppen | Forskning | Karolinska Institutet

Fråga doktorn - Avsnitt 3 | SVT Play

OT: Kolla in studien på KI.
" När man äter något man inte tål så triggar en speciell sorts allergiantikropp, immunoglobulin E (IgE), vissa celler att släppa ut bland annat histamin vilket gör att vi får en allergisk reaktion. Medicinen blockerar IgE-antikropparna och stoppar därför den allergiska reaktionen, vilket tillåter patienten att äta små mängder jordnötter och successivt vänja sig av med sin allergi utan stor risk för allergiska reaktioner som biverkan. Slutligen trappas medicinen ned när kroppen vant sig vid jordnötterna."
Jordnötsallergi - Små doser under lång tid ska vänja kroppen | Forskning | Karolinska Institutet

Fråga doktorn - Avsnitt 3 | SVT Play
Dottern är inskriven på SÖS allergiavdelning där Caroline Nilsson (forskaren i artikeln och "fråga doktorn") också arbetar. Vi kommer att träffa dem för att testa att utsätta dottern för att "sniffa" jordnötter, för att utesluta luftburen allergi. De har sagt att ca 97% av jordnötsallergiker inte har luftburen allergi. Lite mellan raderna tycker jag mig höra att de egentligen menar 100%...

Sannolikt ligger det en bra bit in i framtiden innan vi kan testa behandlingen, och det är inte säkert att det fungerar för alla.

Gjorde ett par försök att hitta laktosfria pannkakor i Amsterdam, tyvärr innehöll de vi hittade i stället mandelmjölk med spår av nötter :(. Inte för att dottern sörjde speciellt över detta.

Toppen