Senaste nytt

30min till nästa flyg, Berlin (Brandenburg) flygplats

Halloj. Funderar på en tjänsteresa till Stockholm och vill samtidigt nå EBG där jag saknar 3000poäng. Hittar ett alternativ CPH-BER via ARN med stop i 6h där jag hinner utföra mitt ärende innan jag åker vidare ner till Köpenhamn via Berlin (eller ner till Berlin för att sedan ta mig vidare hem till Kastrup, om man ska vara petig).
Problemet är att flyget BER-CPH är 30min efter flyget från ARN-BER landar, samma terminal (1), inget incheckat. Är det möjligt?
(kan tillägga att det såklart inte går att boka en ToR via SAS.se då de promt vägrar byten mindre än 60min, så blir 2 enkelresor jag bokar)
Slutligen, jag utgår från att resor via Europa ger 1000p, i jämförelse med 500p inom Norden, ser kalkylen nedan rätt ut? Bokningsklass L och O

CPH - ARN 500p (650 Go smart Bio)
ARN - BER 1000p (1200 Go smart Bio)
BER - CPH 1000p (1200 Go smart Bio)

Tack på förhand!

Är det verkligen ARN-BER som igår till CPH? Flygs det inte en CPH-BER typiskt samtidigt som går tillbaka till Köpenhamn?

Är allt i tid hinner du, men Elite försening så är du rökt.

MCT är 1h vad jag kan se, så varför skulle SAS sälja biljetter med 30 min connection för? Även om de nu inte gör det alls, så känns det inte som du ska skylla på sas att de faktiskt följer MCT för byte på BER.

Nu frekventerr jag mest CPH-BER själv, så har inte lusläst tidtabellen till Oslo och Stockholm. Ganska ofta går de tre flygen någorlunda i kluster med 10-20min mellanrum (kollade ett par random datum). Så det kan definitivt vara riskabelt att lita på 30min connection utan genomgående biljett.

Tidigare var det ofta B-gate med SAS, men har inte så många datapunkt äer efter aliansbytet. (sist var det A). Om det av någon anledning blir A->B eller motsvarande kan du åka på +10min promenad. Får du bussgate är det nog kört. Upplever dock att det inte händer så ofta längre med de 'stora' maskinerna.

My verdict - risky biz. Hade inte gjort det själv. Det jag däremot rekommenderar är att ta en natt eller två i Berlin med hemfärd efterföljande.

tack för hjälpen gott folk. För att förtydliga ser ni flightplan i bifogat. Jag förstår SASA MCT och klagar inte på den, den är logisk och följer regler etc, jag kommer isåfall köpa seperata biljetter istället för ToR :)
Alternativet är att köpa de 3k poäng som fattas, vilket känns närmast för tillfället, den här resan var den enda jag hittade som krävde max 1 eftermiddag, kombinerar jobb och EB samt inte kostade mer än 1:1.

CPH-ARN-BER.png

BER-CPH.png

tack för hjälpen gott folk. För att förtydliga ser ni flightplan i bifogat. Jag förstår SASA MCT och klagar inte på den, den är logisk och följer regler etc, jag kommer isåfall köpa seperata biljetter istället för ToR :)
Alternativet är att köpa de 3k poäng som fattas, vilket känns närmast för tillfället, den här resan var den enda jag hittade som krävde max 1 eftermiddag, kombinerar jobb och EB samt inte kostade mer än 1:1.

Visa bifogad bild 157893

Visa bifogad bild 157894

Här framgår det att det inte är samma plan på BER-CPH som ARN-BER, så det är risky business.

Här framgår det att det inte är samma plan på BER-CPH som ARN-BER, så det är risky business.
SAS vänder inte en maskin på 30 min, har jag mycket sällan sett i tidtabeller i alla fall. Gaten kan stängas 10-15 min innan avgång och där får du då ett tyskt bestämt nej, så även i teorin pratar vi inte om 30 men om 20 minuter från dörr öppen (enligt tidtabell) tills att du behöver vara vid nästa gate. Det är orimligt.

Toppen