Senaste nytt

3 rum x 9 nätter på Sofitel Palm Dubai (Accor) - Värt med guld status?

jimpan343

Medlem
Jag har hittat ett hotell jag funderar på att boka för hela sällskapet, 3 rum, 5 vuxna på Sofitel The Palm Dubai.

Eftersom det handlar om en ganska stor summa totalt sett vill jag gärna höra era erfarenheter och hur ni skulle lägga upp det. Med guldstatus får man ju uppgradering vid tillgänglighet, men hur funkar det i praktiken?

Är det värt att jaga guldstatus, eller brukar uppgraderingarna ändå inte gå igenom?
Och hur skaffar man guldstatus på smartaste sätt i det här fallet?

Vad hade ni själva gjort i min situation? Man vill ju trots allt få mest möjligt för pengarna :)

Checkade ut efter fem nätter på palmen (Andaz) tidigare idag. Hade inte lagt nio nätter på palmen. Har varit här tre veckor nu och spritt ut mellan olika hotell och områden och är rätt nöjd med att ha gjort just det.

Checkade ut efter fem nätter på palmen (Andaz) tidigare idag. Hade inte lagt nio nätter på palmen. Har varit här tre veckor nu och spritt ut mellan olika hotell och områden och är rätt nöjd med att ha gjort just det.
Vi kommer med vara där i 17 dagar och tänkte sprida det mellan 2 områden. Burj Khalifa och Palmen. Vilket var det tredje området du valde?
Har du någon status som du fått fri upgrade på?

Läste att man tex kan köpa aktier för 25000kr för att få guldstatus hos accor, så om det kan vara värt det och sen sälja av dem efter ens vistelse.

Vi kommer med vara där i 17 dagar och tänkte sprida det mellan 2 områden. Burj Khalifa och Palmen. Vilket var det tredje området du valde?
Har du någon status som du fått fri upgrade på?

Läste att man tex kan köpa aktier för 25000kr för att få guldstatus hos accor, så om det kan vara värt det och sen sälja av dem efter ens vistelse.
Bott på Andaz på palmen, Park Hyatt och på lördag Grand Hyatt. Körde svituppgraderingsvouchers på alla för att inte chansa på att inte få igenom uppgradering på min globaliststatus (många hotell är nära utsålda). Sen lite hiltonnätter på Conrad i mitten där vi tog en svit med tvättmaskin osv för att slippa släpa med så mkt kläder. Just nu två nätter på Conrad igen för att vara hyfsat nära flygplatsen då mina föräldrar, systrar och deras barn varit här över höstlovet och ska hem på lördag. Blev uppgraderad från billigaste till svit (är HHD) och fick loungeaccess även till mina föräldrar.

Hade jag varit er hade jag nog funderat på att lägga några nätter vid JBR/Marinan med. Hyfsat nära palmen men långa bilköer...

Jag har hittat ett hotell jag funderar på att boka för hela sällskapet, 3 rum, 5 vuxna på Sofitel The Palm Dubai.

Eftersom det handlar om en ganska stor summa totalt sett vill jag gärna höra era erfarenheter och hur ni skulle lägga upp det. Med guldstatus får man ju uppgradering vid tillgänglighet, men hur funkar det i praktiken?

Är det värt att jaga guldstatus, eller brukar uppgraderingarna ändå inte gå igenom?

Vad hade ni själva gjort i min situation? Man vill ju trots allt få mest möjligt för pengarna :)
Jag hade några år med guldstatus eller högre t o m 2020.
Då fick jag nästan alltid uppgradering på Accor. Det fanns dock inga garantier. Uppgradering skedde vid incheckning.
Min erfarenhet är också att endast statusmedlemmen får uppgradering, inte övriga rum i bokningen. Detsamma gällde övriga förmåner.

Guldstatus är ganska urvattnat på Accor, inget jaga enligt mig. Det fås genom Accor + Explorer för ett par hundra €. Visst kan man få uppgradering om det är låg beläggning, men jag tycker inte ens det är speciellt bra uppgraderingar som Platinum. Som Platinum har man dock loungetillgången som är bra.

Hur rankar ni följande Hilton hotell (pros/cons):

Waldorf Astoria Dubai
DoubleTree by Hilton Dubai
Conrad Dubai
Embassy Suites by Hilton Dubai
V Hotel Dubai

Vilka av dom har bra lounge som ingår som HHG?

Hur rankar ni följande Hilton hotell (pros/cons):

Waldorf Astoria Dubai
DoubleTree by Hilton Dubai
Conrad Dubai
Embassy Suites by Hilton Dubai
V Hotel Dubai

Vilka av dom har bra lounge som ingår som HHG?
Lounge ingår inte i HHG (krävs HHD). Conrad har bra exexutive lounge. Waldorf har pearl lounge som inte ingår oavsett status (dvs du måste ha rum med access). Waldorf ligger långt ut på palmen så man är ganska isolerad och har långt in till "stan".

De andra har jag inte testat. Waldorf finns även i finansdistriktet (ute vid Dubai Mall), är bra men inte heller där lounge som ingår med status. Poolområdet på Conrad är bättre dock.

Tack för er input!
Har köpt Accor + Explorer nu för 229 USD (tar ett par dagar för krediteras guld status tydligen) så man inte är ute i sista stund :)
Jag kommer återkoppla här när resan är genomförd hur väl den kom till hands. Min teori var att får jag 5% extra i rabatt på vistelsen så motsvarar det 8000kr på vistelsen där ink möjlighet till upgrade av rum plus early och late checkout som lär behövas. Så den lär nog betala av sig själv isåfall. I annat fall 2000kr i sjön :)

Toppen