Senaste nytt

2-4-1 Australien

Bailey

Ny medlem
Hallå resvänner och glad sommar!
Då var det dags igen för (förhoppningsvis) en ytterligare resa med Amex 2-för-1 SAS Premium voucher. Denna gång är planerna på att överraska min sambo som har som dröm att resa till Australien. Tanken är att åka antingen nu i december eller 2026 och samma månad. Då jag är fortsatt väldigt novis på detta undrar jag nu om någon av er har tips på en bra rutt som kan möjliggöra för oss att utnyttja vouchern och ta oss till Australien.

Tack på förhand!

Skall erkänna att jag inte sökt jättemycket till Australien eller Asien öht men då det är katastrofalt till andra, långt mindre attraktiva, destinationer så skall du inte hoppas på för mycket. Detta om vi pratar business.
Ekonomi tycker jag verkar finnas i överflöd till de jag har sökt till om det är hyfsat långt bort i tiden. Du är å andra sidan intresserad av absoluta högsäsongen åt det hållet så ser nog helt annorlunda ut.
Specifik rutt har jag svårt att tipsa om men är det ett alternativ att ”jobba” sig bortåt och betala för del av resan kan Vietnam kanske vara ett alternativ men får ju betala dubbla poängpriset men därmed bättre tillgång. Korean såklart, Garuda har begränsat med avgångar från Europa (Amsterdam och Paris?). AF/KLM har jag dålig koll på men de har väl dragit ner rejält till Asien. Något som kan vara värt att hålla ögonen på är om China Eastern släpper på Eurobonus, vad jag förstår så går det inte att boka dem för tillfället. Skulle( kommer?) nog vara bäst chans…
Skall väl heller inte glömma SAS egna Asienlinjer men de är erkänt svåra nu när de slutat flyga på Kina.
Kollar du runt i lite andra trådar här så får du en ganska bra bild av möjligheterna och rutter.

Använd lämpligen den här mallen när du frågar, så de som eventuellt vill hjälpa dig får den information de behöver:

Men börja först med att bekanta dig med vilka rutter som alls finns med SkyTeam och sök hos SAS för att bekanta dig med hur tillgängligheten på bonusplatser ser ut med aktuella bolag/på aktuella rutter:

Det skadar inte heller att skumma igenom den här tråden (som även tar upp andra bonusprogram, så du behöver "sålla") för att se vilka bokningar till den delen av världen som andra lyckats med.

Skriv sedan vad du hittar själv, som en startpunkt för övriga att ge tips.

Min gissning är att det inte blir lätt att hitta två platser i business till Australien med dagens Eurobonus, med mindre än att man hänger på låset direkt vid biljettsläpp med något av de asiatiska SkyTeam-bolagen (nu frågar du med 4-5 månaders framförhållning snarare än inför släppdatumen 3xx dagar), och kanske är det inte särskilt lätt då heller. Letar man efter biljetter med "gles tillgänglighet" och behov av flera byten kan det också bli extra svårt om man vill ta sig både dit och hem på ganska specificerade datum.

du har fått goda tips och råd ovan, med det sagt har jag i sökningar nyligen sett att det finns platser i ekonomi för 2 till Sydney och Melbourne i början av december. Majoriteten går via DPS (Bali).

Såg nu att du nämner Premiumvoucher så då går väl business bort men möjligheterna ökar desto mer.
om den är intjänad innan april i år så gäller den ännu för business

Man kan inte annat än älska er här på forumet, Stort tack till alla som svarat och gett tips. Uppskattas enorm!
Erkänner dålig info från mitt håll. Ekonomi hade funkat super för vår del. Lägger till nedan info om någon skulle ha något till tips att ge utifrån adderad info:
  1. Varifrån vill du börja din resa? Arlanda alternativt Köpenhamn (norden)
  2. Var är din destination? Australien (Sydney)
  3. När vill/behöver du resa ut? 1 december +/- 2 dagar
  4. När vill/behöver du komma hem? Början på januari
  5. Hur länge vill du vara borta? -- +30 dagar
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass? Ekonomi
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Skyteam
  9. Vad är din budget? (per person) max 20.000 SEK per person
  10. Vad är det viktigaste för dig? Så smidigt som möjligt men inga problem med 2-3 stopp
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Möjligtvis Nya Zeeland

Ekonomiklass till Australien - varför då inte en "köpebiljett" så du inte är låst till SkyTeam? Det finns flera välrenommerade bolag som flyger från ARN/CPH till Sydney med bara ett byte och rimliga bytestider, men nästan alla av dem är inte i SkyTeam: bl.a. ANA (från ARN, tre dagar/vecka), Thai, Qatar, Emirates, Etihad (från CPH). Det enda SkyTeam-bolaget som tar dig till SYD med ett byte är China Eastern från CPH och med dem finns fortfarande inga Eurobonus-platser. Jag tycker det är mycket lättare att acceptera fler byten och omvägar om man flyger business; är det long haul economy så är det för mig snabbaste rutten som gäller för att få slut på plågan. :)

Kolla t.ex. på Google Flights.

...men om du ändå vill försöka med Eurobonus så verkar det finnas bra tillgång i economy om du flyger via AMS runt dina önskade datum till Australien. Endera AMS-DPS-SYD med KLM + Garuda eller AMS-CGK-SYD med enbart Garuda. (Således ingen dubbel poängkostnad som är fallet med bl.a. Vietnam Airlines; finns även Xiamen Airlines vissa dagar.) Anslutning ARN-AMS att haka på finns det rätt gott om. (ICN-DPS-SYD går t.o.m. att hitta i business, men jag hittar inget sätt att ta sig till ICN annat än i ekonomi, och kan man inte hitta alla "långa segment" i en och samma sökning går det nog inte att bygga ihop resan.)

Men jag hittar inget hem i början av januari, och det är Indonesien till AMS som saknas, även i ekonomi. Retur 31 december (landar 1 januari) går dock, SYD-DPS-AMS.

Så om du kan tänka dig resor med två-tre byten (beroende på tillgängligheten på flyg ARN-AMS, behöver vara i ekonomi för det ska funka, ser att det är bättre tillgång på direktflyg ARN-AMS i business runt 1 dec och det hjälper inte dig), och att lämna Sydney tidigt på nyårsafton, funkar det. Utresa, finns även några andra datum att välja på:
Skärmavbild 2025-07-22 kl. 22.15.02.png

Hemresa:
Skärmavbild 2025-07-22 kl. 22.15.12.png

På denna resa hakar man sedan på anslutningar ARN(?)-AMS, vilket inte går att göra online. Kolla tillgänglighet på allt online och ring sedan in och säg att du vill boka den långa resan + anslutningsflyg samtidigt, och hoppas att du hamnar hos en kompetent agent. Du kan också boka "huvudresan" AMS-SYD tur och retur online på stört, och sedan ringa in imorgon och fippla med anslutningsresor. Men välj då datum så det verkligen finns fungerande anslutningsresor, så du inte råkar ut för någon överraskning senare!

Last edited:
Toppen