Senaste nytt

Öppen diskussion: Hur vill ni få info vid störningar på BusinessClass.se

palmen

Moderator
Med tanke på senaste dagarnas problem i forumet där nya/dagens inlägg inte fungerat så har även informationen ut till alla läsare på forumet varit bristfällig.

Vill därför ställa frågan till er alla. Hur vill ni ha information om detta framöver?

Om forumet är helt nere så kommer det troligtvis inte ske någon info över huvud taget ut till användare, man får konstatera att det inte går att komma åt sidan.

Om det dock är problem av liknande karraktär där forumet fungerar eller delvis fungerar men vissa funktioner slutar fungera så har vi möjlighet att åtminstone föra kommunikation i forumet.

Mitt förslag är att vi moderatorer samt övriga i teamet bakom BusinessClass.se löpande ska komma ut med information om vad som händer och sker. Detta är inte alltid helt lätt då många av oss har andra jobb på sidan av eller är upptagna med annat. Men målet tycker jag ändå ska vara att få ut information.
Tråden som skapades i torsdags var det enda stället där information gick ut. Min tanke är att kanske skapa en separat tråd med "Driftsinfo" där man publicerar något ungefär på detta tema.

Påverkan: Nya/Dagens inlägg fungerar inte korrekt
Orsak: Okänd
Status: Felsökning pågår
Beräknad klartid: Måndag
Nästa uppdatering: Måndag 12:00 eller tidigare

Med denna typ av info blir det förhoppningsvis lättare för er att veta vad som händer. Vi kan även uppdatera rubriken så man ser när senaste uppdatering var (så som vi gjorde nu på slutet med aktuell tråd för nuvarande problem).

Har ni själva några ideer eller förslag på vad som kan göras bättre?
Om vi inför ovan statusuppdatering så kan det dock hända att informationen inte kommer ut vid rätt tidpunkt. Kan även vara så att enda uppdateringen som kommer är att det inte är några uppdateringar för tillfället.

Nu när forumet delvis är tillbaka till sitt vanliga liv igen så hoppas vi att alla trots allt haft en trevlig helg och kunnat umgås med familj/vänner, åkt skidor, badat i poolen eller gjort något annat kul. Det finns trots allt ett liv utanför BusinessClass även om vi är många som kommer hit ofta :)

Tycker ovan låter som en bra idé. Man behöver inte göra en jätteprocess av det hela bara man får lite uppdatering vad som händer, i stil med hur du uppdaterade oss med lite updates. Var för tyst för länge enligt mig men det kan ju vara så att det inte fanns så mycket att uppdatera heller.

OT: I helgen märkte man hur mycket tid man lägger i det här forumet. Wake-up call? o_O

Tycker ovan låter som en bra idé. Man behöver inte göra en jätteprocess av det hela bara man får lite uppdatering vad som händer, i stil med hur du uppdaterade oss med lite updates. Var för tyst för länge enligt mig men det kan ju vara så att det inte fanns så mycket att uppdatera heller.

OT: I helgen märkte man hur mycket tid man lägger i det här forumet. Wake-up call? o_O
Ja först så såg inte jag det som allvarligt utan trodde det skulle lösa sig själv. Sen trodde man att det skulle lösas under fredagen. När det blev fredag kväll så insåg man ju att det skulle kommit ut info tidigare med bättre status och att det inte förväntades ske så mycket förrän måndag igen.

Vi kan alla lära av det som hände och förhoppningsvis göra det bättre nästa gång. Det gäller som sagt alla i teamet samt även personerna på forumet. Många har försökt hjälpa till och erbjudit sig att göra något om de kan hjälpa till, sånt uppskattas verkligen.
@Joakim kom ju på vad som visade sig vara "Root cause" i detta fall (osäker på om tekniker redan upptäckt detta eller inte). Sånt är guld värt och viktigt att vi alla hjälps åt och försöker lösa problem istället för att vara negativa.

Ofta på plattformar av det här slaget kan man lägga driftinfo eller liknande som en form av notis högst uppe på sidan med länk till relevant tråd t.ex.
Syns väl inte om man använder t.ex. Tapatalk men svårt att nå alla förmodligen.

Det skickas ju ut email från BC, kan man inte använda samma mailing-lista och informera om strul?
Det kan man säkert göra, men för de som inte är direkt frekventa på sidan utan bara har den för att läsa då och då så skulle åtminstone inte jag vilja bli spammad med massa email om att sidan är nere. Det kan nog göra mer skada än nytta tror jag.

Ofta på plattformar av det här slaget kan man lägga driftinfo eller liknande som en form av notis högst uppe på sidan med länk till relevant tråd t.ex.
Syns väl inte om man använder t.ex. Tapatalk men svårt att nå alla förmodligen.
Det är säkert möjligt, men tror folk hittar till dessa trådar i alla fall, även om det vore snyggt när man kommer in på forumet att det är lite röd text med info om problem för tillfället. Lyckligtvis har ju sidan varit rätt förskonad från sånt här tidigare.

Det kan man säkert göra, men för de som inte är direkt frekventa på sidan utan bara har den för att läsa då och då så skulle åtminstone inte jag vilja bli spammad med massa email om att sidan är nere. Det kan nog göra mer skada än nytta tror jag.
Well, om sidan är nere så ofta att det blir uppfattat som spam, då är det andra problem. Detta är första ggn på flera år som jag sett problem som varat så här länge, vilket jag tycker rättfärdigar ett mail till alla. Man har ju trots allt givit sidan sin emailadress... jaja, det är min åsikt iaf. :)

Well, om sidan är nere så ofta att det blir uppfattat som spam, då är det andra problem. Detta är första ggn på flera år som jag sett problem som varat så här länge, vilket jag tycker rättfärdigar ett mail till alla. Man har ju trots allt givit sidan sin emailadress... jaja, det är min åsikt iaf. :)
Tänkte mest på om man skulle sköta statusuppdatering via mail.
Ett mail kan kanske fungera men jag har för dålig insikt i detta hur bra/dåligt det är att skicka ut sådan info.
De som verkligen är intresserade av det blir nog glada för informationen medan andra säkert bara ser det som spam och onödigt vetande och att de inte varit inne på sidan på X månader i alla fall.

Det är säkert möjligt, men tror folk hittar till dessa trådar i alla fall, även om det vore snyggt när man kommer in på forumet att det är lite röd text med info om problem för tillfället. Lyckligtvis har ju sidan varit rätt förskonad från sånt här tidigare.

Tog mig rätt lång tid att leta upp tråden; dels för att jag inte tycker det är helt klart vilken forumdel en sådan tråd skulle finnas i och dels för att rubriken tilläts vara så icke-informativ länge. Kanske var lite slappt av mig, men när tråden hette "hjälp med foruminställning" så klickade jag inte ens på den de första gångerna jag såg den.

Toppen