Senaste nytt

Önskar tips på boende Costa Rica

marsj027

Medlem
Hej jag har bokat en resa till Costa Rica i november och önskar tips på boende. Vi kommer vara i Costa Rica i 8 dagar och bor gärna på 2 st olika ställen. Ett ställe i djungel samt ett ställe vid kusten med härliga stränder. Tacksam för förslag!

Jag skulle kanske kunna tänka mig att kombinera. Finns en hel del ecolodge-boenden på Osa Peninsula. Flyg till Puerto Jimenez eller Drake Bay och ta er därifrån. Då får man både djungel, möjlighet att besöka Corcovados nationalpark och fina stränder.

Vill ni till någon vulkan? Molnskog? Specifika djur/fåglar/orter?

Vi gjorde 11 dagar på en rutt San Jose-Los Quetzales NP (molnskog, quetzales)-Uvita (strand, valar)-Finca Bellavista Community (treehouse i jungeln!)-Drake Bay (strand och corcovado) med bil i julas.

Hemsidan har flest bilder. Finca Bellavista treehouse community and eco-lodge in Costa RicaFinca Bellavista | Treehouse Community

Det är en självhushållningscommunity med trädhus som de hyr ut. Husen är privata men hyrs ut genom föreningen.

De har kök, men man kan också få/köpa 3 måltider per dag i "basecamp".

Servicen sköts av volontärer som är där under kortare perioder, så mer trevlig än "polished". I övrigt har de trails runt omkring, en guide som kör nightwalks och lite annat.

Upplevelsen att vakna i trädhuset mitt i djungeln var mäktig.

Wow! Kul! Finca Bellavista skulle jag gärna vilja veta lite mer om ...

Vi spenderade 2 veckor nyligen (2:a halvan januari) i CR. Lämna San Jose så fort som möjligt är mitt råd. Minibussar med Interbus är suveränt. Bra fordon och väldigt punktliga rutter. Lätt att boka på interbuscostarica.com. Monteverde väster om Arenal var väldigt fint med "cloud rainforest" och mysiga småhotell. Rekommenderar Belcruz som var fint med bra frukost och extremt hjälpsam och trevlig ägare (Randall). På västkusten var vi i Jaco (rekommenderas) och Playa Hermosa (avråder). Buss till Jaco från från SJ tog ca 3 timmar, snabbare än vi befarat. Flög tillbaka från Liberia airport (playa hermosa) till SJ med Sansa i litet plan. Har du mer specifika frågor eller funderingar så återkom! CR är verkligen ett toppenland att turista i!

Toppen