Senaste nytt

Önskar tips om resmål i Europa

norhol

Ny medlem
Hej!

Jag och min fästman gifter oss nästa sommar och börjar nu fundera över vår bröllopsresa. Vi skulle vilja hyra ett hus någonstans i Europa; helst Frankrike, Italien, Portugal eller Grekland. Framför allt är vi sugna på Italien - men också väldigt öppna för förslag.

Vi vill kunna göra följande:
- bada (inte bara i pool)
- dagsutflykter på land med bil (gärna kulturella och historiska sådana)
- dagsutflykter på hav (det behöver inte vara särskilt avancerat - vi blir lyckliga om vi får åka båt till en ö och äta lunch där)
- handla råvaror på en lokal marknad
- ta det lugnt
- slippa allt för många turister, festande ungdomar och barnskrik
- äta riktigt god mat på genuina restauranger

Vi tänker oss 2-3 veckor och är alltså ute efter att ha en härlig bas, men kunna göra lite utflykter när vi känner för det. Vad tror ni?

Tusen tack!

Hyra något litet hus i närheten av Montpellier eller kanske en lägenhet i Sète? Ja, det är i Langedoc-Rousillion i södra Frankrike en bit bort från det mesta av turism, mest fransmän som semestrar i området under deras semsterperiod; augusti. Längre utflykt (ca 2 h med bil) till exempelvis Banyuls-sur-mer och prova deras speciella vin ...

Toscanakusten kring Grosseto/Orbetello kan vara trevligt om man hittar ett bra hus, nära till många sevärdheter och dagsutflykt till t ex ön Elba.

Amalfi är ett magnifikt resemålet för en smekmånad.
Vill oxå lyfta fram Comosjön och Bellagio men där skulle jag inte stanna en hel vecka utan kanske 3-5 dagar i kombination med Milano

Portofino i synnerhet och Ligurien i allmänhet är jäkligt trevligt och perfekt som bas. Kan lätt kombineras med utflykter till franska rivieran/Monaco i väster, Cinque Terre i öster, Turin/Milano/Bologna/Genua som storstäder, Alba/Aosta/Reggio Emilia. Enda kruxet är väl att det är galet dyrt.

Portofino Wiki.jpg

Foto: Wikipedia

Ledsen att jag kapar denna tråd, men är nyfiken på om det blev ligurien tillslut och om ni var nöjda?
Vi tittar på att spendera cirka 2 veckor i området och har fått på förhand tips om Sestri Levante inna jag såg tipset om Santa Margherita.

Vi har två mindre barn, och avser vara där första två veckorna i Juli. Är det överjävligt med turism då eller drar det igång först i Augusti?
Skulle ni säga att Santa Marherita är det mer prisvärda området i Ligurien? Funkar för barn?

Vi kommer köra (då vi spenderat hela Juni i Spanien) och således bilat ner. Ligurien tänker vi att vi tar på hemvägen som en liten krydda - tittar på airbnb på lite områden men inser att det här med bilen kan bli ett problem - gissar att det är troligen är svårt att hitta ett ställe med egen parkering/garage? Då vi kommer bo off i Spanien och kommer behöva köra överallt kände vi att vi ville ha 2 veckor där vi istället kunde gå överallt, men samtidigt kan det då bli problematiskt att göra av vår bil nånstans inser jag.

Alla säger till mig att Ligurien är hiskeligt dyrt, men exakt hur dyrt är det egentligen? Då tänker jag framförallt på att gå ut och äta samt köpa livsmedel för egen matlagning.

Vol

Last edited:
Toppen