Senaste nytt

Öka min poängintjäning, några tips

Berguv

Medlem
Hej,

Skulle vilja öka min poängintjäning, något enkelt ni ser jag kan göra som inte kostar skjortan?

-Handlar allt som går på Amex Premium. Spend strax under 200K (hade elite, var för dyrt eftersom jag inte kommer upp i två 241)

-flyger SAS så ofta det går. Kommer upp strax över guld tack vare några interkontinentala plus-resor/plusgrades

-använder SAS shopping när det är ekonomiskt försvarbart, eg då det inte går att då rabatter ist för poäng (rabatter från andra affiliates som Benify etc)

-har hyrt en hel del bil och tar Avis-deals så ofta det går men när man får en flådig bilklass hos Hertz för mindre pengar än en AVIS C-klass-Kia så har jag svårt att motivera att ta 7-10 000 poängs-dealen pga komfort och dyrare i cash.

-överväger skaffa SAS mastercard ( billiga) för att få mer poäng. Det känns viktigare för mig att få 241 på Amex än att få Flypremium eftersom jag sällan kör SAS awards utan oftast Star Alliance och har familj.

Något jag glömmer? Tacka vet jag Cooptiden....

Hej,

Skulle vilja öka min poängintjäning, något enkelt ni ser jag kan göra som inte kostar skjortan?

-Handlar allt som går på Amex Premium. Spend strax under 200K (hade elite, var för dyrt eftersom jag inte kommer upp i två 241)

-flyger SAS så ofta det går. Kommer upp strax över guld tack vare några interkontinentala plus-resor/plusgrades

-använder SAS shopping när det är ekonomiskt försvarbart, eg då det inte går att då rabatter ist för poäng (rabatter från andra affiliates som Benify etc)

-har hyrt en hel del bil och tar Avis-deals så ofta det går men när man får en flådig bilklass hos Hertz för mindre pengar än en AVIS C-klass-Kia så har jag svårt att motivera att ta 7-10 000 poängs-dealen pga komfort och dyrare i cash.

-överväger skaffa SAS mastercard ( billiga) för att få mer poäng. Det känns viktigare för mig att få 241 på Amex än att få Flypremium eftersom jag sällan kör SAS awards utan oftast Star Alliance och har familj.

Något jag glömmer? Tacka vet jag Cooptiden....
Bo på hotelkedjor som ger EB-poöng.

2-4-1 kommer du upp i med 150 k i spend. Checken erhåller du på Elite och på Premium som du har idag. Skillnaden ligger i kortavgiften, diff 1000 kr/år och intjäning poäng 20p (Elite) vs. 15p (Premium). Du uppger spend på 200k, alltså hade du fått 10 000 mer EB (om allt är i svensk valuta) samt att du hade fått 20 000 nivågrundande poäng.

2-4-1 kommer du upp i med 150 k i spend. Checken erhåller du på Elite och på Premium som du har idag. Skillnaden ligger i kortavgiften, diff 1000 kr/år och intjäning poäng 20p (Elite) vs. 15p (Premium). Du uppger spend på 200k, alltså hade du fått 10 000 mer EB (om allt är i svensk valuta) samt att du hade fått 20 000 nivågrundande poäng.
Differens på årsavgiften är 3000 kronor. Då är det billigare att gå loss på en Avis-kampanj en helg för att få in de 10.000 extra poäng Berguv skulle ha fått med Elitekortet.

Skaffa Mastercard så du kan nyttja det när Amex inte accepteras. Fly Premium på högsta nivån är en guldgruva, blir nästan samma som en amex voucher om du flyger SAS och du kan nyttja det obegränsat med gånger (förutsätter ju att man har poäng också till det).

Annars så var ju Avis deal med 10k eurobonuspoäng oslagbart, väldigt billigt sätt att "köpa" poäng, men behöver ju som sagt inte ha nytta av bilen för att hyra och få poängen. Räcker ju med att hämta bilen och lämna tillbaka 3 dagar senare (och ibland behöver man inte ens hämta den). Hyr man bil varje helg me denna deal drar man in omkring 500k eurobonuspoäng och når utan problem högsta fly premium nivån som då räcker till 8 business biljetter med SAS. Kostnad för bilhyran blir ju ungefär 35.000, det är ett väldigt bra pris för 8 business biljetter skulle jag säga (ca 4500 per biljett).

Differens på årsavgiften är 3000 kronor. Då är det billigare att gå loss på en Avis-kampanj en helg för att få in de 10.000 extra poäng Berguv skulle ha fått med Elitekortet.

Absolut, 3000 kr och inget annat. Trög kommunikation mellan hjärna hand. ;)
Men det är också brist på aktiva Avis/Eurobonus-deals som är attraktiva.

@Jönsson :Bra där. Tyvärr reser jag mycket sällan till orter där dessa finns, blir mest hålor i avkrokar...

@palmen : Skall överväga, tack! Sällan sugen på SAS-destinationer med familjen tyvärr. Är fortf. lite trött på Avis pga de sunkiga bilarna man alltid får, en Kia Ceed med extra brötiga lågprofildäck en gång till och jag tror jag blir galen...

@Janne V : Visst. Men tycker 4K är för mycket. Hade deras Concierge varit användbar till något annat än att boka en svindyr transfer så ja visst, men...

Denna har jag svårt att förstå, även om du inte använder bilen alls så är 600-700:- för 10,000 poäng svårt att slå. Men du vill alltså tjäna in poängen billigre än så. Då är det nog bara "annans" spend på Amex Elite som är bättre. T ex ta firmans kickoff på ditt Amex och andra utlägg. Inte ens dealarna på Eurobonus online shopping brukar vara bättre än AVIS-dealen, möjligen reflexvästarna undantaget, men nu får vi väl se ifall de återkommer med den igen eller inte.

Toppen