Senaste nytt

Återkommande ändringar av restider

Sticktown

Medlem
Hej, vet inte om det är vanligt och kanske inget att fundera särskilt på, men jag har en bokning till Las Palmas i början av januari 2022 som SAS har ändrat restiderna på flera gånger under kort tid. Först två gånger på hemresan och en gång just nu på utresan. Inga katastrofala ändringar ännu för vår del, men visst det börjar bli lite obekväma restider. Dessutom tror jag de har ändrat oprerator från SAS scandinavia till SAS Ireland på hemresan, men kan inte svära på att det inte var så redan från början.

Är det vanligt att de gör så här?
Kan man tolka in något i det? Tex att de har för avsikt att ställa in någon av flighterna?
Om man till slut får nog och tycker att restiderna blir för obekväma, trots att just den senaste ändringen kanske inte är så stor i sig, kan man då kräva att få bli ombokad till annan flight?
De flighter de har erbjudit som alternativ hittills har varit dagen innan (eller tidigare), så inte särskilt attraktiva för oss.

Eller är det helt enkelt bara att coola ner sig och försöka inte se spöken mitt på ljusa dagen?

Om SAS bara justerar tiden och inte ändrar flygplanstyp till 737-700 så är det nog ett gott tecken att avgången blir av. Har en resa från Faro i mellandagarna som SAS ändrat avgångstiden fram och tillbaka flera gånger. Gissar att SAS bara pusslar med schemat för att maximera användningen av flygplan och crew.

Jag är ganska övertygad att du enligt EU-regler kan boka av resan om de ändrar flygbolag (ex från SAS Scandinavia till SAS Ireland), det borde nog även medföra att du kan begära att bli ombokad till en annan flygning som genomförs av SAS Scandinavia om den tidtabellen skulle passa bättre. Är dock övertygad om att SAS skulle försöka slingra sig ur en sådan begäran.

Det absolut bästa är att göra en provbokning för dom dagarna resan är för att se om något ändrats där.
Jag fick också en tidtabellsändring och kunde inte se vad som ändrats.
Vid provbokningen såg jag att en massa flyg hade försvunnit från mina resedatum.
En vecka senare kunde jag se via mina bokningar att mina flyg numera är inställda.

Jag har inte orkat att ringa SAS än för jag har ju bokat om den weekendresan med jämna mellanrum i över ett år nu.

Vi har 3 stycken 2-4-1-bokningar med Swiss. Och det har varit många ändringar på sistone, majoriteten enbart små ändringar av tiderna (men några avbokningar). Jag tolkar tidsändringarna som något positivt. :)

Toppen