Senaste nytt

Återbetalning TAP

Buffy

Medlem
Jag hade en bokning som jag var tvungen att boka av pga pandemin med avresa September 2020. Bokade av någon gång i somras men har fortfarande inte fått återbetalning, problemet är att jag inte heller fick något avboknings mejl. Har ringt TAP ex antal ggr och varje gång säger de att mitt ärende är under process. Amex kan inte hjälpa mig utan avbokningsmejlet. Hur lång tid kan det ta?

Jag hade en bokning som jag var tvungen att boka av pga pandemin med avresa September 2020. Bokade av någon gång i somras men har fortfarande inte fått återbetalning, problemet är att jag inte heller fick något avboknings mejl. Har ringt TAP ex antal ggr och varje gång säger de att mitt ärende är under process. Amex kan inte hjälpa mig utan avbokningsmejlet. Hur lång tid kan det ta?

Be Amex att ”aktivera” så du kan se kontoutdraget från dagen du bokade. Ta den månaden o månaden efter för säkerhets skull. Där brukar det stå många uppgifter som kan vara till stor hjälp. Bör gå att göra en charge back eftersom det tagit så lång tid. Det rekommenderar jag. Lycka till

Be Amex att ”aktivera” så du kan se kontoutdraget från dagen du bokade. Ta den månaden o månaden efter för säkerhets skull. Där brukar det stå många uppgifter som kan vara till stor hjälp. Bör gå att göra en charge back eftersom det tagit så lång tid. Det rekommenderar jag. Lycka till
Vad menar du med att ”be Amex aktiver”?
Amex drog igång ett ärende men bad mig inkomma med avbokningsmejlet från TAP som jag inte har så de gick inte vidare.

Knepigt läge, är i princip omöjligt att få TAP att göra något alls. De försöker avsiktligt göra det så svårt som möjligt att få tillbaka pengar så är sannolikt ingen slump att de inte vill skicka ut avbokningsmejlet. Jag har vid något tillfälle nått framgång genom att skicka dm till dem på twitter och sen använda svaret därifrån som underlag till reklamationen via AmEx. Du kanske då inte kan få en bekräftelse på avbokningen på mail men i alla fall en bekräftelse från dem och det kan kanske räcka.

Vad menar du med att ”be Amex aktiver”?
Amex drog igång ett ärende men bad mig inkomma med avbokningsmejlet från TAP som jag inte har så de gick inte vidare.

Hej! Då kan du se biljettnummer, bokningsnummer etc. Om du behöver detta. Vet dock ej om TAP är lika men SAS har oftast alla detaljer där.

Last edited:
Efter att tillslut få ett mejl direkt från en anställd på TAP med bekräftelse på att min resa var cancelerad hjälpte amex mig och krediterade resan.
Nu två veckor senare betalade TAP tillbaka. (så nu har jag fått ringa amex igen så jag inte få dubbelbetalt)
Verkar vara standard att flygbolagen betalat efter att amex hört av sig.

Från Lufthansatråden:
Som av en ren händelse så har jag nu två transaktioner med Austrian som båda har refundatas av Austrian exakt en vecka efter att Amex godkänt mitt claim och krediterat kostnaden (så de fick göra en adjust på den). Tänk så slumpmässigt det kan bli ibland (ironi).

Idag kom det ett meddelande från TAPs VD Christine Ourmières-Widener som bland annat innehöll detta påstående:

Since the beginning of this crisis, TAP has answered more than 93% of the total amount of customer requests, such as refunds.

Min reaktion är då inte att 93% är en bra siffra utan: satan, säger t.o.m. deras egna siffror i deras hurtfriska marknadskommunikation att de fortfarande släpar efter med hela 7% av det totala antalet krav från de senaste dryga 16 månanderna!!! :eek:

Jag hade en resa med fullt återbetalningsbara business-biljetter i månadsskiftet april/maj som jag avbokade knappt två veckor innan eftersom inresereglerna inte lättat på det sätt som jag hade hoppats på när jag bokade dem. Tänkte vara generös mot dem och ta voucher. Den har det inte synts röken av trots ett påminnelsesamtal till deras TAP Gold-linje. De flesta andra flygbolag har ju fattat att det är bättre för deras likviditet att vara snabba med vouchers snarare än att riskera chargebacks. Så de lurar ju inte ens sina kunder på ett särskilt smart sätt.

Jag hade en resa med fullt återbetalningsbara business-biljetter i månadsskiftet april/maj som jag avbokade knappt två veckor innan eftersom inresereglerna inte lättat på det sätt som jag hade hoppats på när jag bokade dem. Tänkte vara generös mot dem och ta voucher. Den har det inte synts röken av trots ett påminnelsesamtal till deras TAP Gold-linje. De flesta andra flygbolag har ju fattat att det är bättre för deras likviditet att vara snabba med vouchers snarare än att riskera chargebacks. Så de lurar ju inte ens sina kunder på ett särskilt smart sätt.
Och två dagar efter jag skrev det inlägget så kom det faktiskt en återbetalning till Amex på det belopp jag betalat för den avbokade resan, upptäckte jag just. (Jo, jag bad om en voucher, men tänker inte klaga på reda pengar istället.) Förmodligen finns det många som blir avundsjuka när de hör att jag fick återbetalt från TAP redan 2,5 månader efter avbokning. :confused:

Något säger mig att meddelandet från VD:n hängde ihop med att de skulle göra en omgång återbetalningar.

Hade en bokning ARN-LIS-GRU 2021-02-01 som blev inställd ett par dagar innan avgång när Portugal stoppade flyg till Brasilien. Fick återbetalning igår, utan att ha gjort något annat än att fylla i online-formuläret och vänta ett halvår. Trodde att jag skulle behöva krångla mer för att få något tillbaka.

Toppen