Senaste nytt

Är transit landvägen till Kastrup nu tillåten?

intuition

Medlem
Läser på politi.dk följande

For personer med fast bopæl i Tyskland eller de nordiske lande (Sverige, Norge, Finland og Island) anses formålene nævnt overfor for anerkendelsesværdige.

Endvidere anses for denne persongruppe følgende formål som anerkendelsesværdige:

...

Transit gennem Danmark med henblik på ferieophold udenfor Danmark. Fx har en person med fast bopæl i Tyskland, der ønsker at rejse igennem Danmark med henblik på at holde ferie i Sverige eller andetsteds i Tyskland, eksempelvis Sylt, et anerkendelsesværdigt formål med indrejsen.

Förstår jag det rätt att transit landvägen från Sverige till Kastrup nu är tillåten för den som har flygbiljett och är fast boastt i Sverige, utan att själva resan i sig ska ha ett "berömvärt" ändamål?

Jag tolkar det som att det inte är tillåtet; transit och inresa är endast tillåten vid särskilda skäl; begravning, sjukvård, eller för att besöka sin sommarbostad (vilket väldigt få svenskar har i Danmark..)

Så här skriver danskarna i mer detalj (ursäkta stavningen):

Gennemrejse/transit gennem Danmark

Transit gennem Danmark kan kun ske, hvis rejsen har et anerkendelsesværdigt formål, for eksempel svenske statsborgere, der har været på ferie i udlandet og ønsker at rejse ind i Danmark med henblik på at rejse hjem. Det samme gælder ved transit i lufthavnen og for flypersonale. Transitten skal ske uden unødigt ophold.

Personer, der ønsker at rejse ind i Danmark for at rejse videre til øvrige lande, vil skulle leve op til kravene om anerkendelsesværdige formål. Har man ikke dansk statsborgerskab eller bopæl, kan man fx ikke få tilladelse til at rejse fra Sverige ind i Danmark for at rejse videre til et tredje land, medmindre rejsen har et anerkendelsesværdigt formål, fx hjemrejse, deltagelse i begravelse eller behandling på sygehus.

Særligt vedrørende transit for personer med fast bopæl i Tyskland eller de nordiske lande (Sverige, Norge, Finland og Island)

For personer med fast bopæl i Tyskland eller de nordiske lande (Sverige, Norge, Finland og Island) anses det for anerkendelsesværdigt at foretage transit gennem Danmark med henblik på ferieophold uden for Danmark. Fx har en person med fast bopæl i Tyskland, der ønsker at rejse igennem Danmark med henblik på at holde ferie i Sverige eller andetsteds i Tyskland, eksempelvis Sylt, et anerkendelsesværdigt formål med indrejsen.

Det sista stycket ställer till det; här står ju att man som nordbo får transitera, medans det i transit delen högre upp står att man inte får åka igenom Danmark om det inte finns särskilda skäl för det.. Klurigt.

Ska resa till Frankrike nästa vecka, och planen i nuläget ser ut som att jag får ta tåg till Stockholm, flyga sthlm-cph och därefter cph-paris.. Hade ju klart blivit enklare att ta tåget till Cph, men vågar inte chansa och riskera att bli vänd i Cph

Det sista stycket som jag citerade säger ju att
...Transit gennem Danmark med henblik på ferieophold udenfor Danmark ...
gör att inresan i sig anses ha ett godtagbart skäl. Så jag ser inget motsatsförhållande mellan starten och slutet på texten.

Så om jag läser det som om det vore en svensk text är det ganska klart att inresa till CPH numera är OK. Men i det danska kan det ju ligga något litet underförstått som är svår att se för en svensk, så om någon dansk eller någon med vana av hur man ska läsa formella texter på danska vill yttra sig skulle det kännas lite bättre.

Det sista stycket ställer till det; här står ju att man som nordbo får transitera, medans det i transit delen högre upp står att man inte får åka igenom Danmark om det inte finns särskilda skäl för det.. Klurigt.

Ska resa till Frankrike nästa vecka, och planen i nuläget ser ut som att jag får ta tåg till Stockholm, flyga sthlm-cph och därefter cph-paris.. Hade ju klart blivit enklare att ta tåget till Cph, men vågar inte chansa och riskera att bli vänd i Cph

Sista förtydligar ju bara att det för Nordbor ska räknas som "anerkendelsesværdigt" att resa till sitt ferieboende utanför Danmark, så jag ser ingen motsättning.

Fast det är inte ”utanför danmark” utan specifikt ett sommarställe i ett nordiskt land - så svenskar får åka in i Danmark för att komma till sitt sommarställe i danmark eller Tyskland, men inte för att åka vidare därefter.

Sant - den behöver kanske tolkas. Ska ge det ett försök att ringa till dansk politi hotline och fråga.

Det kommer mer info från danska statsministern på fredag gällande öppningen av danska gränserna.

Det kommer mer info från danska statsministern på fredag gällande öppningen av danska gränserna.
Jo det sägs så - vilket är bra, men det gäller ju den mer ”generella öppningen” ...som ovan diskuteras är hur man kan tolka nuvarande info och om man kan/ej kan resa in för genomresa (även utanför norden..) redan nu.

Finns en engelsk version också

Special rules for persons permanently resident in Germany or a Nordic country (Sweden, Norway, Finland and Iceland)
Persons permanently resident in Germany or a Nordic country (Sweden, Norway, Finland and Iceland) are deemed to have a worthy purpose of transiting through Demark for the purpose of going on holiday outside Denmark, for example persons permanently resident in Germany who want to transit through Denmark for the purpose of going on holiday in Sweden or elsewhere in Germany, such as on Sylt, are deemed to have a worthy purpose of entry.
https://politi.dk/en/coronavirus-in-denmark/if-you-are-travelling-to-and-from-denmark

Toppen