Senaste nytt

Är det värt att boka First på en sträcka i awardbokning istället för enbart Business?

Lite råd från dom mer beresta.

Kollar på om vi kan ändra en del av resan och få in First FIRST men vet inte om det är värt 40 000 extra poäng för att bara få in ett leg first,
vill prova SAS bizz som vi har hem och även en annan bizz som vi bokat dit.
Man har ju sett alla bokningar med bara first och då blir man ju lite "snål" att bara boka in ett leg med det.
Men jag vill ju gärna åka first någon gång och att komma upp i poäng igen för att få till en resa med first blir nog svårt.
Dock så har jag ju i dagsläget 40% av en 1/2/4 biljett för mig och sambon med SAS bizz någon stans.

Hoppas ni förstår vad jag menar/tänker
Någon som har några råd, tankar.

Lite råd från dom mer beresta.

Kollar på om vi kan ändra en del av resan och få in First FIRST men vet inte om det är värt 40 000 extra poäng för att bara få in ett leg first,
vill prova SAS bizz som vi har hem och även en annan bizz som vi bokat dit.
Man har ju sett alla bokningar med bara first och då blir man ju lite "snål" att bara boka in ett leg med det.
Men jag vill ju gärna åka first någon gång och att komma upp i poäng igen för att få till en resa med first blir nog svårt.
Dock så har jag ju i dagsläget 40% av en 1/2/4 biljett för mig och sambon med SAS bizz någon stans.

Hoppas ni förstår vad jag menar/tänker
Någon som har några råd, tankar.
Jag skulle säga KÖR!
Beror ju lite på vad det är för sträcka du pratar om vad det gäller First i och för sig, men jag antar att det är USA med tanke på poängskillnaden.
Om du är osäker på om/när du får poäng för att åka First så ta chansen nu när du kan, man vet aldrig om möjligheten framöver försvinner att tex boka Lufthansa First. Kan nästan lova att First med Lufthansa är så mycket bättre än Business med det andra bolaget du bokat. Köpa denna business framöver lär vara avsevärt mycket billigare än att köpa en First.

Tack för ny tråd, lite svårt ibland att avgöra om man ska skapa ny eller fortsätta in en befintlig och även ibland hitta rätt befintlig :confused:

Japp, slut dest är LAX, vi har en bokning med ARN-LHR-YYZ-LAX
Har förstått att First är något otroligt när det är bra. Dock som sagt vill jag inte ändra för mycket då vi inte kommer ha råd att boka bizz med sas eller något annat. Därav vill jag inte gärna förlora mina befintliga legg med SAS och Air Canada.
Förstår att First med Lufrhansa inte kan mätas med dessa men vill gärna åka bizz någon gång i livet och nu har vi hittat en bra resa som är bokad.

Detta är org resa som ev funderar på att se om det finns LH First MUC/FRA till BOS/EWR/JFK sen till YYZ
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS, Canada Air
Kabinklass: C
Avreseort: Arlanda (ARN)
Destination: Los Angeles (LAX)
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng (per person): 110 000, 2 Personer med Amex 2-4-1
Skatter&avgifter (per person): 2200:-
När (avresans tidpunkt): Augusti 2017
Bokad: Maj 2017

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

ARN - LHR SAS Business med Boeing 737-600
LHR - YYZ Canada Air Business med Boeing 787-9 (Dreamliner)
YYZ - LAX Canada Air Business med Boeing 787-9 (Dreamliner)
LAX - ARN SAS Business Airbus 330-300

Efter att först hittat en bra väg så försvann det alternativet i vänta på att Tallin skulle öppna.
Efter några timmars letande så hittades denna resa. Inte lika mycket olika bolag.
Men är väldigt spänd på Canada Airs Dreamliner och även SAS för den delen.
Blir en hotell natt i Toronto (YYZ) men det känns okej.

Last edited:
Tack för ny tråd, lite svårt ibland att avgöra om man ska skapa ny eller fortsätta in en befintlig och även ibland hitta rätt befintlig :confused:
Vad det gäller ny tråd eller inte så är det bättre att skapa en ny tråd än att diskutera något som är offtopic i en befintlig tråd. Det viktigaste är att det är bra rubriker på trådarna så de blir lättare att hitta och andra kan dra nytta av dom vid liknande frågeställningar.

tack, ja det lutar åt att om vi får ihop allt och kan så bokar vi in first i bokningen.
Finns det något bra inte kanske snordyrt hotell nära FRA om man åker dit på kvällen innan?

Tyvärr flyger inte Lufthansa First till Toronto längre, men det kanske är möjligt att flyga så här (tror inte det bryter mot cabbotage reglerna)
FRA-ORD Lufthansa First
ORD-YYZ United Economy/First

Det viktiga här tror jag är att ORD-YYZ är med United, om det blir med Air Canada finns det risk att det strider mot cabbotage (kortfattat så innebär det att icke amerikanska bolag får inte transportera inrikes i USA även om man passerar annat land). Någon som är duktig på dessa regler kanske kan bekräfta eller dementera detta? @Dr. Miles
Kan vara så att det är ok att ha ORD-YYZ med Air Canada också då din resa är från ARN-LAX egentligen och inte ORD-LAX.

Om ni kan flyga enligt ovanstående så skulle ni kunna ha kvar Air Canada på Toronto-LAX i deras dreamliner.
Air Canadas Dreamliner är riktigt trevlig tycker jag, dock inte testat den på en kortare sträcka inom Nordamerika utan bara CPH-YYZ.

tack, ja det lutar åt att om vi får ihop allt och kan så bokar vi in first i bokningen.
Finns det något bra inte kanske snordyrt hotell nära FRA om man åker dit på kvällen innan?
Finns massor av hotell i närområdet som har shuttle busses, annars tar det inte många minuter in till Frankfurt Hauptbahnhof med "spårvagnen" heller och det kostar inte mycket.
Priserna ute vid flygplatsen brukar vara ca 500-1000 kronor natten. Finns väl 2 Hilton hotell i anknytning till flygplatsen om jag kommer ihåg rätt.

Tyvärr flyger inte Lufthansa First till Toronto längre, men det kanske är möjligt att flyga så här (tror inte det bryter mot cabbotage reglerna)
FRA-ORD Lufthansa First
ORD-YYZ United Economy/First

Det viktiga här tror jag är att ORD-YYZ är med United, om det blir med Air Canada finns det risk att det strider mot cabbotage (kortfattat så innebär det att icke amerikanska bolag får inte transportera inrikes i USA även om man passerar annat land). Någon som är duktig på dessa regler kanske kan bekräfta eller dementera detta? @Dr. Miles
Kan vara så att det är ok att ha ORD-YYZ med Air Canada också då din resa är från ARN-LAX egentligen och inte ORD-LAX.

Om ni kan flyga enligt ovanstående så skulle ni kunna ha kvar Air Canada på Toronto-LAX i deras dreamliner.
Air Canadas Dreamliner är riktigt trevlig tycker jag, dock inte testat den på en kortare sträcka inom Nordamerika utan bara CPH-YYZ.
Nä vet att Lufthansa inte kör till torronto, är om jag hittar first till BOS/JFK/EWR och sen där till torronto
ORD kan jag väll inte flyga till om jag vill ha kvar YYZ-LAX då jag back trackar?
Det är just YYZ-LAX med Air canada och deras dreamliner som vi har och vill helst inte förlora den den

Last edited:
Är det flighten 08:15 som är med Dreamliner från Toronto till Los Angeles?
I så fall måste ni ju ha en övernattning i vilket fall som helst och skulle kunna flyga så här från Frankfurt (om det finns platser vill säga)
upload_2017-7-20_17-3-46.png

Ni kan ju även flyga via New York, Boston, Washington om det är lättare att hitta tillgänglighet dit med Lufthansa First och vidare med United till Toronto.

Toppen