Senaste nytt

Ännu långsammare att ta sig in i USA?

Jag åker BA1 den 22 mars och på fredagar går den flighten mycket senare, så jag undrar lite om stoppet på SNN, men kan inte hitta något som säger att jag skulle kunna passera immigration där då.

Här i New York rapporteras det idag om att just Chicago, Los Angeles och eventuellt Atlanta redan har märkt av förseningar pga besparingarna. Däremot sa man att samtliga NYC flygplatser är opåverkade än så länge men att det kommer att bli likadant här snart...

Samtidigt bör man ta alla rykten som sprids kring neddragningarna i USA med en STOR nypa salt. Det är ingen som verkligen vet vad som kommer att hända än så länge. Visst kommer det att märkas av lite överallt. Men frågan är vad man kommer att prioritera?! Jag antar att lönsamma flygplatser så småningom kommer att prioriteras framför små landsbygdsflygplatser och de flygplatser som idag kostar mer än de smakar.

Kom just hem från USA och märkte inget då - det är faktiskt så att INGEN är uppsagd ännu och övertidsstoppet har formellt inte trätt ikraft ännu. Det som dock börjar viskas om bland CBP (immigration och tull) är att man skall göra allt "by the book" i fortsättningen för att visa sitt missnöje. Då tar immigrationskollen avsevärt mycket längre tid än normalt. Så stänger man några luckor och fördubblar tiden det tar för att få igenom en utländsk person så kommer köerna bli ENORMA.

Var med om en sådan aktion på ORD för något år sedan då jag hade oturen att hamna bakom en fullastad 777-300 från Turkish Airlines. Efter att man passerat passkontrollen vilket tog närmare tre timmar stod 4 (!) personer från CBP och delade ut blanketter med information om vart man vänder sig för att klaga på servicen...

Är inte de som hanterar US Immigration i Kanada och Irland TSA-anställda?

Jag tror att de tillhör CBP. Om man kollar på cbp.gov vilka faciliteter de har i världen så får i alla fall jag uppfattningen att de är anställda av CBP.

Sedan är det väl så att både TSA och CBP är en del av DHS (Department of Homeland Security) så det kanske är en detaljfråga vem som anställer vem i denna cirkus som kallas säkerhet...

Ofc, jag har givetvis fel ovan. TSA har inget med immigration att göra, det är precis som du påpekar CBP som sköter detta. Man ska inte blanda ihop de två, även om de sorterar under DHS.

Har en ruskigt dålig anslutning på fredag i ORD (6,5 timmars väntan) eftersom jag missar föregående flight med 5 min pga minimum connection time. Kommer att resa med endast handbagage så förhoppningen är att vi landar på tid, att immigration går smidigt och att jag hinner boka om mig till den flight jag nästan hinner med. Hoppas att CBS inte sätter sina planer i verket....

Enligt våra vänner på FlyerTalk verkar köerna så här långt främst drabbat Miami och Los Angeles.

Miami har ju alltid varit en cirkus och jag har nog inte för avsikt att passera immigration/tull där i framtiden om jag inte måste - eller övertygas om att den fungerar bra.

Los Angeles är ju lite synd att den påverkats då det är bra flygplats i övrigt om man skall till västkusten (och man flyger oneworld).

Toppen