Senaste nytt

Ännu en fråga om självrisk

JimmyH

Medlem
Har bokat en hyrbil via SAS/Avis inför sommarens Florida resa men blir inte riktigt klok vad det är som gäller när det kommer till självrisk och försäkringar. Enligt bokningen ingår LDW och ALI men ingenstans lyckas jag läsa ut vad självrisken är.

upload_2017-5-21_11-37-7.png



Borde jag teckna någon mer försäkring ?
Avis erbjuder på sin hemsida ett paket med försäkringar för 210 kr/dygn men det skulle ju göra att priset på hyran blri nästan det dubbla
Försäkringar - Avis

Inget av mina kort verkar täcka något av det här , har i dag SAS Amex Premium, SAS Mastercard , COOP Mastercard samt 2 kort från SEB som jag normalt sett aldrig använder (VISA och Mastercard)

Hemförsäkringen via Trygghansa verkar heller inte ge något.
 
Har bokat en hyrbil via SAS/Avis inför sommarens Florida resa men blir inte riktigt klok vad det är som gäller när det kommer till självrisk och försäkringar. Enligt bokningen ingår LDW och ALI men ingenstans lyckas jag läsa ut vad självrisken är.

Visa bifogad bild 64202


Borde jag teckna någon mer försäkring ?
Avis erbjuder på sin hemsida ett paket med försäkringar för 210 kr/dygn men det skulle ju göra att priset på hyran blri nästan det dubbla
Försäkringar - Avis

Inget av mina kort verkar täcka något av det här , har i dag SAS Amex Premium, SAS Mastercard , COOP Mastercard samt 2 kort från SEB som jag normalt sett aldrig använder (VISA och Mastercard)

Hemförsäkringen via Trygghansa verkar heller inte ge något.
Det står ju att eliminering av självrisk ingår? Således 0kr tolkar jag det som, och det brukar vara normalfallet i USA. Dock finns det väl ofta saker undantagna från detta som glas, däck, underrede och inredning t.ex. Självrisken för dessa bör stå i avtalet du godkänt.
 
Jag tycker nog det är ganska tydligt... under punkt fem, Waiver and Protection Options, står inga undantag så länge du följer Terms and Conditions (vilket förmodligen är att du inte använder bilen offroad och annat sunt förnuft).
 
Jag tänkte kolla om det är någon här som vet hur det funkar med betalningen för självrisken efter en olycka.
Vi krockade med en älg i somras och bör få betala 7500 plus moms enligt kontraket. För två veckor sedan drogs den vanliga hyrkostnaden, men än så länge har de inte dragit något för självrisken. Brukar det dröja så lång tid? Någon som har erfarenhet?
 

Berglund

Medlem
@LasseFoppa Den enda gången jag har krockat har de varit snabba med att dra självrisken, samma dag eller dagen efter.

Däremot undrar jag om det verkligen skall vara moms på en självrisk?! Försäkringar är inte momsbelagda eftersom de är en finansiell tjänst. Vare sig premieinbetalningar eller försäkringsersättningar momsbeläggs eller beskattas, får du en försäkringsersättning efter en olycka är den skattefri.
 
@Berglund Jag tyckte också att det var väldigt konstigt.
Det jag funderar på är om de kan hoppa över att dra självrisken för att jag inte fick en ersättningsbil på fem dagar. De drog av 3000 på hyran, från 10500 till 7500. Men räknade med att självrisken ändå ska betalas.
 
Toppen