Hej,
Haft en sommarresa med SAS bokad i över ett år som nu börjat stöka till sig lite när det drar ihop sig, gissningsvis med anledning av alla inställda flygningar SAS har.
Vi flyger ner till Spanien om ett par dagar - direktlyg från GOT, och ditresan har än så länge hållt sig intakt.
Hemresan (som äger rum först i Juli) har SAS dock petat i en hel del, inte bara en gång, utan nu totalt sett tre gånger - idag fick jag ännu en ny ändring på hemresan. Från början hade vi bokat morgonflyg hem från Spanien, direktflyg till GOT. Etter två ändringar fick vi acceptera att flyga hem på kvällen, fortfarande dock direktflyg men ställer ju dock till med en del stök då vi hade hyrbil att lämna tillbaka på flygplatsen på morgonen så det hade blivit en heldag i Alicante i väntan på avgång. Eftersom den här andra ändringen gjordes i god tid innan avresa / hemresa (14 dagar är väl vad som gäller) har jag såklart ganska små rättigheter, som jag förstått - att begära någon typ av kompensation. Dock menade kundtjänsten på att jag kan spara kvitton för utlägg av mat/kostnader som tillkommer för hela dagen i Alicante och begära som kompensation i efterhand.
Snabbspola till idag, nu i morse kom ännu en ändring - och om jag var missnöjd med förra ändringen så är den här senaste nu om möjligt ännu värre. Nu har dom placerat oss på morgonflyget hem istället, men inte till GOT - utan till Stockholm. Där ska vi nu istället sitta och trycka på Arlanda en hel dag, och sen ta sista kvällsflyget inrikes hem verkar det som. (21-nånting..). Inte nog med att mentalt tar emot att flyga över och förbi GOT när vi ska hem, jag hade ju såklart hellre spenderat dagen i Alicante än att sitta på Arlanda en heldag med två kids...
Nåja, jag kan inte påverka det så mkt - får försöka göra det bästa av situationen... Vet att jag har rätt att "avboka" hemresan och få pengar tillbaka, men det lär kosta rejält mkt mer att flyga med något annat bolag hem mtp vad vi betalade för ursprungsresan så det känns inte som något alternativ.
En sak jag funderade lite kring vad gäller regler för kompensation, är den här gränsen med att ändring måste skett innan 14 dagar från avresa för att flygbolaget inte ska behövas hållas ansvariga. Gäller det avresa då själva resan påbörjas om man ser resan som en helhet, eller pratar man 14 dagar innan avgång för en väg? dvs 14 dagar innan vår hemresa (som då är först i Juli)?
Hur hade ni agerat i min situation?
Vol
Haft en sommarresa med SAS bokad i över ett år som nu börjat stöka till sig lite när det drar ihop sig, gissningsvis med anledning av alla inställda flygningar SAS har.
Vi flyger ner till Spanien om ett par dagar - direktlyg från GOT, och ditresan har än så länge hållt sig intakt.
Hemresan (som äger rum först i Juli) har SAS dock petat i en hel del, inte bara en gång, utan nu totalt sett tre gånger - idag fick jag ännu en ny ändring på hemresan. Från början hade vi bokat morgonflyg hem från Spanien, direktflyg till GOT. Etter två ändringar fick vi acceptera att flyga hem på kvällen, fortfarande dock direktflyg men ställer ju dock till med en del stök då vi hade hyrbil att lämna tillbaka på flygplatsen på morgonen så det hade blivit en heldag i Alicante i väntan på avgång. Eftersom den här andra ändringen gjordes i god tid innan avresa / hemresa (14 dagar är väl vad som gäller) har jag såklart ganska små rättigheter, som jag förstått - att begära någon typ av kompensation. Dock menade kundtjänsten på att jag kan spara kvitton för utlägg av mat/kostnader som tillkommer för hela dagen i Alicante och begära som kompensation i efterhand.
Snabbspola till idag, nu i morse kom ännu en ändring - och om jag var missnöjd med förra ändringen så är den här senaste nu om möjligt ännu värre. Nu har dom placerat oss på morgonflyget hem istället, men inte till GOT - utan till Stockholm. Där ska vi nu istället sitta och trycka på Arlanda en hel dag, och sen ta sista kvällsflyget inrikes hem verkar det som. (21-nånting..). Inte nog med att mentalt tar emot att flyga över och förbi GOT när vi ska hem, jag hade ju såklart hellre spenderat dagen i Alicante än att sitta på Arlanda en heldag med två kids...
Nåja, jag kan inte påverka det så mkt - får försöka göra det bästa av situationen... Vet att jag har rätt att "avboka" hemresan och få pengar tillbaka, men det lär kosta rejält mkt mer att flyga med något annat bolag hem mtp vad vi betalade för ursprungsresan så det känns inte som något alternativ.
En sak jag funderade lite kring vad gäller regler för kompensation, är den här gränsen med att ändring måste skett innan 14 dagar från avresa för att flygbolaget inte ska behövas hållas ansvariga. Gäller det avresa då själva resan påbörjas om man ser resan som en helhet, eller pratar man 14 dagar innan avgång för en väg? dvs 14 dagar innan vår hemresa (som då är först i Juli)?
Hur hade ni agerat i min situation?
Vol