Senaste nytt

Överkapacitet på transfers till Arlanda

JacobGBG

Medlem
Hittade en rätt intressant artikel i Ekonomisk Debatt nr 3. En mycket grundlig studie av den överkapacitet på transfer till ARN som råder i Stockholm. Artikelns fokus är mest på miljöaspekten och samhällsnyttan men jag hittade några intressanta relaterade bitar som nedanstående.

"Det är också intressant att notera att en halvering av biljettpriset på Arlanda Express skulle leda till att resenärer skulle lämna pendeltåg till förmån för snabbtåget."

Hur många har inte som privatresenärer retat sig på expressens orimliga priser? De är inte bara hutlösa, de är dåliga för deras affärer dessutom...
 

Fredrik

Medlem
Jag åker själv gärna SL till Upplands-Väsby för att där byta till Upptåget. Det kostar 60 kronor om man har SL-kort och kostnaden är för passagebiljett på ARN. För mig som bor i Norrort är det heller inte någon tidsvinst att åka Arlanda Express då det tar en timme hemifrån mig till ARN om jag skulle åka via Centralen. Det tar nästan lika lång tid med kollektivtrafiken men prisskillnaden är dramatisk.
 

Concorde

Founding Member
Håller med. Arlanda Expressen är bisarrt dyr för vad man får. Fult som stryk är det också. :D Har 7 minuters promenad till St. Eriksplan så hoppar på bussen istället. Är vi två som reser är Taxi givet.
 

Dr. Miles

Expert
Jag bor också i norrort och pendeltåg + Upptåget fungerar bra för mig.
Men när SL krångrar missar jag Upptåget och resegarantin gäller inte när det gäller anslutning till Upptåget. :mad:
 

Gnopps

Medlem
Har inte Arlanda Express något två-för-en pris? Vore annars en idé för att konkurrera med taxin. Express-tåget är ju onekligen verkligen smidigt när jag är på jobb men som privatresenär alldeles för dyrt. Sist åkte jag Swebus och var nöjd med att sitta å surfa under resan. Biljetten var osså under hundralappen med förköp.
 

ARNflyer

Medlem
Jag åker själv gärna SL till Upplands-Väsby för att där byta till Upptåget.
Jag har aldrig prövat denna variant. Hur ofta går Upptåget?

Det enda jag gjort förutom taxi, Arlanda Express och Flygbussarna är att åka pendeltåg till Märsta och sedan buss 583.
Tar en liten stund, men hela resan kan man åka på vanliga SL-kortet.
 

Fredrik

Medlem
Upptåget går en gång i halvtimmen och tar du pendeln från Centralen som går 20 eller 50 (och de är i tid) kommer du i rätt tid till Upptågets avgång. Mellan Väsby och Arlanda gäller SL-kort så därför är det endast passagen man betalar för. På samma vis är tåget söderut anpassat så att pendeln kommer strax efter att man kommit till Väsby. Det kan förstås vara väldigt okul att vänta i en halvtimme på Väsbys perrong så ser man att Upptåget är försenat skulle jag ta 583 till Märsta och sen pendeln därifrån.
 
Toppen