Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

pedantic

Medlem
Kort bakgrund; blev drygt en timme sen in till Köpenhamn från Newark (SK910) och missade därför bytet till Stockholm (SK1416), blev ombokad till ett flyg 10 timmar senare (SK1430).

Försöker fylla i SAS formuläret för "Missing Connection" och det är något oklart vad som menas under "Booking details" och "Were you rebooked on another flight?" i och med man bara kan fylla i ett flightnummer för respektive fält.

Tolkade det som att det är Köpenhamn till Stockholm resan man syftar till eftersom det var själva connectionflyget som missades men jag vill ju få med hela förseningen och flygavståndet så att det blir rätt ersättning (€600). Blir det korrekt att ange första benet Newark till Köpenhamn SK910 i första rutan för "flight number" och sen under "rebooked on another flight" ange sista ben Köpenhamn till Stockholm SK1430?

Snälla Bullen, hjälp mig! ;)
 

Lollet

Medlem
Vad gäller då? - Om de ställt in min flight idag och inte kan hitta något bra alternativ utan erbjuder enbart återbetalning - har jag inte rätt till kompensation enl EU 261/2004? Jag testade flygkalkylatorn Flygkalkylatorn | Hallå konsument – Konsumentverket och där borde ja erbjudas 400 euro i kompensation. Strejk anses väl inte vara en "extraordinär händelse"?
Lite nyfiken på vilka bevis som krävs på att dom inte hittat något annat alternativ i ovan exempel? Behöver man ha fått ett mail om det eller räcker det med att man pratat med kundtjänst som sagt att dom inte hittar alternativ?
I första cancelleringsmailet man fått står det att dom letar efter alternativ.
 

Mikeswe

Medlem
Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa med lite kreativitet här.


Om man har en 2-4-1 bokning, med:


Utresa: GOT-WAW-IST-MEX

Hemresa: MEX-IST-WAW-GOT.


Där sista benet i flygningen, dvs WAW-GOT blev inställt, vad gäller då först och främst avseende EU261 ?


LOT ställde tydligen in flygningarna WAW-GOT fram till Augusti så finns inga andra alternativ med LOT direkt.


Dessutom droppade mailet in exakt 14 dagar innan hemresa att WAW-GOT blivit inställd. Om jag tolkar det rätt så har flygbolaget rätt att meddela 14 dagar innan flygning, dvs det spelar ingen roll att det är en återresa då utresa/återresa betraktas som två separata flygningar?


Som jag försökt läsa mig till på forumet och på europa.eu så är det egentligen ”operating carrier”, dvs LOT som man bör kontakta enligt nedan. Stämmer verkligen det även vid award?


IMG_9687.jpg

LOT totalvägrar ansvar och hönvisar till SAS. SAS i sin tur hönvisar till att det inte finns X/I klass (award) till varken GOT, ARN, CPH och att man fått strikta order om att inte under några omständigheter boka annat än X/I klass.


I senaste konversationen med dem så sade dom att det bästa är om jag bokar något själv och startar en ”claim” emot dem efteråt.


Hur skulle ni resonerat här ? Enklare att ta sig till WAW och ta smällen där ? LOT totalvägrar att boka om, och SAS vägrar till annat än award som nog blir svårt. Skall man sätta det på ”shit happens” kontot?
 

palmen

Moderator
Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa med lite kreativitet här.


Om man har en 2-4-1 bokning, med:


Utresa: GOT-WAW-IST-MEX

Hemresa: MEX-IST-WAW-GOT.


Där sista benet i flygningen, dvs WAW-GOT blev inställt, vad gäller då först och främst avseende EU261 ?


LOT ställde tydligen in flygningarna WAW-GOT fram till Augusti så finns inga andra alternativ med LOT direkt.


Dessutom droppade mailet in exakt 14 dagar innan hemresa att WAW-GOT blivit inställd. Om jag tolkar det rätt så har flygbolaget rätt att meddela 14 dagar innan flygning, dvs det spelar ingen roll att det är en återresa då utresa/återresa betraktas som två separata flygningar?


Som jag försökt läsa mig till på forumet och på europa.eu så är det egentligen ”operating carrier”, dvs LOT som man bör kontakta enligt nedan. Stämmer verkligen det även vid award?


Visa bifogad bild 130882

LOT totalvägrar ansvar och hönvisar till SAS. SAS i sin tur hönvisar till att det inte finns X/I klass (award) till varken GOT, ARN, CPH och att man fått strikta order om att inte under några omständigheter boka annat än X/I klass.


I senaste konversationen med dem så sade dom att det bästa är om jag bokar något själv och startar en ”claim” emot dem efteråt.


Hur skulle ni resonerat här ? Enklare att ta sig till WAW och ta smällen där ? LOT totalvägrar att boka om, och SAS vägrar till annat än award som nog blir svårt. Skall man sätta det på ”shit happens” kontot?
Enligt EU261/2004 är det utförande flygbolag som är skyldiga att boka om vid inställt flyg dvs LOT.
SAS är inte skyldiga att boka om resenärer från en award hos LOT till revenue bokningsklasser, utan där gäller det helt riktigt att det behövs awards för att kunna boka om.
 

Mikeswe

Medlem
Enligt EU261/2004 är det utförande flygbolag som är skyldiga att boka om vid inställt flyg dvs LOT.
SAS är inte skyldiga att boka om resenärer från en award hos LOT till revenue bokningsklasser, utan där gäller det helt riktigt att det behövs awards för att kunna boka om.

Lysande @palmen ! Tack för denna insikt !
 

Mikeswe

Medlem
Enligt EU261/2004 är det utförande flygbolag som är skyldiga att boka om vid inställt flyg dvs LOT.
SAS är inte skyldiga att boka om resenärer från en award hos LOT till revenue bokningsklasser, utan där gäller det helt riktigt att det behövs awards för att kunna boka om.

En fråga rörande detta igen. Då LOT komplett vägrar och säger att de endast bokar om till LOT flighter som finns tillgängliga WAW-GOT först 1/9, dvs över en månad efter ankomst. Borde dom rent spontant boka om redan ifrån IST-GOT eller slutar deras ansvar ifrån flygplatsen där flyget ställdes in, dvs WAW? Vet ju att IST-GOT finns tillgängligt på datumet och borde ju rent av vara “billigare” för dem än att man bokar om till senare flyg och nyttjar EU261 ?
 

palmen

Moderator
En fråga rörande detta igen. Då LOT komplett vägrar och säger att de endast bokar om till LOT flighter som finns tillgängliga WAW-GOT först 1/9, dvs över en månad efter ankomst. Borde dom rent spontant boka om redan ifrån IST-GOT eller slutar deras ansvar ifrån flygplatsen där flyget ställdes in, dvs WAW? Vet ju att IST-GOT finns tillgängligt på datumet och borde ju rent av vara “billigare” för dem än att man bokar om till senare flyg och nyttjar EU261 ?
Finns inget som säger att de bara ska boka om till egna flighter. Hur de löser detta är deras problem.
Men som sagt, att få rätt i detta kommer vara snudd på omöjligt, blir moment 22 av det hela.
 

Rebel

Medlem
En fråga rörande detta igen. Då LOT komplett vägrar och säger att de endast bokar om till LOT flighter som finns tillgängliga WAW-GOT först 1/9, dvs över en månad efter ankomst. Borde dom rent spontant boka om redan ifrån IST-GOT eller slutar deras ansvar ifrån flygplatsen där flyget ställdes in, dvs WAW? Vet ju att IST-GOT finns tillgängligt på datumet och borde ju rent av vara “billigare” för dem än att man bokar om till senare flyg och nyttjar EU261 ?

Det låter som en trevlig resa, så om man ska vara lite kreativ och komma iväg. Varför inte bara boka resan till WAW och ta en natt där och köpa en ekonomi hem till GOT. Man missar nog EU261, men man får resa och bli av med lite EB poäng(Som snart kan bli värdelösa)
Biljetter är dyra nu och jag vet inte exakt datum, men några dagar om ca 2 veckor kunde man flyga Wizzair med baggage för ca 650 sek WAW-GOT.
 

Mapa

Medlem
Man blir lite mossig till slut och försöka tyda 261 och i detaljnivå vad som täcks.

I detta fall fortfarande EasyJet mellan MXP-ARN som konstaterats redan inställt i september. Har chattat med EasyJet 2 gånger - den ena gav alternativ återbetalning eller flygbyte medan den andra sa att jag kan "försöka" kräva pengar i efterhand.

EasyJet har inga flighter förrän 3 dagar senare till ARN från MXP. Nu såg jag att de har en från Linate med mellanlandning, så istället för direkt cirka 3 timmar blir det 8 timmar.

Enda gångbara alternativet nu är Lufthansa från MXP på morgonen, också med mellanlandning. Dubbelt så dyrt så klart.

Hur stora är möjligheterna att jag inte accepterar något från EasyJet nu, tar kostnaden för Lufthansa och sedan kräver EasyJet på utlägget genom 261 efter flygningen?

Har läst och läst men kört fast. Menar, Linate ligger inte långt från MXP där EasyJet flyger - men 8 timmar mot 3 blir ju inte detsamma. Plus att jag har en färja att passa när jag kommer till Sthlm.

Uppskattar input från kunniga!
 
Toppen