Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Mapa

Medlem
När ett flygbolag ställer in en flygning är de alltid skyldiga att boka om så att du når din slutdestination, oavsett hur långt i förväg flyget ställdes in och oavsett varför flyget ställdes in. Om flygbolaget inte har egna flyg samma dag finns en skyldighet att boka om till andra flygbolag som har tillgängliga flyg samma dag. Om flygbolaget trots allt vägrar att boka om till alternativa flyg trots att det finns kan man som passagerare själv köpa en biljett på ett annat bolag och kräva återbetalning av den ursprungliga biljetten samt merkostnaden för den nya biljetten, om den är dyrare. Detta har klarnat i en hel del rättsfall på senaste tiden.

Finns det någon artikel i EU261 gällande detta?

EasyJet har ställt in en flight från MXP i slutet på september och erbjuder i princip 3 alternativ i mailet:
1) Byt till en annan EasyJet flygning
2) Voucher
3) Återbetalning

Kruxet är att det finns andra flyg, men med mellanlandningar och dessutom dyrare. Att flyga med en nyfödd är det inte helt optimalt, men fine om man kan boka med annat bolag och EasyJet tar den kostnaden.
 

SK989

Medlem
Finns det någon artikel i EU261 gällande detta?

EasyJet har ställt in en flight från MXP i slutet på september och erbjuder i princip 3 alternativ i mailet:
1) Byt till en annan EasyJet flygning
2) Voucher
3) Återbetalning

Kruxet är att det finns andra flyg, men med mellanlandningar och dessutom dyrare. Att flyga med en nyfödd är det inte helt optimalt, men fine om man kan boka med annat bolag och EasyJet tar den kostnaden.
Artikel 5.1 a som hänvisar till artikel 8, av vilken det framgår bl.a. att man har rätt ombokning till snarast möjliga alternativ och detta inkluderar andra flygolag om det bolag som ställt in saknar egna flyg. Det senare framgår av rättspraxis i ett flertal avgöranden.
 

A359

Medlem
SAS är enligt EU-förordning 261/2004 skyldiga att boka om vid inställda flyg. Det spelar ingen roll om varför flyget ställs in, det spelar ingen roll när flyget ställdes in och det spelar absolut ingen roll om man betalat för biljetten med bonuspoäng. Detta vet SAS förstås men uppenbarligen struntar de i förordningen om flygpassagerares rättigheter.
Har en bonusresa om 2 veckor i business med SAS som ligger pyrt till. Om SAS vägrar boka om i business på annan avgång så kan vi kräva 600 EUR enligt 261/2004?
 

A359

Medlem
Nej, inte nödvändigtvis. Har du läst EU 261/2004?
Jag måste erkänna att jag inte läst den sen det senast var aktuellt och det var väldigt länge sen.

Artikel 10C lär bli aktuellt i vårt fall vid ombokning i lägre klass, ersättning med 75% av biljettpriset? Över 350 mil, färre än 14 dagar till avresa.

Då väcks ytterliggare en fråga: Om resan är bokad med en 2-4-1 och 100k EB för två personer i business. Blir det då 75% av 200k poäng?
 
Nej, inte nödvändigtvis. Har du läst EU 261/2004?

Vad gäller då? - Om de ställt in min flight idag och inte kan hitta något bra alternativ utan erbjuder enbart återbetalning - har jag inte rätt till kompensation enl EU 261/2004? Jag testade flygkalkylatorn Flygkalkylatorn | Hallå konsument – Konsumentverket och där borde ja erbjudas 400 euro i kompensation. Strejk anses väl inte vara en "extraordinär händelse"?
 

palmen

Moderator
Vad gäller då? - Om de ställt in min flight idag och inte kan hitta något bra alternativ utan erbjuder enbart återbetalning - har jag inte rätt till kompensation enl EU 261/2004? Jag testade flygkalkylatorn Flygkalkylatorn | Hallå konsument – Konsumentverket och där borde ja erbjudas 400 euro i kompensation. Strejk anses väl inte vara en "extraordinär händelse"?
Ersättningen är kopplad till hur sent/tidigt du kommer till din destination. Har inget att göra med vad de eventuellt bokar on till the eller inte bokat om till.
Du får inte pengarna tillbaks för utebliven resa plus ersättning för sen ankomst då du inte åkt på resan.

Bäst är att läsa på de olika paragraferna i EU261/2004 och vad de ger dig för rättigheter.
 

A359

Medlem
Ersättningen är kopplad till hur sent/tidigt du kommer till din destination. Har inget att göra med vad de eventuellt bokar on till the eller inte bokat om till.
Du får inte pengarna tillbaks för utebliven resa plus ersättning för sen ankomst då du inte åkt på resan.

Bäst är att läsa på de olika paragraferna i EU261/2004 och vad de ger dig för rättigheter.
Jag är kanske trög, men säger inte artikel 5 att du har rätt till ersättning enligt artikel 7 samt enligt artikel 8 och 9.1, 9.2?

D.v.s. att om flighten ställs in och ingen alternativ flight erbjuds så ska man ha rätt att få tillbaka biljettkostnaden samt ersättning utöver detta?
 
Last edited:
Jag är kanske trög, men säger inte artikel 5 att du har rätt till ersättning enligt artikel 7 samt assistans enligt artikel 8 och 9.1, 9.2?

D.v.s. att om flighten ställs in och ingen alternativ flight erbjuds så ska man ha rätt att få tillbaka biljettkostnaden samt ersättning utöver detta?
jag matade in det scenariot på konsumentverkets verktyg och fick att jag var berättigad till 400€ om flyger blev inställt och jag blev återbetald av flygbolaget.
 
Toppen