Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

henke12

Medlem
Hej,

Nu har jag försökt få grepp på reglerna kring förordningen EU 261. Har förstått att ersättningen på upp till 600 EUR per person är utöver de kostnader som uppkommer av en försenad / avbruten flight såsom mat / logi. Dock är det en liten detalj jag inte riktigt får grepp om;

Mtp på att dessa två ersättningar är oberoende av varandra, ska man göra dom som två separata claims mot flygbolaget?

Dvs en enskild claim för uppkomna kostnader med bifogade kvitton på hotell / mat, och sen en renodlad EU 261 claim, eller bör man hantera "allt" i samma claim?

Vol

Spelar ingen större roll skulle jag säga,
För enkelhetens skull hade jag kört på samma claim
 

pljung

Medlem
Missade min anslutning i CPH för vidare flyg till GOT söndags (26/6) då mitt flyg från AAL var försenat. Gjorde en claim till SAS när jag kom hem i måndags (17 timmar senare), och fick detta svar idag:
The reason for the delay was due to late arrival of previous aircraft because of Air Traffic restrictions. To give a short explanation, when the air traffic is too intense, we will be allocated a departure time by Air Traffic Control (ATC ). This is called a SLOT time and the airline has no possibility to influence this decision. Delays due to air traffic restrictions are considered ‘extraordinary circumstances’ and, therefore, I am not able to compensate you according to EU261 Regulations.

Har SAS rätt här??

För info blev jag ombokad till SK 434 (CPH-GOT) med avgång 08.20 måndag 27/6, men det flyget ställdes in så jag fick flyga via ARN och landade först 13.40. Det ombokade flyget blev ju inställt så den ombokade resan där jag skulle landat 09.05 blev ju mer än 4 timmar försenad. Kan man claima den ombokade resan istället?
 

SK989

Medlem
Missade min anslutning i CPH för vidare flyg till GOT söndags (26/6) då mitt flyg från AAL var försenat. Gjorde en claim till SAS när jag kom hem i måndags (17 timmar senare), och fick detta svar idag:
The reason for the delay was due to late arrival of previous aircraft because of Air Traffic restrictions. To give a short explanation, when the air traffic is too intense, we will be allocated a departure time by Air Traffic Control (ATC ). This is called a SLOT time and the airline has no possibility to influence this decision. Delays due to air traffic restrictions are considered ‘extraordinary circumstances’ and, therefore, I am not able to compensate you according to EU261 Regulations.

Har SAS rätt här??

För info blev jag ombokad till SK 434 (CPH-GOT) med avgång 08.20 måndag 27/6, men det flyget ställdes in så jag fick flyga via ARN och landade först 13.40. Det ombokade flyget blev ju inställt så den ombokade resan där jag skulle landat 09.05 blev ju mer än 4 timmar försenad. Kan man claima den ombokade resan istället?
Om SAS har rätt är svårt att sia, det är en bevisfråga. Men då du hade en bekräftad bokning på det ombokade flyget och det flyget blev inställt borde du absolut begära kompensation på den grunden. Att man har rätt till kompensation även på det ombokade flyget om det blir försenat eller inställt framgår av rättspraxis.
 

pljung

Medlem
Om SAS har rätt är svårt att sia, det är en bevisfråga. Men då du hade en bekräftad bokning på det ombokade flyget och det flyget blev inställt borde du absolut begära kompensation på den grunden. Att man har rätt till kompensation även på det ombokade flyget om det blir försenat eller inställt framgår av rättspraxis.
Har gjort en claim även på det ombokade flyget så får vi se utfallet på det.
Har även svarat på första caset då jag menar att turnaround tiden för detta plan är alldeles för snålt tilltaget för att man ska kunna hålla tidtabellen.
 
Last edited:

andreas

Medlem
Missade min anslutning i CPH för vidare flyg till GOT söndags (26/6) då mitt flyg från AAL var försenat. Gjorde en claim till SAS när jag kom hem i måndags (17 timmar senare), och fick detta svar idag:
The reason for the delay was due to late arrival of previous aircraft because of Air Traffic restrictions. To give a short explanation, when the air traffic is too intense, we will be allocated a departure time by Air Traffic Control (ATC ). This is called a SLOT time and the airline has no possibility to influence this decision. Delays due to air traffic restrictions are considered ‘extraordinary circumstances’ and, therefore, I am not able to compensate you according to EU261 Regulations.

Har SAS rätt här??

För info blev jag ombokad till SK 434 (CPH-GOT) med avgång 08.20 måndag 27/6, men det flyget ställdes in så jag fick flyga via ARN och landade först 13.40. Det ombokade flyget blev ju inställt så den ombokade resan där jag skulle landat 09.05 blev ju mer än 4 timmar försenad. Kan man claima den ombokade resan istället?

Jag har ett gammalt ärende från ARN som berörde just ATC-slot/restriktioner som SAS felaktigt försökte hävda påverka aktuell flight. ARN gick på min linje och avgjorde till resenärens fördel. Hör av dig via PM så kan jag skicka över beslutet.
 
Fick idag mail från Lufthansa gällande inställd flight.
Ska den 8:e juli flyga BLQ-FRA-STR. Båda flighterna är inställda och har fått tre olika alternativ.
1. Flyga med en tidigare avgång till Frankfurt, men inte vidare till Stuttgart.
2. Begära återbetalning
3. Avboka och använda biljetten vid ett senare tillfälle.

Inget av detta passar. Då det informerades om inställd flight mindre än 14 dagar innan undrar jag vad för rättigheter jag har utöver kompensation.
Kan jag kräva att Lufthansa bokar om mig till en annan flight som passar? Har i detta fallet hittat en flight med Austrian som tar mig hela vägen med mellanlandning i Wien.
 

SK989

Medlem
Fick idag mail från Lufthansa gällande inställd flight.
Ska den 8:e juli flyga BLQ-FRA-STR. Båda flighterna är inställda och har fått tre olika alternativ.
1. Flyga med en tidigare avgång till Frankfurt, men inte vidare till Stuttgart.
2. Begära återbetalning
3. Avboka och använda biljetten vid ett senare tillfälle.

Inget av detta passar. Då det informerades om inställd flight mindre än 14 dagar innan undrar jag vad för rättigheter jag har utöver kompensation.
Kan jag kräva att Lufthansa bokar om mig till en annan flight som passar? Har i detta fallet hittat en flight med Austrian som tar mig hela vägen med mellanlandning i Wien.
När ett flygbolag ställer in en flygning är de alltid skyldiga att boka om så att du når din slutdestination, oavsett hur långt i förväg flyget ställdes in och oavsett varför flyget ställdes in. Om flygbolaget inte har egna flyg samma dag finns en skyldighet att boka om till andra flygbolag som har tillgängliga flyg samma dag. Om flygbolaget trots allt vägrar att boka om till alternativa flyg trots att det finns kan man som passagerare själv köpa en biljett på ett annat bolag och kräva återbetalning av den ursprungliga biljetten samt merkostnaden för den nya biljetten, om den är dyrare. Detta har klarnat i en hel del rättsfall på senaste tiden.
 

jonten

Medlem
Om flygbolaget trots allt vägrar att boka om till alternativa flyg trots att det finns kan man som passagerare själv köpa en biljett på ett annat bolag och kräva återbetalning av den ursprungliga biljetten samt merkostnaden för den nya biljetten, om den är dyrare. Detta har klarnat i en hel del rättsfall på senaste tiden.
Och det är inte helt fel att ha detta på mail eller inspelat samtal, troligen får man ju driva ersättningsfrågan.
 

mha321

Medlem
Fick idag mail från Lufthansa gällande inställd flight.
Ska den 8:e juli flyga BLQ-FRA-STR. Båda flighterna är inställda och har fått tre olika alternativ.
1. Flyga med en tidigare avgång till Frankfurt, men inte vidare till Stuttgart.
2. Begära återbetalning
3. Avboka och använda biljetten vid ett senare tillfälle.

Inget av detta passar. Då det informerades om inställd flight mindre än 14 dagar innan undrar jag vad för rättigheter jag har utöver kompensation.
Kan jag kräva att Lufthansa bokar om mig till en annan flight som passar? Har i detta fallet hittat en flight med Austrian som tar mig hela vägen med mellanlandning i Wien.
Det är en timme med tåg från FRAtill Stuttgart HBF (direkttåg från flygplatesn utan byte). De tågen gick åtminstone förut att få med Lufthansa-kod på.

Därmed kunde man tycka att Lufthansa skulle kunna boka om dig till ett leg med tåg där, men de kanske inte kan göra det automatiskt. Det borde definitivt inte vara något problem att få tillbaks för den kostnaden (och såklart också kompensationen för inställt flyg).

Men ska du faktiskt in till Stuttgart (och inte behöver vara just på flygplatsen för att tex hämta hyrbil) så är ofta FRA + tåg ett betydligt snabbare alternativ än att fliyga till STR med byte.
 

pedantic

Medlem
Tänkte skicka in ett claim nu och ser att det finns möjlighet att få dubbla beloppet som SAS voucher, är ju väldigt attraktivt med tanke på att vi just nu kollar på Europa biljetter till hösten och våren.

Vad säger fellow BC-are; bedömer ni risken för konkurs i samband med eventuell pilotstrejk så pass stor att man bör undvika en voucher och kräva pengar istället? :eek:
 
Toppen