Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Migato

Medlem
Tjena forumvänner! Vet inte om inlägget blir helt OT men är relaterat till tjänstebil.

Kommer eventuellt få min nuvarande bil (mildybrid) inlöst pga motorfel och har hyrbil genom försäkringsbolaget för närvarande. Om jag får den inlöst får jag 14 dagar på mig (gäller för hyrbilen då) på att skaffa något nytt.

Funderar på att gå över till ren elbil och frugan har företag som hon kan ta ut den på då hon kör i tjänst men även privatleasing är ett alternativ.

De bilar vi fastnat för är Tesla model 3 och Y, Kia EV6, Ford Mustang Mach E, BMW i4 och eventuellt Polestar 2. Hög komfort och 400km räckvidd känns som viktiga krav. Vad har ni för rekommendationer? Och någon finansieringslösning som ni rekommenderar? Kör ca 1000-1500 mil i tjänst och 1000-1500 mil privat per år.
 

marbe166

Medlem
Tjena forumvänner! Vet inte om inlägget blir helt OT men är relaterat till tjänstebil.

Kommer eventuellt få min nuvarande bil (mildybrid) inlöst pga motorfel och har hyrbil genom försäkringsbolaget för närvarande. Om jag får den inlöst får jag 14 dagar på mig (gäller för hyrbilen då) på att skaffa något nytt.

Funderar på att gå över till ren elbil och frugan har företag som hon kan ta ut den på då hon kör i tjänst men även privatleasing är ett alternativ.

De bilar vi fastnat för är Tesla model 3 och Y, Kia EV6, Ford Mustang Mach E, BMW i4 och eventuellt Polestar 2. Hög komfort och 400km räckvidd känns som viktiga krav. Vad har ni för rekommendationer? Och någon finansieringslösning som ni rekommenderar? Kör ca 1000-1500 mil i tjänst och 1000-1500 mil privat per år.

Skoda Enyaq 80iv.
 

FilipJ

Medlem
Tjena forumvänner! Vet inte om inlägget blir helt OT men är relaterat till tjänstebil.

Kommer eventuellt få min nuvarande bil (mildybrid) inlöst pga motorfel och har hyrbil genom försäkringsbolaget för närvarande. Om jag får den inlöst får jag 14 dagar på mig (gäller för hyrbilen då) på att skaffa något nytt.

Funderar på att gå över till ren elbil och frugan har företag som hon kan ta ut den på då hon kör i tjänst men även privatleasing är ett alternativ.

De bilar vi fastnat för är Tesla model 3 och Y, Kia EV6, Ford Mustang Mach E, BMW i4 och eventuellt Polestar 2. Hög komfort och 400km räckvidd känns som viktiga krav. Vad har ni för rekommendationer? Och någon finansieringslösning som ni rekommenderar? Kör ca 1000-1500 mil i tjänst och 1000-1500 mil privat per år.
Mustang har jag hört sällan fixar 400km i verkligheten, särskilt under vinterhalvåret.
 

TP12

Medlem
Tjena forumvänner! Vet inte om inlägget blir helt OT men är relaterat till tjänstebil.

Kommer eventuellt få min nuvarande bil (mildybrid) inlöst pga motorfel och har hyrbil genom försäkringsbolaget för närvarande. Om jag får den inlöst får jag 14 dagar på mig (gäller för hyrbilen då) på att skaffa något nytt.

Funderar på att gå över till ren elbil och frugan har företag som hon kan ta ut den på då hon kör i tjänst men även privatleasing är ett alternativ.

De bilar vi fastnat för är Tesla model 3 och Y, Kia EV6, Ford Mustang Mach E, BMW i4 och eventuellt Polestar 2. Hög komfort och 400km räckvidd känns som viktiga krav. Vad har ni för rekommendationer? Och någon finansieringslösning som ni rekommenderar? Kör ca 1000-1500 mil i tjänst och 1000-1500 mil privat per år.

Om du har behov av att få en bil snabbt så kommer leveranstiden sannolikt att kraftigt begränsa vad du kan välja mellan.
 

kristerj

Medlem
Tjena forumvänner! Vet inte om inlägget blir helt OT men är relaterat till tjänstebil.

Kommer eventuellt få min nuvarande bil (mildybrid) inlöst pga motorfel och har hyrbil genom försäkringsbolaget för närvarande. Om jag får den inlöst får jag 14 dagar på mig (gäller för hyrbilen då) på att skaffa något nytt.

Funderar på att gå över till ren elbil och frugan har företag som hon kan ta ut den på då hon kör i tjänst men även privatleasing är ett alternativ.

De bilar vi fastnat för är Tesla model 3 och Y, Kia EV6, Ford Mustang Mach E, BMW i4 och eventuellt Polestar 2. Hög komfort och 400km räckvidd känns som viktiga krav. Vad har ni för rekommendationer? Och någon finansieringslösning som ni rekommenderar? Kör ca 1000-1500 mil i tjänst och 1000-1500 mil privat per år.
Kolla vad det är för leveranstider på de olika alternativen, många elbilar har lång väntan..., t ex KIA och BMW.
 

Migato

Medlem
Kolla vad det är för leveranstider på de olika alternativen, många elbilar har lång väntan..., t ex KIA och BMW.


Jag känner till leveranstiderna och tänkte eventuellt ha en bil för mellanperioden på månadsleasing. Alternativt ta något som finns på lager från typ LeasePlan. Lynk & Co såg jag att man kunde hyra på månadsbasis men jag vill hellre ha hel-el istället för laddhybrid.
 

Valley

Medlem
Tjena forumvänner! Vet inte om inlägget blir helt OT men är relaterat till tjänstebil.

Kommer eventuellt få min nuvarande bil (mildybrid) inlöst pga motorfel och har hyrbil genom försäkringsbolaget för närvarande. Om jag får den inlöst får jag 14 dagar på mig (gäller för hyrbilen då) på att skaffa något nytt.

Funderar på att gå över till ren elbil och frugan har företag som hon kan ta ut den på då hon kör i tjänst men även privatleasing är ett alternativ.

De bilar vi fastnat för är Tesla model 3 och Y, Kia EV6, Ford Mustang Mach E, BMW i4 och eventuellt Polestar 2. Hög komfort och 400km räckvidd känns som viktiga krav. Vad har ni för rekommendationer? Och någon finansieringslösning som ni rekommenderar? Kör ca 1000-1500 mil i tjänst och 1000-1500 mil privat per år.

Nu kört i4 i 2 månader. Yes!
Norsk kollega ratade Mustangen, som han tänkt köpa, efter provkörning. Vet inte orsaken.

Men detta med räckvidd är ett kapitel för sig.
Testade på en Hudiktur. Via främst 80-väg. Efter 310Km fanns en 60% kvar.
Via främst 100-110-väg och 360Km var det 8% kvar
 

Migato

Medlem
Nu kört i4 i 2 månader. Yes!
Norsk kollega ratade Mustangen, som han tänkt köpa, efter provkörning. Vet inte orsaken.

Men detta med räckvidd är ett kapitel för sig.
Testade på en Hudiktur. Via främst 80-väg. Efter 310Km fanns en 60% kvar.
Via främst 100-110-väg och 360Km var det 8% kvar


Nu blir vår nuvarande bil reparerad så elbilen får vänta ett tag till men också fått bra intryck av i4an, bara provkört iX men gillar byggkvaliteten. Hur är komfort och ljudnivå?
 

Brandten

Medlem
Nu kört i4 i 2 månader. Yes!
Norsk kollega ratade Mustangen, som han tänkt köpa, efter provkörning. Vet inte orsaken.

Men detta med räckvidd är ett kapitel för sig.
Testade på en Hudiktur. Via främst 80-väg. Efter 310Km fanns en 60% kvar.
Via främst 100-110-väg och 360Km var det 8% kvar
Han kanske kör mycket till Geiranger. Där hade Mach-E problem med överhettning i branta nedförsbackar. Annars är väl långsam laddning och rätt dålig räckvidd i kallare väder orsaker som gjort att mina Norska vänner sett sig om efter annat.
 

Valley

Medlem
Nu blir vår nuvarande bil reparerad så elbilen får vänta ett tag till men också fått bra intryck av i4an, bara provkört iX men gillar byggkvaliteten. Hur är komfort och ljudnivå?
Absolut toppen.
Är den tystaste bil jag någonsin kört.
Komfortmässigt finns en nivå till. Men jag gick chansen att få denna bil omgående, så jag fick nöja mig med den utrustning som fanns i.
 
Toppen