Senaste nytt

Hur har ni koll på era kort?

ptotheg

Medlem
Två kort, utlägg i tjänsten, x antal avgifter varav 50% ska betalas av mig. Återigen - jag får bättre koll på totalen genom att göra så.

Appen visar korrekt saldo så det finns ingen annan egentlig anledning att göra såhär än att det passar mig och lugnar mig.

Frågeställningen var hur håller du koll på korten! ☺️
 
Vad vill du ha koll på?

Spend?
Kampanjer?
Kostnad per månad?
Poäng per typ av köp?
Var de accepteras?
Annat?
Yes, allt detta. Gillar system och att planera. Som det är nu behöver jag spendera 60k för att få välkomsbonusen på platinum. Samtidigt det kanske kommer en dubbel poäng-kampanj på SAS MC som jag precis skaffat. Men eg allt du nämner ovan är intressant för mig att tracka. Alla är olika, men jag gillar att ha koll och har mycket i huvudet redan som det är.
 
Sen generellt är det för att hålla koll på vad "bonusen" kostat mig. Även om poängen är "gratis" så vill jag gärna ha koll på hur stor del av årsavgiften samt ev. betalo-avgifter som gick till att få en "gratis-resa".
 

intuition

Medlem
Jag har under lång tid bokfört alla mina personliga transaktioner, inledningsvis i Quicken. (Och när de bestämde sig för att inte utveckla för mac bytte jag till moneydance). Dvs direkt efter utgift har jag lagt in och kategoriserat transaktionen och när fakturan kommit har jag stämt av. Fast det är inte så mycket om att hålla koll på kortet som att kategorisera alla utgifter och ha koll på olika budgetkategorier över tid. Metoden är lite overkill om man bara är ute efter att inte överaskas av fakturan.

Det har så klart också gett bra koll på saldot hela tiden. Jag har också möjlighet att tagga transaktioner på ett sätt som jag använder för att hålla koll på köp som ska ge extra poäng på något sätt, tex coop-kampanjer eller sas online shop)

Över tid så har en del kortutgivare utvecklat likande saker (fast väldigt rudimentärt) i sina kort-sajter, så delar av syftet med min metod har försvunnit. Har man många kort är det ändå smidigt att ha en samlad bild av saldot.

I takt med att jag har haft fler extra kort (dvs andra som spenderar mot min kredit) har metoden blivit mer besvärlig. Jag kan få push i appar på varje köp, men det är svårare att kontera rätt när någon annan gjort köpet.

Jag loggar nyckeltal från alla kreditupplysningar i excel för att se historiken. Använder också Kreddy för att kolla liknande nyckeltal.
 

EgOscar

Medlem
Att spendera en massa energi på att få superdetaljerad koll på vad en nice upplevelse/resa kostar är för mig kontraproduktivt, det förstör upplevelsen. Det sagt har jag som relativt ny medlem på detta forum gjort en sk RTFF: studerat forumtrådar och låtit mig inspireras av hur mer erfarna poäng-rävar lägger upp sina köp och utnyttjar erbjudanden då och då.
 

Dawes

Medlem
Här finns det nog lika många kulturer som medlemmar på forumet, inget är rätt eller fel tycker jag så länge det funkar för vederbörande.

Själv föredrar jag lite kontroll och lämnar helst inte saker till slumpen.
Vad gäller poängsamlandet så klassar jag det under kategorin hobby och jämför det med likvärdigt hos någon annan, dvs det får kosta en del pengar och framförallt tid. Till skillnad från många andra hobbys så får jag faktiskt något tillbaka och i bästa fall något som är mer värt än det jag initialt investerat. (tiden är ju svår att uppskatta dock)

Kontroll/koll i kombination med kort aktuellt syfte.
Jag för sedan många år en excel över fasta utgifter per månad (inte relevant här) och har på senare tid summerat den utifrån en ny dimension, fasta utgifter till bank (dvs, det som inte går att använda billhop för). Detta blev relevant för jag ville hålla koll på huruvida jag kunde lösa ut 2 vouchers med Elite exempelvis och vad det då skulle kosta mig.
Jag för även logg (excel) på de räkningar som jag lägger hos Billhop och vad det summerat kostar mig. (procentuella påslaget)
När det gäller Billhop är syftet för mig spend och inte poäng, poängen ses som bonus. (det finns undantag såklart)
Här går det ju enkelt att addera månadskostnad för kort, förmåner osv för att få en total för både år och månad.

Här blir det ju sedan lite lätt nördigt om man dessutom vill kalkylera på förmåner och hur jag värdesätter dessa i relation till kortavgiften, har man ett platinum och inte ändlösa resurser kan det faktiskt vara nyttigt, eller ja, lite kul åtminstone.
För egen del räknar jag inte på faktisk kostnad av exempelvis lounge eller fast-track, skulle jag ha nyttjat dem om jag inte hade förmånen?
Hade jag betalat 600kr för 2 rätter hos Pontus och 3 öl eller hade jag köpt något för hälften, då är det sistnämnda värdet som blir aktuellt.

Har man många kort kan det underlättas med appar som exempelvis Zlantar, det funkar tycker jag till viss del men inte helt hundra.
Jag har pointearner/extrakort till frun och handlar även systematiskt åt min far vilket gör att jag behöver märka upp transaktioner för att få en god bild över min egen spend.
Att korten har olika brytdatum gör ju också att man kan vilja ha lite manuell kontroll.

Kampanjer hittar du på forumet, inget slinker förbi här skulle jag vilja säga. I övrigt ska du se till att acceptera all kommunikation från kortutgivaren, det finns inställningar hos respektive.
Inköp via SAS online shop loggas också i excel för att i god tid inte missa att de registrerat köpet. Loggar även vilka poäng jag förväntar mig och om köper gjorts under en x2 kampanj eller liknande.

Personligen har jag ingen form av ändlösa resurser, en massa utlägg eller resor i tjänsten utan allt måste komma ifrån mitt privata liv och leverne. Det gör att det behöver tillkomma en dos medvetenhet för att det bli något på sista raden inom rimlig tid.
 

hco

Medlem
Två kort, utlägg i tjänsten, x antal avgifter varav 50% ska betalas av mig. Återigen - jag får bättre koll på totalen genom att göra så.

Just så! Totalbeloppet i apparna är av lågt värde för mig (bara för att se att krediten inte sprängs) då det är privat och business spend blandat. Därav systemet med två konton.

Upplever inte att det tar mycket tid. =)
Men jag gillar att vara petig med sådana här saker. Det passar nog inte alla. =)
 

MrRob

Medlem
[..]Som det är nu behöver jag spendera 60k för att få välkomsbonusen på platinum. Samtidigt det kanske kommer en dubbel poäng-kampanj på SAS MC som jag precis skaffat.[..]

Det lär inte komma någon dubbelpoänghelg under tiden (två månader?) det tar er att spendera 60.000:- enligt egen utsaga. Gissar själv att nästa helg kommer i maj eller juni.

(Fotnot: Det är en dubbelpoänghelg om fem dagar men gissar att du inte lyckas efterregistrera dig till den eftersom ansökningen skulle vara inne senast 28/1 och du inte ens hade kortet när utskicket gjordes.)
 
Jag använder bara kortapparna för att ha (lite) koll numera. Mitt tips är att om du har mycket utgifter i tjänsten och skriver reseräkning så använd ett separat kort samt bankkonto till det. Då blir det mycket enklare att hålla rätt på att man får tillbaka pengarna.

I övrigt så är det viktigt att göra av med pengarna innan de tar slut.
 
Toppen