Senaste nytt

Finnair Plus, köpa poäng med upp till 100% bonus + 25% status/tier grundande

taxvalp

Medlem
Detta gör alltså att ni är klara för platinum ett år till? Jag har också matchat till platinum och är väldigt sugen på detta, men så har man ju ganska mycket poäng och 2-4-1 vouchers på sas som man ska göra av med....inte lätt. Jag får fundera några timmar till. (Hade ju varit bra om man hunnit flyga med dom så man vet vad man ger sig in på...) Grattis i alla fall till er och hoppas ni gör en bra affär!

Det är inte en solklar affär, men vi är båda LTG hos SAS och återkvalade EBD med fler poäng och vouchers än vi kan bränna. Rent formellt är vi inte klara platinum för 2023 än men med planerande resor och poängväxling om så krävs löser vi det. Skönt att inte behöva jaga status på ett tag men om revenuebiljetter blir billiga 2022 kanske det blir en dålig deal i slutändan. Nåväl, det går inte att ångra nu och vi får se om ett år eller så om det var klokt.
 
Som rookie i oneworld , åkte jag oxå på det här mailet och är lite nyfiken.
Alltså för "ynka" 26.000 :-,
får man alltså totalt
400.000 poäng att resa för
100.000 poäng statusgrundande ( gold ). Med guld tillkommer perksen
möjlighet till 4 uppgraderingar enkelresor europa
möjlighet till 1st 2-4-1 longhaul ekonomi
möjlighet till EN longhaul från eco till biz.

fattar jag det rätt då ? Jag är uppenbarligen extremt trög när det gäller att tyda siten hos finnair.

ps... jag kan för mitt liv inte läsa mig till hur länge poängen man köper gäller. ds..
 

Alf

Medlem
Någon som vet hur svårt det är att boka award biljetter till exv USA och Asien på Finnair? Är det lika svårt med platser i business som på SAS verkar det som en dålig affär.
 

samet

Medlem
Någon som vet hur svårt det är att boka award biljetter till exv USA och Asien på Finnair? Är det lika svårt med platser i business som på SAS verkar det som en dålig affär.

Destinationen är avgörande. För inte är det någon brist på SAS resor till Chicago.

Men jag upplever tillgången hos Finnair som något högre. Antagligen färre som bevakar och bokar. Men bara min gissning.
 

intuition

Medlem
Någon som vet hur svårt det är att boka award biljetter till exv USA och Asien på Finnair? Är det lika svårt med platser i business som på SAS verkar det som en dålig affär.
Det är inte lika svårt som med SAS.
Slumpmässiga datum CPH-TYO - har du någonsin sett platser på SAS varenda dag en slumpmässig vecka och inte 330 dagar i förväg? (för NA har jag ingen aning eller erfarenhet)
Skärmavbild 2021-12-27 kl. 19.07.29.png


Men det kan ändra sig och inget du kan lite till 100%. För 3-4 år sedan fanns det en planerbarhet i platserna, man visste att nästan alla destinationer fick minst 2 award platset på nästan varje avgång. Nu är det betydligt med volatilt. Det vi ser just nu är covid-effekter - de har öppnat upp mycket platser. Före covid hade det blivit riktigt svårt med tillgången. Och Finnair flyger gärna med tomma platser i business - man öppnar inte upp för award även om revenue bara sålt 50%.
 

FFlash

Medlem
Det är inte lika svårt som med SAS.
Slumpmässiga datum CPH-TYO - har du någonsin sett platser på SAS varenda dag en slumpmässig vecka och inte 330 dagar i förväg? (för NA har jag ingen aning eller erfarenhet)
Visa bifogad bild 124844


Men det kan ändra sig och inget du kan lite till 100%. För 3-4 år sedan fanns det en planerbarhet i platserna, man visste att nästan alla destinationer fick minst 2 award platset på nästan varje avgång. Nu är det betydligt med volatilt. Det vi ser just nu är covid-effekter - de har öppnat upp mycket platser. Före covid hade det blivit riktigt svårt med tillgången. Och Finnair flyger gärna med tomma platser i business - man öppnar inte upp för award även om revenue bara sålt 50%.

Håller med.
Jämfört med SAS, det är hur bra som helst på Finnair, även i nuläget då finnair har hela sin AY IT hel förstörd av nån mystisk anledning, bara fel på fel tyvärr, men platser finns.
Finnair plus är inte alls lika inflaterad som Eurobonus, eftersom det finns så dåliga promo samt kreditkort o dylikt som bygger relativt långsamt ay poängkonton. För att hitta longhaul businessawards på eurobonus behövs extrem personlig flexibilitet eller nästan travelhackung kunskaper :)
 
  • Gilla
Reactions: Alf
... Har nu läst på och inser att poängen är giltiga så länge det finns en transaktion på kontot var 18e månad. Räcker således med att donera 1000 poäng till rosa bandet nån gång inom 1,5 år för att poängen ska fortsätta att gälla. Men hur är det med statusen ?

Står enligt skärmdump just nu. Om jag nu skulle köpa poängen idag och få den högre statusen på köpet. När skulle den då gå ut? U8JaeHroiOGg.png
 
Last edited:
Ja.

Aug 2023. Når du ny nivå under innevarande kvalificeringsår, gäller den nya nivån under innevarande år plus nästa. Dvs aug 2023

tack snälla @intuition , pallar du mot förmodan även förklara med lättfattligt de däringa 2-4-1 som yxiigt står beskrivet hos finnair. Jag försökte tolka, men känner mig någorulunda retarderad när jag försöker tyda vas som gäller.
 
Toppen