Senaste nytt

Finnairs aktiekurs

intuition

Medlem
De kinesiska bolagen har flyttat fram positionerna radikalt den senaste tiden.

Sedan har du en skyteam effekt, med hub i Kanton så AF och KLM matar en del dit.

Och till sist kan man säga att i förhållande till bolagets storlek är Finnairs utbud till Kina ganska stort.
 

henrik l

Medlem
5,2% marketshare för själva Kina, om man räknar flygstolar.

china-2_2.jpg
Nu har jag inte rotat fram ursprungskällan, men tabellen borde visa på direkttrafik mellan Fastlandskina och Europa? T ex finns ju inte mellanösternbolagen med. Men intressanta siffror, BA och SAS har nästan lika stora andelar.
 

intuition

Medlem
Nu har jag inte rotat fram ursprungskällan, men tabellen borde visa på direkttrafik mellan Fastlandskina och Europa? T ex finns ju inte mellanösternbolagen med. Men intressanta siffror, BA och SAS har nästan lika stora andelar.
Nu hittar jag inte själv tillbaka till den (!) men antar att du har rätt att det är direktflyg (och det är ju de som avgör resp bolags kapacitet att skeppa passagerare till/från Kina. Sedan kan ju stolarna i teorin befolkas av anslutande passagerare till/från andra platser än Europa, men i huvudsak är siffrorna ändå intressanta)


Och för att kommentera själva ämnet - ner ytterligare 8% nu på morgonen
 
D

Deleted member 30163

Guest
Det är rätt många bolag som backat mer än 10% senaste 5 arbetsdagarna, SAS, Norwegian, Finnair osv.
 

intuition

Medlem
Yea, China Airlines kör just nu kampanjer, C till SYD från flera EU länder för 2k5 usd via TPE såklart
China Airlines är iofs inte ett kinesisk bolag och flyger inte heller Kina-Europa

Det är rätt många bolag som backat mer än 10% senaste 5 arbetsdagarna, SAS, Norwegian, Finnair osv.
Jag tror att poängen med första posten var att utifrån ett plötsligt fall i Finnairs kurs i fredags spekulera i vilka beslut som hade tagits men ännu inte kommunicerats. På lördagen kom så informationen och det är lite intressant att fundera över om det läckte ut på något sätt i fredags.
 

Flying Finn

Medlem
Följande synpunkter har inget att göra med personliga intressen i bolaget (har inga AY-aktier personligen i nuläget, endast indirekta som skattebetalare):
  • Som ett börsnoterat flygbolag i Europa, är AY av fortsatt intresse p.g.a. dividendpolitiken och de goda fortsatta utsikterna. Den finska staten som majoritetsägare vill ha regelbunden avkastning från bolaget, eftersom både vänster- och högerriktade regeringar är beroende av bl.a. Finnair, Fortum och Neste för att finansiera en rätt betydande del av statsbudjeten. Naturligtvis kan det finnas dolda politiska risker med statsbolag lik Finnair, men även med de Gröna i en större regeringsroll än någonsin tidigare, så har situationen inte blivit direkt sämre för Finnair att agera i. Där med anser jag att Finnair är åtminstone inte mera politiskt riskabelt än t.ex. SK.
  • Jag ser inte Wuhanviruset som något att oroa sig över för mycket. Jag ser Finnairs marknadsläge i förhållande till de andra aktörerna som en mera relevant fråga på tanke med vad som kommer att ske med vinsterna i långa loppet.
  • Framtidsstrategin för Asien och HEL som anknytande flygplats har redan burit positiva resultat. Jag förväntar att Asienstrategin kommer att bära frukt inom Oneworld även framöver. På tanke med konkurensen så de kinesiska flygbolagena är nog det största hotet i mån av konkurens. Personligen ser jag bolaget av intresse med en investeringshorisont på 5-10 år.
  • Det är värdt att notera att flera på ledande poster (bl.a. VD:n Manner) ökade sitt ägarskap i bolaget i november. Efter det har inga nya resultatredovisningar gjorts, förutom de månatliga passagerarsiffrorna.
Om BC.se finns ännu 2030, så måste jag återkomma till saken. Om jag var totalt larvig nu, så får ni bomba mig med ruttna tomater. :)
 
Toppen