Senaste nytt

Mileage run med SWISS, bytestid i Zürich

joemume

Medlem
...Hej!
Funderar på en klassisk mileage run till Zürich och tillbaka (till ARN) med Swiss för att lösa status matchingen med LH (Senator).
Har hittat ett rätt fungerande koncept men som har en grymt tight anslutning i ZRH. Eftersom det var minst 10 år sedan jag landade där senast är nu frågan:

Om segementen ser ut som nedan, hinner jag byta plan på 30 minuter (är det samma terminal, behöver man passera någon säkerhetskontroll etc.?) och flyga tillbaka med vändande flyg till ARN eller är det läge att ta ett senare flyg tillbaka?:

Stockholm - Zurich


Stockholm (ARN) - Zurich (ZRH)
LX 1249

09:45 ARN - 12:10 ZRH

Economy - S Operated by SWISS
icon_return.gif

Zurich - Stockholm

Zurich (ZRH) - Stockholm (ARN)
LX 1250

12:40 ZRH - 15:05 ARN

Economy - T Operated by SWISS
Tacksam för idéer och feedback kring detta, som på papperet ser ut som en mycket praktisk lösning... :D
 

Senator

Moderator
Hej,

Detta borde inte vara något problem! 30min är godkänd "Connection Time" i ZRH. Du kliver av, går snabbt ner och upp i Priority Security. Borde inte ta mer än 10min dörr till dörr.

Min fråga är: Mileage Run redan i juni/juli med halvår kvar? :)

PS! Om du har tid, SEN Loungen är mycket bra. Gillar Nespresso och glassen :)
 
Med tanke på flightnumren skulle jag gissa att det är vändande kärra, du bör med andra ord även klara det vid en försening på utresan. :)

Jag kikade på över dagen till ZUR av samma anledning, men fastnade för en dag i Milano med LH via FRA till LIN på utresa och LH Italia direkt MXP-ARN dagen därpå. Bra pris och tid för en bit mat och lite sightseeing.
 

Jacob

Medlem
Minimum connecting time i Zürich är 40 minuter (med vissa undantag där de godkänner 35 minuter).

Dock är 30 minuter fullt genomförbart, frågan är mer om du får igenom bokningen.
 

Dr. Miles

Expert
Med tanke på flightnumren skulle jag gissa att det är vändande kärra, du bör med andra ord även klara det vid en försening på utresan. :)

Det kan man inte vara säker på.

Zurich är SWISS hub, därför finns det andra flygplan att använda ifall returflighten från Stockholm är kraftigt försenad.
Om det var turn-around i Stockholm, hade det varit säkert att kunna åka med samma plan tillbaka till Zurich.
 
Last edited:

joemume

Medlem
Det är swiss hemsida som föreslår rutten, så den går nog igenom. Men jag måste mao. lämna airside och passera genom säkerhetskontrollen på nytt? Det är ju ett riskmoment, eftersom jag antar att Prioritykön enbart är för redan etablerade senatorer och mitt EBG-kort står sig rätt slätt där, utan tillhörande bokning?
 

Jacob

Medlem
Lustigt, eftersom det inte borde vara en godkänd anslutning.
Men i så fall är det upp till Swiss att boka om dig om du skulle missa anslutningen, jag vågar nog säga med 99% säkerhet att det inte är samma flygplan tillbaka till Arlanda.

STANDARD: ZRH
** EXCEPTIONS EXIST **
DD DI ID II
040 040 040 040

Du borde i övrigt få boarding kort redan på Arlanda för returflygningen.
 

Concorde

Founding Member
Har Swiss godkänt bokningen (oavsett vad reglerna säger) och du mot förmodan missar din connection är dom skyldiga att reda ut röran. Ni ingår i ett bindande avtal där dom som leverantör säljer en tjänst som skall levereras. Lycka till!
 

Fredrik

Medlem
Måste du gå landside kommer du att få en ganska lång sträcka att gå först för att komma till avgångshallen och sen gå tillbaka till säkerhetskontrollen. Jag har dock för mig att man kan gå åt två håll när man går av planet och att det ena hållet leder rätt in i avgångshallen. Enligt länken nedan verkar det också så. Kanske bäst att inte chansa på det dock.

Where to go ,transfer, transit and short stopovers at Zurich Airport, Schengen agreement
 

Dr. Miles

Expert
Frågan är om joemume vill komma tillbaka till Stockholm i tid eller ej. (I fall han har separat biljett till/från annat ort.)

Om det inte är bråskande, SWISS kommer att ta hand om dig, även om det kanske inte blir hemresa samma dag.
 
Toppen