Senaste nytt

Flytt av Amex kort från Sverige till USA?

Sleipner

Medlem
Någon som har flyttat över sitt Amex från Sverige till USA (eller annat land?)

Är Platinum medlem sen flera år I Sverige men bor numera I staterna, tänken var att flytta over mitt och fruns Platinum inkl barnens guld kort till US, men det verkar inte bara vara att "skriva över"..

till min förvåning så är det en helt ny ansökan som måste processas fram, eftersom vi är nyinflyttade så har vi inte den historiken Amex kräver för godkännande, det faktum att vi skött våra betalningar minutiöst I flera år tycks helt sakna relevans

skandalöst tycker jag då Amex dessutom ska vara ett globalt företag, det hade väl för böveln kunna ge en mindre kredit då på några tusen för och se att man sköter sig??


någon med likande erfarenhet eller som kan ge tips?
 

agehall

Medlem
Jag vill minnas att andra tidigare råkat ut för samma sak. Ska finnas en tråd om det som jag inte hittar just nu.
 

Dr. Miles

Expert

Sleipner

Medlem
Jo jag har letat lite men hittade ingen tråd just nu,

Tack för länkarna - det är just det jag menar AmEx vill få det och framstå som att det bara är att klicka I din nya address sen så är det fritt fram I princip
det sjuka är att jag fick avslag!? jag försökte förklara att jag REDAN ÄR medlem..
 

Fedup

Medlem
Please note:
  • • Process takes 7-10 working days
  • • You may only apply for one Card in the U.S. at this time. You may apply for additional Cards when you have built up a local credit history.
  • • If you have a credit file in the United States, it will be taken into account when processing your application.
  • • We may request documents for ID purposes and address verification.
  • • Membership Rewards® points can be transferred to your new Card if it is enrolled in the Membership Rewards program. Otherwise, please redeem the points before you cancel your existing Card.
  • • If you wish to keep your existing Card, you will continue to be billed any annual fees you are currently paying.
  • • The balance, if any, from your existing Card cannot be transferred over to the new Card, if approved.
  • • To be eligible for a new Card in the U.S., your existing Card must be issued by American Express, you must be the primary Cardholder, and have held the Card for at least 3 months. Your Card Account must be open and in good standing at the time you apply for a new Card in the U.S. If the Card was previously cancelled by you, it must have been cancelled within the last 3 months. American Express Corporate Cards and American Express Cards issued by Banks other than an American Express Bank are not eligible through this Card application process.
 

nissefalk

Medlem
Jag bor inte i USA men har en del inkomster där och har försökt skaffa ett AMX, inte lätt, så här långt har jag inte lyckats.

Däremot när jag tidigare har flyttat från Sverige till England till Dubai till Bahrain till Kenya med AMX så har det alltid fungerat väldigt smidigt att få ett nytt kort i det nya landet utan problem, men som sagt USA är speciellt, lyckades i December få ett Visa kort från min bank i USA efter mycket om och men, dock bara en kredit på 500 USD....men som min bank kontakt sa, det är en bra början på att bygga upp en kredit historia i USA
 

Sleipner

Medlem
Precis, så vitt jag förstår så har det fungerat bra mellan andra länder - men just i USA blir det strul
nu vet jag att man måste bygga Credit score och har börjat med ett sådant "Secure Credit Card" där man själv sätter in ett belopp sen blir det det beloppet som är credit..fånigt men så är det, sen på AmEx krävdes bevis på US adress minnst 60dagar men när jag ansökte hade vi bara bott där i 20dgr, och pga det så blev vi inte godkända

Ska ansöka nu igen när jag får tid och det gått ett tag, men återigen trots solid ekonomi och betalningar i tid, 400k poäng om året, mångårig kund i USA bank etc Nej tyvärr betyder ingenting BARA Credit History gäller
 

Dr. Miles

Expert
Precis, så vitt jag förstår så har det fungerat bra mellan andra länder - men just i USA blir det strul
nu vet jag att man måste bygga Credit score och har börjat med ett sådant "Secure Credit Card" där man själv sätter in ett belopp sen blir det det beloppet som är credit..fånigt men så är det, sen på AmEx krävdes bevis på US adress minnst 60dagar men när jag ansökte hade vi bara bott där i 20dgr, och pga det så blev vi inte godkända

Ska ansöka nu igen när jag får tid och det gått ett tag, men återigen trots solid ekonomi och betalningar i tid, 400k poäng om året, mångårig kund i USA bank etc Nej tyvärr betyder ingenting BARA Credit History gäller
Som jag skrev i en annan tråd, när min fick hjälp av HSBC vid ansökning av kreditkortet i USA när han flyttade från Hong Kong till USA. Han hade HSBC Premier i Hong Kong.
Kan du inte ta kontakt med Amex i Sverige alternativt din bank i Sverige och be om hjälp?

Tjäna poäng vid USA flytt | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 

Sleipner

Medlem
Kontaktade Svenska AmEx och de bistår gärna med kompletterande uppgifter till frågeställar landet - vilket jag påpekade för Amerikanska AmEX
dvs att det går i god för ens betalningsförmåga, men intresset för US AmEx att kontakta deras kollegor i Sverige det var 0

Nu var jag antagligen lite för het på gröten när jag ansökte - jag skulle låta det gå en tid så att åtminståne ett frö av Credit History fanns - det har vi nu så bara på´t igen! H

Har mitt Svenska Platinum kvar, men alltid struligt med eftersändning av post och växlingskurser osv men hoppas kunna överlappa korten sen
 

YYZ

Medlem
Hoppas att det löser sig. Jag flyttade med mig mitt Amex (SAS Amex till Gold Rewards) när jag flyttade till Kanada för 3.5 år sedan och det har varit extremt användbart. Jag vet inte vad du har för immigration status men som temporary resident här i Kanada är det svårt att få några som helst andra kreditkort utan att lämna deposition motsvarande kreditgränsen på kortet och jag misstänker att det kan vara liknande i US. Har för mig att kanadensiska Amex efter min ansökan om kortflytt kontaktade min bank i Kanada för att bekräfta min adress samt att jag behövde skicka in en kopia på mitt pass innan de kunde ställa ut kortet.
 
Toppen