Senaste nytt

Ändringar i bokningsklasser för Austrian, Lufthansa och Swiss

MarcusC

Medlem
Kan inte säga exakt, dock är det även diskussion på andra forum att uppgradering (operationella) framöver kommer göras efter bokningsklass, framför status. Exvis LH Ftl på Y klass biljett skall
Uppgraderas före LH Sen med W biljett. Vilket skapar en del missnöje bland Flyertalk folk i varje fall..
 

Fredrik

Medlem
Innebär det inte också att det blir uppgraderingar efter biljettyp från Tyskland om man flyger SK?
 

MarcusC

Medlem
Innebär det inte också att det blir uppgraderingar efter biljettyp från Tyskland om man flyger SK?

Bra fråga...Sas använder ju LHs system till viss del, vågar inte svara på hur LH skulle hantera SK flighter där det kan behövas uppgraderingar?

Men viss "risk" kan det säkert vara?!

Åkte på G klass idag Fra-Got och blev som SEN iallafall uppgraderad till C, Lh flight!
 

jurgenb

Medlem
SK verkar ju inte ligga så högt om man frågar efter upgrades vid boardingen, jaha har du EB nä då kan vi inte uppgradera dig är svaret man får.. prövat vid två olika tillfällen till o från USA..med full economy biljett.

Ena gången var svaret vi kan inte se EB poäng i systemet så kan inte points uppgradera dig
Andra gången, EB ? Inte en chans!
 

Senator

Moderator
Hejsan,

Jag har talat med LH/LX om detta. LH Group har valt att harmonisera bokningsklasser inom koncernen. BD, LH, OS jobbar alla på en Amadeus Platform, medan LX har jo sin hemgjorda EDS/HP låda. Men, det man vill åt är att rangordningen på klasser matchar i alla system.

T.ex. introducerade LH "J" som en superflex businessclass i 2009. LX "J" var den billigaste i deras inventory.

Nu kommer man ha följande rangordning:
Z, D, C, J inom gruppen i affärsklass. Jag kan inte alla econ klasser utan till, men tanker är att samma gäller här också.
 

MarcusC

Medlem
Någon som vet hurpass flexibel j- klass är ? Ska flyga LHR-FRA-DXB och funderar på en tidigare flight från LHR. Lufthansa.com hänvisar enbart att kontakta reservations office,...
 

Gnopps

Medlem
Någon som vet hurpass flexibel j- klass är ? Ska flyga LHR-FRA-DXB och funderar på en tidigare flight från LHR. Lufthansa.com hänvisar enbart att kontakta reservations office,...
Lufthansa J-klass interkontinentalt är ofta helt ombokningsbar utan kostnad. Har du din fare basis? Annars är det väl bara att slå dem en pling.
 

Valley

Medlem
Skiljer sig klasserna åt beroende på continental och intercontinental ?
Har ju just avslutat en resa där jag upptäckte att jag hade P och J på businessbiljetten. Tror det var P Karlstad - Frankfurt och J Frankfurt Prag.

Men jag tror inte jag hade någon som helst ombokningsrätt.
 

Senator

Moderator
Skiljer sig klasserna åt beroende på continental och intercontinental ?
Har ju just avslutat en resa där jag upptäckte att jag hade P och J på businessbiljetten. Tror det var P Karlstad - Frankfurt och J Frankfurt Prag.

Men jag tror inte jag hade någon som helst ombokningsrätt.

Ingen skillnad på bokningsklasser men däremot villkor mellan Europa och Interkont. Inom Europa finns det nu flex och icke-flex i alla fall i P, Z och D.

Det är fortfarande P, Z, D, C, och J i den ordning. Måste ha varit en dyr biljett om den bokades i J? Jag har bara haft det när jag har bokat First och Europasegment bokas som J.
 
Toppen