Senaste nytt

[Tips] Hitta Star Alliance award biljetter med ANA tool

Hoppas det är ok att ställa frågan i denna tråd... Hur ofta visar ANA fel tillgång? Jag har sökt CPH-FRA som en del i en större resa, och nu skulle jag vilja byta hemdag. Eftersom det kostar 150 SEK att omboka, men är gratis att avboka och boka igen så hade jag tänkt göra det. När jag ringde sade SAS att det ej fanns tillgång på CPH-FRA i business eller eco på något Lufthansaflyg trots att det i ANA är bra med tillgång. Jag hävdade för SAS-agenten att det visst fanns, men hon stod på sig.
 

jumbooze

Medlem
Hoppas det är ok att ställa frågan i denna tråd... Hur ofta visar ANA fel tillgång? Jag har sökt CPH-FRA som en del i en större resa, och nu skulle jag vilja byta hemdag. Eftersom det kostar 150 SEK att omboka, men är gratis att avboka och boka igen så hade jag tänkt göra det. När jag ringde sade SAS att det ej fanns tillgång på CPH-FRA i business eller eco på något Lufthansaflyg trots att det i ANA är bra med tillgång. Jag hävdade för SAS-agenten att det visst fanns, men hon stod på sig.
ANA har ju oftast rätt men när allt kommer omkring så är det vad varje program har tillgång till som styr.
Men du kan ju alltid testa att ringa upp igen. "HUACA"
 

RickardG

Medlem
Jag får inte ANA Tool och united.com att stämma överens. Jag söker på er resa ARN-NYC utresa den 8/5 och hemresa den 11/5. United.com visar tillgänglighet på ett flertal flighter, bl.a. SK635 ARN-FRA och LH402 FRA-EWR. Tillbaka visar United.com tillgänglighet på UA800 EWR-LHR och SK526 LHR-ARN.
2015-01-16_1045.png


2015-01-16_1049.png


ANA Tool visar ingen tillgänglighet alls på någon av sträckorna (se bifogade bilder). Vilket kan man lita på?

2015-01-16_1051.png
2015-01-16_1051_001.png
 

fcx

Medlem
Jag får inte ANA Tool och united.com att stämma överens. Jag söker på er resa ARN-NYC utresa den 8/5 och hemresa den 11/5. United.com visar tillgänglighet på ett flertal flighter, bl.a. SK635 ARN-FRA och LH402 FRA-EWR. Tillbaka visar United.com tillgänglighet på UA800 EWR-LHR och SK526 LHR-ARN.
Visa bifogad bild 31173

Visa bifogad bild 31174

ANA Tool visar ingen tillgänglighet alls på någon av sträckorna (se bifogade bilder). Vilket kan man lita på?

Visa bifogad bild 31175 Visa bifogad bild 31176

Har du testat att specificera "transfer point" på ANA?
 

Dr. Miles

Expert
United Mileage Plus ger mer award platser på United flygning åt sina medlemmar är inget konstig med det.
Många andra flygbolag gör likadant till sina medlemmar.

När det gäller LH402 på 8 maj är tillgängligt i Economy class och det visar även ANA.
Screenshot20150116_1.png
 

RickardG

Medlem
United Mileage Plus ger mer award platser på United flygning åt sina medlemmar är inget konstig med det.
Många andra flygbolag gör likadant till sina medlemmar.

När det gäller LH402 på 8 maj är tillgängligt i Economy class och det visar även ANA.
Visa bifogad bild 31177
Du menar att man inte kan betrakta de Award-resor som listas på united.com som bokningsbara med Eurobonus poäng? Är det då bara ANA Tool som gäller?

När jag tittar på t.ex. LH402 för 7-dagars tillgängligheten så listas den som tillgänglig, men tittar jag på ett specifikt datum visas den flighten inte alls. Gör jag som fcx föreslår och knappar in transit till FRA så visas flighten, men då finns inga award-biljetter tillgängliga.
2015-01-16_1148.png


Dels undrar jag om jag gör något fel eftersom ANA inte listar samma flighter som t.ex. United (via FRA), och dels varför informationen på 7-dagars inte är den samma som för ett specifikt datum...
 

RickardG

Medlem
För att göra saken ännu mer förvirrad: Söker jag ARN-FRA finns platser på SK635. Söker jag FRA-EWR så finns platser på LH402. Om jag däremot söker på hela sträckan, ARN-EWR, så visas LH402 som full, SK635 finns inte med alls (på United.com finns kombinationen SK635/LH402)
 

Dr. Miles

Expert
För att göra saken ännu mer förvirrad: Söker jag ARN-FRA finns platser på SK635. Söker jag FRA-EWR så finns platser på LH402. Om jag däremot söker på hela sträckan, ARN-EWR, så visas LH402 som full, SK635 finns inte med alls (på United.com finns kombinationen SK635/LH402)
Varför behöver du att söka hela sträckan på en gång när du ändå inte kan boka bonusresa med SAS EuroBonus poäng på United.com eller ANA.co.jp?
I mina ögon komplicerar du själv i onödan. Ungefär vad tyskarna brukar att hålla på med. ;)
Om ANA visar tillgänglig award plats på din önskad strecka då är det sannolikt att det går att boka med SAS EurBonus poäng också (bortsett från ANA:s egna flygningar).

Jag skrev i de guiderna att man söker en strecka i taget och sedan ringa till kundtjänsten där du har poäng/miles för att boka bonusresan.
[Tips] Hitta Star Alliance award biljetter med ANA tool | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
Hur bokar jag en bonusresa med mina poäng? - BusinessClass.se
 

RickardG

Medlem
Varför behöver du att söka hela sträckan på en gång när du ändå inte kan boka bonusresa med SAS EuroBonus poäng på United.com eller ANA.co.jp?
I mina ögon komplicerar du själv i onödan. Ungefär vad tyskarna brukar att hålla på med. ;)
Om ANA visar tillgänglig award plats på din önskad strecka då är det sannolikt att det går att boka med SAS EurBonus poäng också (bortsett från ANA:s egna flygningar).

Jag skrev i de guiderna att man söker en strecka i taget och sedan ringa till kundtjänsten där du har poäng/miles för att boka bonusresan.
[Tips] Hitta Star Alliance award biljetter med ANA tool | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
Hur bokar jag en bonusresa med mina poäng? - BusinessClass.se

Saken är den att jag inte vet vilka rutter som är möjliga/vettiga och/eller om olika segment går att kombinera med tanke på min. transfer-tid. Jag hade hoppats på att det fanns ett sätt att söka från A-B på tillgängliga bonusresor på samtliga bolag inom *A som går att boka med eurobonuspoäng. Uppebart verkar united.com falla bort eftersom de resor som listas som tillgängliga inte går att boka med eurobonus poäng. Samtidigt verkar ANA-tool inte kunna hitta resor från start till slutdestination utan att man själv prövar sig fram med olika delsträckor. Det som jag kanske fastnar på är att ANA tool erbjuder möjligheten att söka t.ex. ARN-EWR och listar några delsträckor där samtliga saknar lediga platser, medan det finns andra rutter där det de facto finns platser kvar...
 
Toppen