Senaste nytt

Stops - layovers där man inte stiger av planet

Jannes

Medlem
Blev och fundera på en sak efter en diskussion kring skiplagging, där folk diskuterade vilka problem som orsakas av detta fenomen. Då kom det en kommentar om hur skiplagging orsakar problem på stop, dvs när en del passagerare ska vidare med samma plan och inte stiger av när planet landar. I sådana fall kan någon stiga av utan att flygbolaget vet det (om man inte kollar boarding pass på avstigande), vilket sedan gör att pax-manifestet inte stämmer och crew som räknar kanske inte får ihop det = delays?
Jag skulle hävda att den typen av flygresor är mycket ovanliga, i alla fall i jämförelse med vanliga layovers med planbyte eller iaf reboarding på samma plan.

Vad är era erfarenheter, är det vanligare än jag tänker mig? Sker detta med shorthaul stäckor någonstans i världen, där man vill göra bytet snabbt genom att låta de som ska vidare sitta kvar? Kanske i USA?
Jag har som jag minns aldrig flygit så, och kan på rak arm bara komma att tänka på av 5th freedom flights där ett longhaul-plan gör ett extra stop för att få bättre ekonomi i det hela. Typ FRA-GRU-EZE eller AMS-BOG-LIM tror jag är sådana. Finns väl en del från Europa till Sydostasien också?

• Gilla
Reactions: Gus
Blev och fundera på en sak efter en diskussion kring skiplagging, där folk diskuterade vilka problem som orsakas av detta fenomen. Då kom det en kommentar om hur skiplagging orsakar problem på stop, dvs när en del passagerare ska vidare med samma plan och inte stiger av när planet landar. I sådana fall kan någon stiga av utan att flygbolaget vet det (om man inte kollar boarding pass på avstigande), vilket sedan gör att pax-manifestet inte stämmer och crew som räknar kanske inte får ihop det = delays?
Jag skulle hävda att den typen av flygresor är mycket ovanliga, i alla fall i jämförelse med vanliga layovers med planbyte eller iaf reboarding på samma plan.

Vad är era erfarenheter, är det vanligare än jag tänker mig? Sker detta med shorthaul stäckor någonstans i världen, där man vill göra bytet snabbt genom att låta de som ska vidare sitta kvar? Kanske i USA?
Jag har som jag minns aldrig flygit så, och kan på rak arm bara komma att tänka på av 5th freedom flights där ett longhaul-plan gör ett extra stop för att få bättre ekonomi i det hela. Typ FRA-GRU-EZE eller AMS-BOG-LIM tror jag är sådana. Finns väl en del från Europa till Sydostasien också?
Egna erfarenheter är Arlanda-Kramfors-Gällivare, Arlanda-Lycksele-Arvidsjaur samt IST-BOG-PTY och IST-DUR-CPT. På Arlanda finns också ET OSL-ARN-ADD.
Det finns ju liknande till t ex Hagfors-Torsby och Mora-Sveg också, oklart om skipplagging är ett problem på nämnda inrikessträckor? :D
Ingen erfarenhet men tänker mig att det måste finnas flertalet i Norge där Widerøe studsar runt?

KLM/AF gör detta på en del flighter från Karibien där man åker via annat land.

Var en lite märklig upplevelse när vi mellanlandade i Georgetown på vägen hem från SXM. Men det var rätt lugnt längst fram i planet.

På Arlanda finns också ET OSL-ARN-ADD.

Jag åkte OSL-ARN med Ethiopian förra året och tänkte på detta då, framförallt då det definitivt inte var så noga med seating (trots att planet var väldigt tomt så satt någon på min plats och attityden hos crew var i stil med "välj bara en annan plats", så jag funderade då på hur det skulle funka om jag hade stannat kvar på planet, men någon annan som var bokad till ADD hade klivit av på ARN. Framförallt i den situation när personen som stannar kvar på planet inte har rätt att resa in till den slutgiltiga destinationen.

KLM/AF gör detta på en del flighter från Karibien där man åker via annat land.

Var en lite märklig upplevelse när vi mellanlandade i Georgetown på vägen hem från SXM. Men det var rätt lugnt längst fram i planet.

Jag har även åkt KLM till Ecuador och då landade vi och släppte av folk i Quito på vägen till Guayaquil.

Jag åkte OSL-ARN med Ethiopian förra året och tänkte på detta då, framförallt då det definitivt inte var så noga med seating (trots att planet var väldigt tomt så satt någon på min plats och attityden hos crew var i stil med "välj bara en annan plats", så jag funderade då på hur det skulle funka om jag hade stannat kvar på planet, men någon annan som var bokad till ADD hade klivit av på ARN. Framförallt i den situation när personen som stannar kvar på planet inte har rätt att resa in till den .
Helt enig i denna fundering. Jag åkte OSL-ARN för något år sedan och fick då av trevlig personal frågan om jag ville ha middag eller om de skulle väcka mig för frukost. Förklarade då att jag bara skulle till Stockholm och då såg de förvånade ut och sa bara OK. Vet inte vad som hänt om jag somnat på den flighten….

För två år sedan flög jag ADD-BRU med ett stopp i VIE med samma plan från Ethiopian. Mitt resesällskap och jag var bokade Addis-Bryssel och hade sedan separat biljett vidare från Bryssel. Det fanns en bättre anslutning från Wien för mitt resesällskap, så vid landning meddelade han att ville gå av där istället (reste med endast handbagage).
Det gick inte alls för sig och trots en trevlig konversation med deras lokala personal var han tvungen att stanna kvar ombord. Argumentet de hade handlade om betala skatter och vad de meddelat myndigheterna (om jag minns rätt).

Verkar som det finns en hel del, även om det är i klar, klar minoritet jämfört med vanlig transfer med planbyten.
Ni som varit med om detta, eller stigit av på första stoppet: har man kollat boarding pass noggrannt för att förhindra skiplagging, och att folks väskor åker utan dem (terrorismrisk?). Vi har iaf ett exempel redan i tråden av nekad deboarding.

Toppen