Senaste nytt

SAS Eurobonus Lifetime Diamond!

Alltså, LTG är ju inte en annan nivå än G. Det är bara det att kravet för att förnya sätts till noll (alternativt att årsperiodens slut sätts till 9999-12-31 typ). Det är iaf så jag hade implementerat det.

Sedan är det klart att man skulle kunna konstruera nya nivåer som heter LTG och LTD och som har egna förmåner och villkor, men då är man på ett sluttande plan. Svårt att se hur det skulle vara bra vare sig för kunden eller SAS.

Alltså, LTG är ju inte en annan nivå än G. Det är bara det att kravet för att förnya sätts till noll (alternativt att årsperiodens slut sätts till 9999-12-31 typ). Det är iaf så jag hade implementerat det.

Sedan är det klart att man skulle kunna konstruera nya nivåer som heter LTG och LTD och som har egna förmåner och villkor, men då är man på ett sluttande plan. Svårt att se hur det skulle vara bra vare sig för kunden eller SAS.
Jag tycker det vore en poäng att ge några mindre perks, exempelvis bagagetaggar i metall. Men i övrigt håller jag med dig.

"Past loyalty does not pay the bills for current..." är självklart sant, men irrelevant. Det är lite som att säga att när Renault-ägaren slutfört avbetalningarna på billånet så måste de lämna tillbaka bilen, eftersom fabriken inte får betalt för utvecklingen av nya modeller.
Den där logiken att livstids platina inte betalar för sig håller väl inte. Med samma logik betalar inte "vanlig" platina för sig heller. I båda fallen tjänar man sin status först, och använder dess fördelar efteråt.

Jag tycker det vore en poäng att ge några mindre perks, exempelvis bagagetaggar i metall. Men i övrigt håller jag med dig.
Det finns utrymme för att göra sådant utan att bryta logiken - "Medlem som uppnår Lifetime-status erhåller en gåva". Det blir något som händer just vid uppnåendet och endast en gång. Behöver inte vara officiellt utan något kul de väljer att krydda informationsbrevet med.

Däremot de löpande förmånerna kopplat till en nivå bör vara samma för alla på nivån.
Sedan går det att göra undantag genom att utforma förmånen på ett speciellt sätt, typ "Ge bort kort - du tjänar in ett nytt kort att ge bort varje gång du förnyar Guld/Diamond" och sedan kan man anse att en LTG/D inte "tjänar in" sin nivå om de inte samlar poäng eller segment enligt gällande kriterier. Den är fortfarande fullt logisk och förutsägbar (sen om man vill göra den typen av undatag är en annan fråga)

Det finns utrymme för att göra sådant utan att bryta logiken - "Medlem som uppnår Lifetime-status erhåller en gåva". Det blir något som händer just vid uppnåendet och endast en gång. Behöver inte vara officiellt utan något kul de väljer att krydda informationsbrevet med.

Däremot de löpande förmånerna kopplat till en nivå bör vara samma för alla på nivån.
Sedan går det att göra undantag genom att utforma förmånen på ett speciellt sätt, typ "Ge bort kort - du tjänar in ett nytt kort att ge bort varje gång du förnyar Guld/Diamond" och sedan kan man anse att en LTG/D inte "tjänar in" sin nivå om de inte samlar poäng eller segment enligt gällande kriterier. Den är fortfarande fullt logisk och förutsägbar (sen om man vill göra den typen av undatag är en annan fråga)
Att få livstidsstatus känns ju som det är gåva nog, istället för att producera/ge bort mer eller mindre skräp som bara driver onödig produktion… Känns lite fånig att hoppas på att få en present för att man fått en present…

Den där logiken att livstids platina inte betalar för sig håller väl inte. Med samma logik betalar inte "vanlig" platina för sig heller. I båda fallen tjänar man sin status först, och använder dess fördelar efteråt.
Exakt. Båda delar är en transaktion mellan bolag o pax:
1. Flyg allt för mycket under ett år, få fördelar ett år
2. Flyg allt för mycket under tio år, få fördelar «livet ut» (vilket jag definierar som «tills vidare»)
Ur den synvinkeln är vi som blir LTD nu de mest «bortkastade» LTDs som SAS måste dras med, för vi fyllde ju kriterierna utan att veta att moroten skulle komma. :) Värdet för LTD för SAS inträffar ju först när folk flyger till EBD flera år i sträck än de annars skulle gjort därför att de vill uppnå LTD i framtiden.

2. Flyg allt för mycket under tio år, få fördelar «livet ut» (vilket jag definierar som «tills vidare»)
Ur den synvinkeln är vi som blir LTD nu de mest «bortkastade» LTDs som SAS måste dras med, för vi fyllde ju kriterierna utan att veta att moroten skulle komma. :) Värdet för LTD för SAS inträffar ju först när folk flyger till EBD flera år i sträck än de annars skulle gjort därför att de vill uppnå LTD i framtiden.
Ja åtminstone på forum som här såg man ju en tydligt beteendeförändring när EBG fick tydliga och klara krav och var öppen för alla - det har drivit bra många extra bokningar...

Men även för andra driver det bokningar. Sitter man på LTG eller LTD men har slutat resa mycket, så väljer man fortfarande sas i första hand även om de är lite dyrare... De kanske inte driver tillräckligt för att väga upp kostnaden längre, det får man räkna med hela tiden för, men det är inte noll.

Ja åtminstone på forum som här såg man ju en tydligt beteendeförändring när EBG fick tydliga och klara krav och var öppen för alla - det har drivit bra många extra bokningar...

Men även för andra driver det bokningar. Sitter man på LTG eller LTD men har slutat resa mycket, så väljer man fortfarande sas i första hand även om de är lite dyrare... De kanske inte driver tillräckligt för att väga upp kostnaden längre, det får man räkna med hela tiden för, men det är inte noll.

Det är lite som med hotellen.
Jag bokar de hotell jag har status på. Hade jag inte haft status så hade jag säkert bokat något annat.
Har jag LTD och aldrig mer flyger så kostar det inte ett smack för SAS.
En förlorad kund är dyrare än en kund där man inte kan maximera vinsten.

Även om det nu är en kostnad för SAS att ge Lifetime förmåner så ska ju den eventuella kostnaden ställas emot kostnaden för att hitta en ny (alternativ) kund. Utan att vara insatt i vad SAS har för kostnader för customer acquisition och lifetime förmåner så skulle jag gissa att den senare är lägre.

Det är mycket antaganden i tråden så det kan vara värt att läsa på lite mer om matematiken bakom det hela, speciellt begreppet Customer Lifetime Value.

5-7 år beräknas en kund vara som mest lojal, och man kan med rätt incitament pressa på upp till tio år vilket ju rimmar väl eftersom det är den tiden många av de som erbjuder livstids förmåner kräver. Det är en rätt enkel princip egentligen (men komplicerad matte), där bolagen kan fylla i sina värden och se "om jag lägger så här mycket pengar på min kund, hur mycket får jag tillbaka?".

Om man räknar på siffrorna så, så kan man helt plötsligt förstå att ett flygbolag inte vill lägga låt säga 100 dollar på en "övermogen" kund som njuter av lounge varje gång de flyger med konkurrenterna i samma allians, samtidigt som de kanske bara får in 50 dollar i vinst. Det är en riktigt dålig investering. Kanske vill man hellre då lägga pengar på "yngre" kunder som fortfarande bara är 5-6 år gamla och fortfarande går att styra över och generera inkomst.

Och tänker man ett steg längre så blir det därför väldigt tydligt varför flygbolagen går över till spendbaserad status. Blir väldigt lätt att beräkna då.

Det finns lite att läsa på följande länkar:

Toppen