Senaste nytt

SAS och Scandic ingår strategiskt partnerskap

Min erfarenhet är att scandicpoängen som får utgångsdatum väldigt snart används först.
Om du har en pointsharing grupp kan du i den se en lista som visar vilka poäng-batchar du har och vilka som används först.

Scandic-SAS Poängväxling.
Tänkte växla mina Scandic poäng till SAS Eurobonuspoäng.
Men läste att Scandicpoängen behåller sitt uthångsdatum, max 1 år, när de blivit SASpoäng.
Fråga : Hur blir det då med ex Eurobonuspoäng som jag redan har, ex 50.000 . SASpoäng som är giltiga i 3 år till.
Sen kommer 25.000 ””scandicpoäng ” ovan på det ?
Eller kan jag välja att att nyttja specifikt först de överförda Scandicpoängen som har kort hållbarhetsdatum ?
Hur tänker ni om detta ?
::)
När jag överförde användes min Scandic poäng först eftersom de hade närmast utgångsdatum

Är EBD och funkade utmärkt i starten med matchningen. Efter några månader åkte jag dock ner till nivå 4 utan någon vidare förklaring. Några mail fram och tillbaka med Scandic och en dryg månad senare är jag nivå 6 igen.

När jag överförde användes min Scandic poäng först eftersom de hade närmast utgångsdatum
Det låter ju bra men det är väl inte så det fungerar för resterande poäng? Normalt dras väl alltid poängen som är äldst först, vilket blir en viktig skillnad när en är diamant i en point sharing grupp. Trumfar scandicpoäng detta och dras om de går ut före de äldsta poängen?

Det låter ju bra men det är väl inte så det fungerar för resterande poäng? Normalt dras väl alltid poängen som är äldst först, vilket blir en viktig skillnad när en är diamant i en point sharing grupp. Trumfar scandicpoäng detta och dras om de går ut före de äldsta poängen?
Precis det som oroade mig men i mitt fall gick Scandic-poängen före, trots denna princip i övrigt.

Diamond, med pointsharing-grupp, med diverse batchar som förfaller olika datum beroende på medlemmarnas status. Skärmdump efter att 1334 Scandicpoäng förts över:

(Det står alltså "baserat på det datum då poängen tjänats in" men samtidigt listas scandic-poängen överst, i turordning att användas)

Skärmavbild 2025-12-03 kl. 08.33.33.png

I min vanliga EB-sida (tror på högersidan av listan poängtransaktioner, det var hur som helst väldigt synligt på en högersida av en bild med EB-poäng som annars bara är tom) flaggades de 1334 poängen som "Förfaller " och med kommande månadsskifte som förfallo, dvs inte alls med "Inget utgångsdatum" som sidan pointsharinggruppen tror.

Efter att ha tagit ut en bonus-resa försvann flaggningen om utgående poäng och batchen var borta ur min pointsharing grupp. Ingen skärmdump på det, eftersom det gick precis så bra som jag hade hoppats.

Ingen aning. Jag är typ 85 flyg eller 86000 nivå poäng från att bli Diamant.

Du får gärna komma med en kommentar hur det fungerade :)
Jag checkade ut i morse, fick 1000p på Scandic nästan direkt efter vilket borde vara istället för voucher (jag valde poäng). Typ 6h senare (jag har inte kollat varje timme men längre tid än Scandic iaf) så har följande postat på mitt Eurobonus:
1764765828780.jpeg

Poäng för stays på Scandic brukar (har jag för mig?) komma först dagen efter så jag vet väl först imorgon om det kommer några fler poäng.

Om det inte kommer något mer så är ju detta avsevärt sämre än att boka direkt med hotellet om man enbart är ute efter bonuspoängen.

Okej, nu så ska jag försöka göra en sammanfattning av detta.

Min bokning kostade 1163kr,
Om jag hade bokat via scandichotels.com så hade jag tjänat 3489p som Level 6 (2907 som level 4-5, 2326 för övriga)
Här kan man också använda företagskod med exempelvis fri avbokning och fri frukost

Jag bokade istället via sas.scandichotels.com och tjänade då 1089 Eurobonus (samt 545 level) vilket motsvarar 2178p hos Scandic.
Alltså om man enbart är ute efter poängen så gör man bäst i att boka direkt med Scandic.
Behöver man levelpoints på SAS så är ju detta en rätt bra deal med 46,9p/100kr (och 93,6p/100kr bonuspoäng).
Poäng istället för voucher (eller voucher) kan fås i båda fallen.

Slutligen kan väl sägas att detta bara är en datapunkt och denna gör det väl ännu mer oklart vad som gäller eftersom det står på sidan att man ska få "70 Bonuspoäng och 35 Nivåpoäng för varje 100 SEK du spenderar".

Toppen