Funkade nu, men jag blev återigen påmind om varför SAS aldrig nådde någon vettig lönsamhet; recap of events -
T+0: ringer in på Eurobonus Hotline (stockholmsnumret), ca 15 min väntetid på att komma till agenten i Baltikum eller Polen var det nu är
T+10: id-kontroll, agenten ber att få muta för att slå upp min bokning i systemet
T+12: dags att fråga om dagens ärende, fattade direkt på första serven
T+14; ber att få muta igen för att kontrollera avbokningsreglerna
T+16; informerar om att det är 250 NOK i avbokningsavgift, jag korrigerar och säger att det är SEK, agenten bekräftar på studs (!)
T+17; agenten ber om mina kortuppgifter per telefon för att kunna dra avbokningsavgiften och återföra poängen
T+20; agenten ger att få muta för att kontrollera rätt status med betalningen i systemet
T+25; agenten återkommer och bekräftar att allt är OK och 10k poäng återförs när begäran är godkänd av backoffice
T+26; jag frågar om de också återför skatter samt skattens storlek
T+27; agenten ber att få muta och tala med en kollega
T+29; agentan återkommer och informera om att han inte har dessa uppgifter alls
T+30; tack och hej denna gång
Om jag nu hade för-reggat mina kortuppgifter och kunnat ordna delavbokningar själv så hade bägge parter fått en drägligare vardag - just saying
Sist jag läste en SAS ÅR hade de typ 2,000 FTE på IT eller IT-relaterat, visst det var många år sedan och när de var börsnoterade, men ändå - produktivitetet för dessa medarbetare måste ju ändå gå att förbättre.