Senaste nytt

Inte slutföra Sas Bonusresa Palma-Stockholm-Helsingfors

Yes, du har rätt. Det var klantigt. Försökte i alla fall flera gånger i appen och ringde in men där var det 30 min kö mot normala 5 min. Ska sköta det snyggare nästa gång.
Du är medveten om att SAS inte uppskattat det du sysslar med och nu tänker sätta i system. Finns en risk att de redan flaggat dig för detta.

Du har dessutom medvetet potentiellt försenat ett plan.
Sätter man sånt här i system riskerar man att inte vara välkommen framöver.

Är det någon som vet hur detta ser ut rent juridiskt? Har det drivits någon process? Någon som vet hur resevillkoren ser ut avseende detta? Normalt skulle jag säga att det är svårt för ett bolag att kunna påvisa en skada på en produkt eller tjänst som man betalt för till fullo men sedan inte väljer att använda? SAS måste i det här fallet kunna belägga att dom förlorade pengar på att jag inte fullföljde sista sträckan. Sannolikt sparade dom pangar på detta.

Du är medveten om att SAS inte uppskattat det du sysslar med och nu tänker sätta i system. Finns en risk att de redan flaggat dig för detta.

Du har dessutom medvetet potentiellt försenat ett plan.
Sätter man sånt här i system riskerar man att inte vara välkommen framöver.
Det där lät dramatiskt med att sätta det i system. Är mer nyfiken på det konsumenträttsliga? Alla har det kanske inte lika välbeställt som er här på forumet och 2000k per person är mycket för en barnfamilj. Kan vi inte försöka hålla oss till vad som är rätt eller fel i förhållande till bokningsregler och annan lagstiftning på området som kanske väger högre. Utan att ha grotta djupare i detta så så kan det ju vara så att SAS vet att detta förekommer och accepterar det givet den prissättningsmodell som dom använder sig av.

Är det någon som vet hur detta ser ut rent juridiskt? Har det drivits någon process? Någon som vet hur resevillkoren ser ut avseende detta? Normalt skulle jag säga att det är svårt för ett bolag att kunna påvisa en skada på en produkt eller tjänst som man betalt för till fullo men sedan inte väljer att använda? SAS måste i det här fallet kunna belägga att dom förlorade pengar på att jag inte fullföljde sista sträckan. Sannolikt sparade dom pangar på detta.
Det handlar inte om att de skulle kräva dig på skadestånd. Däremot har de full rätt att välja vem de vill sälja sina tjänster till.

Det är helt logiskt att det är billigare att flyga PMI-ARN-AMS än PMI-ARN. Varför skulle resenären som ska resa PMI-AMS välja SAS om hen fick betala lika mycket för att resa omvägen via Arlanda istället för att flyga direkt med ett annat bolag? På samma sätt hittar du säkert billigare biljettern med KLM PMI-AMS-ARN än enbart PMI-AMS.

Försöker du kringgå SAS prissättning genom att använda detta ”knep” systematiskt är det inte konstigt om de inte längre vill ha dig som kund.

SAS är inte tvingade att sälja dig sin vara, så länge det inte faller under diskrimineringslagstiftningen så får de neka affärer som de själv väljer. Skiplagging är en gråzon men problemet här var att du inte avbokade din plats på nästa flyg och därigenom försenade avgången, då börjar det kosta pengar för företaget och sådant sätter igång rutiner. Så länge saker passerar utan extra kostnad så brukar de vara väldigt obrydda.

Kostnad för försenad avgång, alternativkostnad för att personalen söker efter dig, alternativkostnad för att din bokning tog upp två sittplatser SAS kunde ha sålt till två olika kunder...
I utbyte sparade SAS kanske nån liter flygpetrolum och lite kaffe/vatten.

Tror du verkligen att SAS sparade nåt här?

Det där lät dramatiskt med att sätta det i system. Är mer nyfiken på det konsumenträttsliga? Alla har det kanske inte lika välbeställt som er här på forumet och 2000k per person är mycket för en barnfamilj. Kan vi inte försöka hålla oss till vad som är rätt eller fel i förhållande till bokningsregler och annan lagstiftning på området som kanske väger högre. Utan att ha grotta djupare i detta så så kan det ju vara så att SAS vet att detta förekommer och accepterar det givet den prissättningsmodell som dom använder sig av.
Du skriver ju själv att nästa gång ska du göra annorlunda när du inte tänker flyga segmenten du bokat.

Lufthansa har dragit resenärer till domstol för just det du nu gjort. Kan inte juridiken runt detta men flygbolagen uppskattar det inte även om det går, och att medvetet försena flygbolagen är något de absolut inte gillar.

Flyga med mellanlandning är nästan alltid billigare än direkt, därför ser man dessa typer av priser, och ibland rabatterar man vissa marknader mer för att komma åt andra kundgrupper.

Alla gör självklart vad de själva vill, men vi har varnat dig för konsekvenser som kan ske utifrån ditt beteende. Du väljer själv om du vill lyssna på det eller ej.

Jag tycker vi drar på lite väl hårt här, det är inte som att @Fly5 Get5 har mördat någon direkt.

Skipjacking är nog något många här har gjort någon gång. Ja, det är mot villkoren, och om man sätter det i system kan man råka illa ut. Det är bra att veta. Sen får man göra sina egna riskavvägningar. Men något djupt moraliskt fördärv är det knappast.

Och om man gör det ska man avbryta sin incheckning. Det vet alla nu, inklusive @Fly5 Get5 . Mistakes where made, men jag har svårt att tro att planet hölls speciellt många minuter för att någon statuslös passagerare utan incheckat bagage inte kommit fram.

Du såg min länk igår till inslag i Sveriges Radio om detta? Om du lyssnar på det så ser du klart och tydligt vad SAS tycker om det....

Tack Jane Insane för att du ryckte ut. Det värmer! Känner mig rätt skamsen efter alla tillrättavisningar men det är väl det som är meningen. Har flera gånger bett om ursäkt för att jag inte lyckades checkade ut sista sträckan. Försökte på flera sätt och jag tycker att det är en stor brist att det inte går att göra i appen även som det ser ut så. Skulle självklart aldrig medvetet försöka försena ett plan.

Ville mest ha en bra dialog om ett viktigt ämne som Skiplagging. För många kan det kanske kan vara helt avgörande för att ha råd med att komma iväg på en resa.

Tycker generellt här att det är en hård stämning för hos som inte besöker forumet så ofta. Någon sätter tonen och så hakar svansen på. Det är kanske så man vill ha det. I alla fall inget för mig.

Ville på riktig bara dela med mig av något som inte blev helt lyckat för att andra inte ska göra samma misstag. Kan konstatera att några verkar tyck att det är absolut oacceptabelt och några verkar tycka att det är ok om man har ett gott skäl under förutsättning att man säkerställer att man inte är incheckad på sista benet.

Toppen