Senaste nytt

[Semi-Live] Tonton på tur – Där rytmen regerar och regimer regerar om

Nu till dagens viktigaste fråga: Jag brukar definiera ett besökt land som ”ett land där jag har varit och bidragit till den lokala ekonomin”. Rent krasst bockar jag i alla mina egna kriterier, men det var ett väldigt kort besök och definitivt ingen stämpel i passet. Vad säger BC-juryn – får jag ticka Nigeria?

Jag skulle påstå att det är bonuspoäng om man mutar sig in i ett land, solklart besökt land!
Tips inför nästa års semester med tjejen: Flyg till Medellin och släng passet och ta dig till Nordamerika via Darien Gap! Då kan jag tänka mig att sponsra resan med lite eurobonuspoäng!

Nu är det dags att röra oss norrut mot de mer centrala delarna av Benin. Vi lämnar modernitet mot mindre modernitet. Samtidigt tar färger och rytmer mer plats! Häng med!

Vi lämnar gråa asfaltsvägar för röda lervägar, och huvudstaden Porto-Novo försvinner bakom oss sakta men säkert.

Det är hiskeligt varmt, och vi är både lite småhungriga och törstiga. Vad passar bra då? Fruktstund! Vi stannar bilen längs vägen och får möjlighet att köpa färsk frukt från några medlemmar av den traditionella Ije-stammen.

Ije-stammen lever utan moderneriteteter, men säljer frukt och nötter längs vägen mellan Porto-Novo och Abomey för att kunna försörja stammen.

Något som sticker ut med Ije-stammen i Benin är att de brukade praktisera ärrbildning på kroppen som en symbol för skönhet, styrka, och identitet.

Varje märke på kroppen berättar en historia om härkomst, kvinnlighet och markerar livets viktigaste skeden. Även om denna tradition försvinner sakta men säkert, så är det fortfarande en del av stammen som fortsätter på den konservativa vägen och fortsätter med denna traditionen. Dessa ärr förblir en stolt påminnelse om stammens arv och historia.

Apelsiner, nötter och banan i mängder!
IMG_2181.jpeg

Skönt med en varm mässa när det är 34 grader utomhus.
IMG_2182.jpeg

Snacka om att vara gaddad på kroppen!
IMG_2183.jpeg

IMG_2184.jpeg

Vi rör oss därefter vidare mot Abomey, den gamla huvudstaden när det var ”Kungadömet Dahomey” som gällde. Här finns totalt 12 olika kungsslott, även om det bara är två som finns kvar i sin helhet. Resten är ruiner. Varför så många slott? Jo, såklart varje kung skulle bygga sitt eget slott under Dahomeys storhetstid!

Entrén till Abomeys ena palats!
IMG_2185.jpeg

IMG_2187.jpeg

En Beninsk (Svensk) Tiger?
IMG_2186.jpeg

Som på tidigare kungapalatset i Porto-Novo så var det även fotoförbud där - men vi hade en trevlig stund. Guiden på palatset kämpade på med med sin engelska, och tillsammans hjälpte vi till att förstås varandra med lite franska ord här och var.

När palatsbesöket är avklarat så är det dags för oss att påminnas om vad Abomey är känt som - Voodoons centralpunkt. Vi kastar oss in i bilen och tar oss till Abomeys Fetish market, och träffar en Voodopräst. Vi spenderar nästan en timma att bli rundvisade. Även här ogillas det när man fotograferar (ifall man inte betalar för sig) - men RayBan Meta gör jobbet lite diskret.

Levande kycklingar hänger på mopedhandtagen.

IMG_2188.jpeg

Inga kommentarer.
IMG_2189.jpeg

Inga kommentarer x2
IMG_2190.jpeg

När vi är klara sätter vi oss i bilen och kör mot Dassa-Zoumé, där vi ska få träffa en riktig levande kung. Men först, ett stop längs vägen där vi köper en grillad råtta.

IMG_2191.jpeg

Toppen