Senaste nytt

Jamaica om en vecka - Go eller No go?

Big Birger

Medlem
Jag har hjälpt min kära syster boka en 10-dagars resa till Jamaica, med avresa om en vecka. Utslagsfrågan är om det är vettigt att åka eller inte efter orkanen Melissas framfart.

UD avråder i skrivande stund inte från att åka.

Hur skulle Du resonera? Någon som vet lite mer om läget på Jamaica/Montego Bay?

På Reddit hittar jag bara ett par dagar gamla trådar och de kändes tveksamma. Jag törs inte ge något råd sådär men jag skulle söka specifikt på resorten de ska bo på och se om den klarat sig bra.
Montego Bay som helhet verkar ha fått en del stryk.

Vilket dilemma.
Av vad jag bara kan läsa mig till är det gränsfall om flyget ens går dit.
Virgin Atlantic har upprättat flexibla ombokningsreglar fram till 10 nov. TUI har ställt in samtliga resor fram till 4 november (åtminstone).
Hundratals med semestrande personer som väntar på att få flyga ut i landet.
Elen bitvis avstängd.
Allt detta talar väl för att ställa in/boka om MEN samtidigt pekar ju ”allt” på att det bör öppna upp igen om ca en vecka precis när din syster ska åka - men det är ju vad de/ ”man” tror idag.
Även när det öppnar upp får man nog räkna med att allt inte är ”up and running”.

Hur ser avbokningsreglerna ut och hur flyger de? Tänker att det också är en avvägning i när man kan avboka vs att bli ”tvångsombokad”.
Beroende på hur svårt de har med att få semester vid annat tillfälle (framförhållning etc) kanske man kan boka resan om till alternativ semester (Florida, Cancun, Aruba edyl)? Flygbolaget borde vara lite mer vänligt inställd till ändrad destination i det här fallet tänker jag. Borde inte vara de enda som vill boka om heller.

EDIT - läser att borgmästaren i just Montego Bay kallar staden ”devastated”. BBC påstår att delar av Montego Bay liknar ett brunt träsk. Finns även före/efter bilder.
Därför skulle jag nog försöka boka om destination.

Last edited:
Vart ska hon bo? Kolla med hotellet/resorten hur läget är just där.
Hon har kollat med hotellet, men de är sega på att svara. Och jag undrar om inte de kommer att svara med sina mest positiva glasögon. Det vore bra om de kunde svara på ganska enkla frågor som strömförsörjning och om köket är öppet som vanligt och hur fastigheten/området ser ut just nu.

Vilket dilemma.
Av vad jag bara kan läsa mig till är det gränsfall om flyget ens går dit.
Virgin Atlantic har upprättat flexibla ombokningsreglar fram till 10 nov. TUI har ställt in samtliga resor fram till 4 november (åtminstone).
Elen bitvis avstängd.
Allt detta talar väl för att ställa in/boka om MEN samtidigt pekar ju ”allt” på att det bör öppna upp igen om ca en vecka precis när din syster ska åka - men det är ju vad de/ ”man” tror idag.
Även när det öppnar upp får man nog räkna med att allt inte är ”up and running”.

Hur ser avbokningsreglerna ut och hur flyger de? Tänker att det också är en avvägning i när man kan avboka vs att bli ”tvångsombokad”.
Beroende på hur svårt de har med att få semester vid annat tillfälle (framförhållning etc) kanske man kan boka resan om till alternativ semester (Florida, Cancun, Aruba edyl)? Flygbolaget borde vara lite mer vänligt inställd till ändrad destination i det här fallet tänker jag. Borde inte vara de enda som vill boka om heller.

EDIT - läser att borgmästaren i just Montego Bay kallar staden ”devastated”. BBC påstår att delar av Montego Bay liknar ett brunt träsk. Finns även före/efter bilder.
Därför skulle jag nog försöka boka om destination.
Det är en 2-4-1 bonusresa. Varken voucher eller poäng har gått ut, så det är absolut en möjlighet att tacka för kaffet och avboka. Eller kapa "Atlanta-Jamaica" och "Jamaica-JFK" benen och istället köpa revenue-biljetter till Miami, Cancun, Barbados eller motsv. Verkar mer eller mindre omöjligt att boka om till andra business-ben från Atlanta och tillbaka till JFK.

Pratade med SAS, men de bjuder inte på avbokning ens om UD avråder från att resa. Men om/när UD avråder brukar det innebära inställda flyg enligt hon som jag pratade med, så då löser det sig automatiskt den vägen.

Jag har sett både på tyska och engelska nyheter och Tyskland har chartrat extra plan för att flyga hem folk. På BBC rapporterade om att den inhemska livsmedelförsörning var hotad pga att bönderna inte kunde komma fram till sina odlingar. Hamstring i butiken mm.

Hmm helt otroligt. Andra bolag går ut aktivt och är flexibla med ombokning medan SAS lever i någon bubbla.

Nåväl, om de är ok med att bila och vill till sol kan Emerald Coast (Miramar Beach) vara ett alternativ. Ca 23-25C just nu. Fantastisk strand. Annars roadtrip Savannah och Amelia Island på västkusten?
Dvs även om man ”bara” flyger till Atlanta finns det intressanta (sol)resmål en dagstur med bil bort. Man kan även köra till Orlando på 6-7 tim. Just om det inte går att ändra sista benet.

Hmm helt otroligt. Andra bolag går ut aktivt och är flexibla med ombokning medan SAS lever i någon bubbla.

Nåväl, om de är ok med att bila och vill till sol kan Emerald Coast (Miramar Beach) vara ett alternativ. Ca 23-25C just nu. Fantastisk strand. Annars roadtrip Savannah och Amelia Island på västkusten?
Dvs även om man ”bara” flyger till Atlanta finns det intressanta (sol)resmål en dagstur med bil bort. Man kan även köra till Orlando på 6-7 tim. Just om det inte går att ändra sista benet.
Fast SAS flyger inte till Jamaica så de kan ju inte gå och boka om folk hux flux. De brukar följa UDs rekommendationer och de avråder inte enligt info i tråden.
Har en vän som skulle till Tanzania nu i dagarna, inga problem att avboka och få tillbaka allt kopplats till flyget efter UD avråder för resor dit.

Däremot så kan man ju argumentera för att få avboka gratis och få tillbaka allt pga omständigheterna.

Toppen